طلسمات

خانه » همه » مذهبی » درمان بیماری های اخلاقی

درمان بیماری های اخلاقی


درمان بیماری های اخلاقی

۱۳۹۸/۰۵/۱۵


۱۱۸ بازدید

در مورد حدیثی بود که میفرماید: کسی که به اصلاح نفس خویش نپردازد و هرچه زودتر خود را درمان ننماید بیماریش تشدید میشود و علاجش سخت میگردد. منظور از بیماری و درمان چیست؟ و اینکه ما ذاتا بیمار هستیم یا خودمان خودمان را بیمار میکنیم؟

ابتدا باید عرض شود که احتمالاً اشاره شما به حدیث زیر می باشد که از لسان مبارک امیرالمؤمنین (علیه السلام) در منابع حدیثی متعددی نقل شده است:«مَنْ لَمْ یَتَدَارَکْ نَفْسَهُ بِإِصْلاَحِهَا أَعْضَلَ دَاؤُهُ وَ بَعُدَ شِفَاءُهُ وَ عَدِمَ اَلطَّبِیبَ.»(1) کسی که به اصلاح نفس خویش نپردازد و هر چه زودتر خود را درمان ننماید بیماری اش تشدید می شود و علاجش سخت می گردد و فاقد طبیب معالج خواهد شد.با توجه به لفظ «نَفْس» در متن حدیث، مقصود از بیماری ها، بیماری های اخلاقی و رذائل اخلاقی مانند حسادت، کینه، بغض، دروغ، تهمت، خباثت، بخل و … است. اگر چه در ادامه تشبیه زیبایی به طبیب و بیماری های جسمی نیز در حدیث دیده می شود. که در صورت درمان نکردن این نوع بیماری ها، مانند بیماری های جسمی به سایر نقاط بدن سرایت کرده و ممکن است صعب العلاج شده و باعث مرگ شوند.بیماری های اخلاقی نیز همین طور است که اگر کسی دروغ، حسادت، کینه، بغض و … را درمان نکند ممکن است درمان آنها دیگر غیرممکن شود یا به بیماریهای صعب العلاج اخلاقی تبدیل شده و باعث سقوط اخلاقی انسان بشوند یا ممکن است به طور کلی غیر قابل درمان شود .همچنین هیچ انسانی ذاتاً و فطرتا نه از نظر جسمی بیمار آفریده می شود و نه از نظر روحی و اخلاقی با بیماری پا به عرصه وجود می گذارد. همه انسان ها، دارای جسم سالم و فطرت پاک آفریده می شوند. مگر برخی که در رحم مادر بنا به دلایل ژنیتکی، ارثی، تغذیه و … دچار نقصان عضو یا عقب ماندگی های ذهنی شوند.بنابراین بیماری های مورد اشاره در حدیث حضرت علیه السلام، اصالتاً اشاره به بیماری های اخلاقی و رذائل آن است اما در پایان برای فهم دقیق تر و درک بهتر این موضوع تشبیهی به بیماری های جسمی و طبیب و درمان هم شده است. پاورقی:(1) مستدرک الوسائل , جلد 11 , صفحه 324 و عیون الحکم و المواعظ, جلد 1, صفحه 426.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد