۱۳۹۷/۰۴/۱۸
–
۱۲۳۱۴ بازدید
سلام خسته نباشید. زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام باید حتما در یک مجلس خونده بشه؟ اگر در طول روز کم کم بخونیم و بینش مثلا حرف بزنیم یا کارهای متفرقه انجام بدیم آیا از ثوابش کم میشه؟ بزرگان دین به چه شکل این زیارت رو می خوندن؟ تشکر
لطفا به نکات ذیل توجه کنید:
1- به طور کلی زیارت عاشورا عملی مستحب است و خواندن آن بدون 100 لعن و سلام نیز مطلوب است و اجر و پاداش و آثار ارزنده ای دارد ولی دریافت کامل آثار و نورانیت آن در گرو کامل خواند آن همراه به 100 لعن و 100 سلام است. در مستحبات حالت بایدی و حتم وجود ندارد. در اینگونه اعمال به هر مقدار که انسان اهتمام بورزد از ثواب و نورانیت که نتیجه عمل است بهره مند می گردد.
2- برخی افراد به جای گفتن 100 بار سلام و لعن، یک بار لعن و سلام می گویند و به جای 100 مرتبه می گویند: مأة مرّه یعنی صد مرتبه که البته این جای 100 بار را نمی گیرد.
3- در برخی روایات اجازه داده شده که در لعن تنها عبارت اللهم العنهم جمیعا 100 بار گفته شود و در سلام به جای 100 بار گفتن تمام سلام، تنها عبارت السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین، 100 بار گفته شود.
به طور کلی گفتن صد لعن و سلام در زیارت عاشورا در صورت امکان و با وجود وقت و حال مناسب مستحب است و ثواب بسیار دارد ، ولی واجب نیست، در زمان های معمولی گفتن یک بارکافی است.
در سیره علما آمده: یکى از ملازمان آیت الله العظمی اراکی (ره) نقل نموده که برنامه معظم له ایـن بـود که هر روز بالاى بام مـى رفتند و به حالت ایستاده به خـوانـدن زیارت عاشورا مـى پرداختند و صد لعن و صـد صلـوات(سلام)که در زیارت عاشـورا وارد شده است مقید بـودند بطـور کامل قرائت کنند و ایـن برنامه ایشان به همیـن نحـو یعنى بالاى بام و رو به قبله حتى در روزهاى برفى و سرد هم بدون کـم و کاست ادامه داشت تا موقعى که توانایى جسمى داشتند.
صد لعن و صد سلام در زیارت عاشورا لازم نیست در یک مجلس به جا آورده شود، بلکه می توان آن را با فاصله و به تدریج در طول روز خواند، یعنی می توان مثلا صبح زیارت عاشورا را شروع کرد وقتی به لعن زیارت رسیدیم، صد لعن را می توان در طول روز به تدریج انجام داد تا نوبت به صد سلام برسد و آن را نیز با فاصله و به تدریج می توان انجام داد و بعد از سلام، بقیه زیارت را خوانده و در پایان دو رکعت نماز زیارت به جای آوریم.
4- نماز زیارت عاشورا مستحب و بعد از زیارت خوانده می شود.
جهت اطلاع بیشتر ر. ک:
مفاتیح الجنان.
1- به طور کلی زیارت عاشورا عملی مستحب است و خواندن آن بدون 100 لعن و سلام نیز مطلوب است و اجر و پاداش و آثار ارزنده ای دارد ولی دریافت کامل آثار و نورانیت آن در گرو کامل خواند آن همراه به 100 لعن و 100 سلام است. در مستحبات حالت بایدی و حتم وجود ندارد. در اینگونه اعمال به هر مقدار که انسان اهتمام بورزد از ثواب و نورانیت که نتیجه عمل است بهره مند می گردد.
2- برخی افراد به جای گفتن 100 بار سلام و لعن، یک بار لعن و سلام می گویند و به جای 100 مرتبه می گویند: مأة مرّه یعنی صد مرتبه که البته این جای 100 بار را نمی گیرد.
3- در برخی روایات اجازه داده شده که در لعن تنها عبارت اللهم العنهم جمیعا 100 بار گفته شود و در سلام به جای 100 بار گفتن تمام سلام، تنها عبارت السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین، 100 بار گفته شود.
به طور کلی گفتن صد لعن و سلام در زیارت عاشورا در صورت امکان و با وجود وقت و حال مناسب مستحب است و ثواب بسیار دارد ، ولی واجب نیست، در زمان های معمولی گفتن یک بارکافی است.
در سیره علما آمده: یکى از ملازمان آیت الله العظمی اراکی (ره) نقل نموده که برنامه معظم له ایـن بـود که هر روز بالاى بام مـى رفتند و به حالت ایستاده به خـوانـدن زیارت عاشورا مـى پرداختند و صد لعن و صـد صلـوات(سلام)که در زیارت عاشـورا وارد شده است مقید بـودند بطـور کامل قرائت کنند و ایـن برنامه ایشان به همیـن نحـو یعنى بالاى بام و رو به قبله حتى در روزهاى برفى و سرد هم بدون کـم و کاست ادامه داشت تا موقعى که توانایى جسمى داشتند.
صد لعن و صد سلام در زیارت عاشورا لازم نیست در یک مجلس به جا آورده شود، بلکه می توان آن را با فاصله و به تدریج در طول روز خواند، یعنی می توان مثلا صبح زیارت عاشورا را شروع کرد وقتی به لعن زیارت رسیدیم، صد لعن را می توان در طول روز به تدریج انجام داد تا نوبت به صد سلام برسد و آن را نیز با فاصله و به تدریج می توان انجام داد و بعد از سلام، بقیه زیارت را خوانده و در پایان دو رکعت نماز زیارت به جای آوریم.
4- نماز زیارت عاشورا مستحب و بعد از زیارت خوانده می شود.
جهت اطلاع بیشتر ر. ک:
مفاتیح الجنان.