خانه » همه » مذهبی » سؤالم در رابطه با قضای نماز شب است، تا چه حد تأثیر دارد؟ جایی تأکید شده است درباره نماز شب؟

سؤالم در رابطه با قضای نماز شب است، تا چه حد تأثیر دارد؟ جایی تأکید شده است درباره نماز شب؟

از آیات قرآن و روایات استفاده می شود که نماز شب از مستحباتی است که سخت مورد تأکید قرار گرفته و آثار عمیق و گسترده ای در روح و روان و اعمال و دنیا و آخرت انسان دارد. خداوند متعال در قرآن کریم، سوره سجده، آیه 16 و 17 می فرماید: «تتجافی جنوبهم عن المضاجع یدعون ربهم خوفا و طمعا و مما رزقناهم ینفقون، فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قره اعین جزاء بما کانوا یعملون؛ پهلوهای آنها از بستر خواب فاصله می گیرد (از خواب بر می خیزند) و پروردگارشان را از روی بیم و امید می خوانند و از آنچه به آنان داده ایم انفاق می کنند. هیچ کس نمی داند که به پاداش عملشان چه چشم روشنی ها برای آنان پنهان و ذخیره شده است». اگر در فضیلت شب زنده داری و نماز شب چیزی جز همین یک آیه نبود برای اهل ایمان کافی بود که همه روز را به انتظار آمدن شب و خلوت با دوست باشند. در فضیلت و آثار و برکات نماز شب روایات فراوانی داریم: 1- شیخ صدوق در چندین کتاب از پیامبر(ص) چنین نقل می کند: «اشراف امتی حمله القرآن و اصحاب اللیل؛ شرافتمندان امت من حاملان قرآن و شب زنده داران هستند» (شمع سحر، سید احمد فهری، انتشارات دارالکتاب، ص 13). 2- در روایتی از پیامبر(ص) چنین آمده است: H]«مازال جبرئیل یوصینی بقیام اللیل حتی ظننت ان خیار امتی لن نیاموا؛ جبرییل به قدری سفارش سحرخیزی را به من کرد که گمان کردم برگزیدگان و نیکان امت من هرگز نخواهند خوابید» (همان، ص 19). 3- در حدیثی حضرت صادق(ع) در تفسیر آیه مبارکه «ان الحسنات یذهبن السیئات؛ بی شک کارهای نیک، کارهای بد را پاکسازی می کند» فرمود: «صلاه اللیل تذهب بذنوب النهار؛ نماز شب گناهان روز را پاک می کند» (همان، ص 21). 4- در حدیثی از امام زین العابدین پرسیدند: «ما بال المتهجدین بالیل من احسن الناس وجها؟ قال: لانهم خلوا بربهم فکساهم الله من نوره؛ چرا چهره و صورت شب زنده ترین این چنین زیبا است؟ فرمود: چون آنان با پروردگار خویش خلوت کرده اند و خداوند به آنها جامه ای از نور خویش پوشانده است» (همان، ص 21). 5- جابرن بن عبدالله انصاری می گوید: شنیدم رسول خدا می فرمود: «ما اتخذ الله ابراهیم خلیلا الا لاطعامه الطعام و صلاته باللیل والناس نیام؛ خداوند ابراهیم را دوست خود قرار نداد مگر به این خاطر که سفره اش باز بود و هنگامی که مردم در خواب بودند به نماز می ایستاد» (همان، ص 22). 6- پیامبر(ص) در حدیثی می فرماید: نماز شب موجب خشنودی پروردگار و محبت فرشتگان و روش پیامبران و نور معرفت خدا و ریشه ایمان و راحت تن و بدن و ناخشنودی شیطان و سلاح علیه دشمنان و به هدف رسیدن دعا و قبولی اعمال و برکت روزی و شفیع میان صاحبش و فرشته مرگ و چراغ قبر و بستر زیر دو پهلو در قبر و پاسخ منکر و نکیر (دو فرشته بازپرس الهی) و مونس و زایر مرده در قبر تا روز قیامت است و در روز قیامت نماز شب، سایه ای بالای سر و تاجی بر تارک صاحبش و جامه ای بر تنش و نوری پیشاپیش او و پرده ای میان او و آتش و حجتی برای مؤمن در پیشگاه خدای متعال و سنگینی میزان اعمال و وسیله عبور از پل صراط و کلید در بهشت است» (حدیث دنباله دارد) (همان، ص 28). 7- در حدیثی پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود: «و علیک بصلوه اللیل و علیک بصلوه اللیل و علیک بصلوه اللیل؛ بر تو باد به نماز شب، بر تو باد به نماز شب، بر تو باد به نماز شب» (همان، ص 29). 8- در حدیثی حضرت صادق(ع) به فردی به نام سلیمان دیلمی می فرماید: «یا سلیمان لا تدع قیام اللیل فان المغبون من حرم قیام اللیل؛ ای سلیمان! شب زنده داری را از دست مده، چون زیان دیده کسی است که از شب زنده داری محروم گردد» (همان، ص 22).
در مورد تاثیر قضای نماز شب گفتنی است: این نماز دو ویژگی دارد یکی همان اثر عمومی نماز یعنی ارتباط با خدا و صحبت با او و انس باحق تعالی است و دیگری بیداری در دل شب. شب و دل شب ویژگی ای دارد که تنها کسانی که آن را درک می کنند از فیض آن بهره مند می گردند. قضای نماز شب بسیار خوب و مفید است ، زیرا فواید نماز را دارد، ولی اگر کسی بخواهد از شب بهره برداری کند، لازم است نماز شب را در هنگامه خود بخواند و در دل شب با خدا راز و نیاز نماید.

