۱۳۹۷/۰۴/۱۱
–
۵۲۲ بازدید
آیا آیه (صراط الذین انعمت علیهم) را با توجه به کلمه علی که از حروف برتری دهنده است میتوان چنین گفت: نعمتی که خداوند به این بندگانی که در مسیر صراط مستقیم هستند میدهد نعمتی از مقام و موقعیتی برتر از آنان است و شامل نعمتهای معنوی و روحی ست نه مادی چرا که نعمتهای مادی شامل رحمت رحمانی ست و عمومی و این نعمت خاص افرادی ست. که در مسیر و خواست او باشند. ( البته این مطلب را جهت تأیید ، می توان از آیه قبل هم فهمید اما بیشتر سوال بنده با توجه به معنایی ست که حرف علی در آیه دارد ؛ که آیا چنین استفاده ای از آن در این آیه می توان کرد.) تشکر .
گر چه در واقع نعمت رحیمی از مقام برتری نعمت داده شده حکایت دارد اما بر طبق ظاهر نمی توان گفت: علی اینجا به معنی برتری است ، چون « علی» معانی زیادی دارد، مانند: 1. استعلاء 2. مصاحبت 2. تعلیل: 3. ظرفیت: 4. به معنای «مِن» 5. به معنای « لکنَّ» و به مفهوم استدراک.بنابراین علی در همه جا به معنای استعلا نیست. در این آیه شریفه ظاهرا به معنای ظرفیت (جار و مجرور) است که متعلق به اَنعَمتَ .«صراط» در این آیه «بدل» است از «صراط المستقیم» در آیه قبل، و در حکم تکرار عامل است و گویا گفته است، اهدنا صراط الذین انعمت علیهم.
فایده «بدل» تأکید و اشعار به این است که «صراط مستقیم» یعنى، راه کسانى که خداوند ملکه اجتناب ازگناه را فقط به آنها عطا فرموده و نعمتهاى خاصّ خود را در حق آنان افزون ساخته، و به وسیله آنها حجّت را بر مردم تمام نموده و آنان را، بر بسیارى از مخلوقاتش برترى داده است، و این خود به بهترین وجه گواه بر پایدارى راه آنهاست.
توصیه می شود جهت اطلاع بیشتر به تفاسیر از جمله تفسیر المیزان و نمونه مراجعه فرمایید.
فایده «بدل» تأکید و اشعار به این است که «صراط مستقیم» یعنى، راه کسانى که خداوند ملکه اجتناب ازگناه را فقط به آنها عطا فرموده و نعمتهاى خاصّ خود را در حق آنان افزون ساخته، و به وسیله آنها حجّت را بر مردم تمام نموده و آنان را، بر بسیارى از مخلوقاتش برترى داده است، و این خود به بهترین وجه گواه بر پایدارى راه آنهاست.
توصیه می شود جهت اطلاع بیشتر به تفاسیر از جمله تفسیر المیزان و نمونه مراجعه فرمایید.