۱۳۹۶/۰۳/۲۹
–
۴۳۱ بازدید
با سلام و خسته نباشید، من قبلا سوالی با کد ۱۱۱۰۷۲۸ در سایت پرسیده بودم که در آن سوال که در مورد فعالیت خاصی در فضای مجازی بود خواسته بودم یک موضوع را از چهار جنبه مختلف بررسی کنید، اما متاسفانه شما به جای تحلیل آن چهار جنبه، سخنان آقای قرائتی را برایم فرستادید! سخنانی که به طور کلی راجع به فضای مجازی زده شده بود و خودم تقریبا همه آنرا می دانستم! و اصلا جواب سوال بنده نبود!!!! ،،،،،،خواهشم از شما این است که اولا با دقت و حوصله کافی سوالات را تحلیل نمایید و دوما معیار به مخاطب بدهید نه آنکه کلیاتی که همه میدانند را به مخاطب تحویل دهید! و سوما عجله را کنار بگذارید،،،البته باز هم ممنون و متشکرم . اگر خواستید پاسخ دقیق سوالم را برایم بفرستید، یا علی مدد
با سلام و احترام
طلبه محترم همانگونه که در پاسخ قبلی اشاره شد زوایای مختلف حضور در فضای مجازی بررسی شد و مطلب استاد قرائتی برای شناسایی مبانی قرآنی و روایی حضور در فضای مجازی آورده شده بود. ما سعی داریم با بیان معیارهای گویا شما را در یافتن پاسخ مناسب یاری کنیم از آن جمله بیانات رهبر انقلاب می باشد:
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی شنبه ۹۵/۰۲/۲۵ در دیدار جمعی از مدیران، مدرسان و طلاب حوزه های علمیه تهران، «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت افزایی» و «راهنمایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی» را سه وظیفه عمده روحانیت برشمردند و ایشان مفهوم هدایت دینی را «تبیین اندیشه های ناب اسلامی» خواندند و با اشاره به تأثیر فضای مجازی در افزایش شبهات دینی و وجود انگیزه های سیاسی برای تزریق افکار منحرف و غلط در ذهن جوانان تأکید کردند: این میدان، میدان واقعی جنگ است و روحانیون و طلاب باید مسلح و آماده، وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند.
پس:
1. نفس حضور در گروه ها و کانال های معاند برای عموم ممنوع است ولی اگر امکان پاسخگویی و دفع شبهه وجود داشته باشد برای افراد متخصص لازم است.
2. بحث و جدل اگر حسن باشد اشکالی ندارد و الا باید ترک گردد.
ادع الی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنة وجـدلهم بالتی هی احسن… «با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسی بهتر میداند چه کسی از راه او گمراه شده است و او به هدایت یافتگان داناتر است
و این سومین گام مخصوص کسانی است که ذهن آنها قبلا از مسائل نادرستی انباشته شده و باید از طریق مناظره ذهنشان را خالی کرد تا آمادگی برای پذیرش حق پیدا کنند.
بدیهی است مجادله و مناظره نیز هنگامی مؤثر می افتد که “بالتی هی احسن” باشد، حق و عدالت و درستی و امانت و صدق و راستی بر آن حکومت کند و از هر گونه توهین و تحقیر و خلافگویی و استکبار خالی باشد، و خلاصه تمام جنبه های انسانی آن حفظ شود.
3. کسی که خودش شناخت کامل و دقیقی از حق ندارد و نمی تواند در این میدان پاسخ مستدل و علمی ارائه دهد باید از آن دوری نماید.
4. تاثیر این مطالب بر روی ما نیز بستگی به شخص دارد که عموم باید از آن دوری کنند و خواص متخصص باید در جریان شبهات قرار گرفته و پاسخگو باشند.
پیامبر صلی الله علیه وآله، مامور مجادله با مشرکان با بهترین روش بود.
… وجـدلهم بالتی هی احسن… «…. به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن….» (مرجع ضمیر «هم» مشرکان است.)
شکی نیست در اینکه از آیه استفاده می شود که این سه قید، یعنی “حکمت” و “موعظه” و “مجادله”، همه مربوط به طرز سخن گفتن است، رسول گرامی مامور شده که به یکی از این سه طریق دعوت کند که هر یک برای دعوت، طریقی مخصوص است، هر چند که جدال به معنای اخصش دعوت به شمار نمی رود.
طلبه محترم همانگونه که در پاسخ قبلی اشاره شد زوایای مختلف حضور در فضای مجازی بررسی شد و مطلب استاد قرائتی برای شناسایی مبانی قرآنی و روایی حضور در فضای مجازی آورده شده بود. ما سعی داریم با بیان معیارهای گویا شما را در یافتن پاسخ مناسب یاری کنیم از آن جمله بیانات رهبر انقلاب می باشد:
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی شنبه ۹۵/۰۲/۲۵ در دیدار جمعی از مدیران، مدرسان و طلاب حوزه های علمیه تهران، «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت افزایی» و «راهنمایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی» را سه وظیفه عمده روحانیت برشمردند و ایشان مفهوم هدایت دینی را «تبیین اندیشه های ناب اسلامی» خواندند و با اشاره به تأثیر فضای مجازی در افزایش شبهات دینی و وجود انگیزه های سیاسی برای تزریق افکار منحرف و غلط در ذهن جوانان تأکید کردند: این میدان، میدان واقعی جنگ است و روحانیون و طلاب باید مسلح و آماده، وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند.
پس:
1. نفس حضور در گروه ها و کانال های معاند برای عموم ممنوع است ولی اگر امکان پاسخگویی و دفع شبهه وجود داشته باشد برای افراد متخصص لازم است.
2. بحث و جدل اگر حسن باشد اشکالی ندارد و الا باید ترک گردد.
ادع الی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنة وجـدلهم بالتی هی احسن… «با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسی بهتر میداند چه کسی از راه او گمراه شده است و او به هدایت یافتگان داناتر است
و این سومین گام مخصوص کسانی است که ذهن آنها قبلا از مسائل نادرستی انباشته شده و باید از طریق مناظره ذهنشان را خالی کرد تا آمادگی برای پذیرش حق پیدا کنند.
بدیهی است مجادله و مناظره نیز هنگامی مؤثر می افتد که “بالتی هی احسن” باشد، حق و عدالت و درستی و امانت و صدق و راستی بر آن حکومت کند و از هر گونه توهین و تحقیر و خلافگویی و استکبار خالی باشد، و خلاصه تمام جنبه های انسانی آن حفظ شود.
3. کسی که خودش شناخت کامل و دقیقی از حق ندارد و نمی تواند در این میدان پاسخ مستدل و علمی ارائه دهد باید از آن دوری نماید.
4. تاثیر این مطالب بر روی ما نیز بستگی به شخص دارد که عموم باید از آن دوری کنند و خواص متخصص باید در جریان شبهات قرار گرفته و پاسخگو باشند.
پیامبر صلی الله علیه وآله، مامور مجادله با مشرکان با بهترین روش بود.
… وجـدلهم بالتی هی احسن… «…. به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن….» (مرجع ضمیر «هم» مشرکان است.)
شکی نیست در اینکه از آیه استفاده می شود که این سه قید، یعنی “حکمت” و “موعظه” و “مجادله”، همه مربوط به طرز سخن گفتن است، رسول گرامی مامور شده که به یکی از این سه طریق دعوت کند که هر یک برای دعوت، طریقی مخصوص است، هر چند که جدال به معنای اخصش دعوت به شمار نمی رود.