اگر نماز شب از کسی فوت شود می تواند قضای آنرا در روز بجا بیاورد.قضای نماز شب را فضیلت بسیار است چنان چه در تفسیر از علی بن ابراهیم از امام صادق (ع) روایت می کند که:شخصی به آن حضرت عرض کرد که:« فدایت شوم چه بسا که اتفاق می افتد که یک ماه و دو ماه وسه ماه نماز شب از من فوت می شودومن آنرا به روز قضا می کنم آیا این کار جایز است؟»فرمود:«به خدا قسم این کار مایه روشنی چشم تو است و این جمله را سه بار تکرار کرد.»اسحق بن عمار ضمن روایتی از امام صادق (ع) نقل می کندکه ایشان از پدران بزگوار و آنان از رسول خدا نقل می کنندکه فرمود:«خدای تعالی به بنده ای که نماز شب را در روز قضا بکند مباهات می کند و می فرماید ای فرشتگان من این بنده من چیزی را که به او واجب نکرده ام قضا می کند گوا باشید که من او را آمورزیدم.»
اگرمشغول نمازشب بودو صبح طلوع کرد، اگر چهار رکعت از نماز شب را خوانده است و بعد صبح شد، بقیه نماز شب را به طور مخفف وبدون مستحبات می خواند و اگر هنوز چهار رکعت از نماز شب نخوانده بعد صبح شد،همان دو رکعتی که شروع کرده تمام می کند وپس از آن دو رکعت نافله صبح را می خواند وسپس دو رکعت نماز صبح واجب را می خواند و پس از آن،باقی مانده نماز شب را قضا می کند.اگر اصلاً به نماز شب شروع نکرده و بعد صبح طلوع کرده باشد، دورکعت نماز نافله صبح را اول می خواند و پس از آن نماز صبح را وپس از آن قضای نماز شب را به جا می آورد.تذکر: اگر نماز شب را دربین الطلوعین)یعنی بعد از اذان صبح و پیش از طلوع آفتاب(می خواند،بهتر است که نیت ادا یا قضا نکند،بلکه به نیت» ما فی الذمه« به آن معنی است که نیت کند نمازشب می خوانم»قرب ?ً الی الله«خواه ادا باشد خواه قضا،هر چه خدا و رسولش فرموده اند

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد