بله عبارت ‹‹ یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوت النبی الا ان یوذن لکم … ›› آیه قرآنی است که در سوره احزاب ، آیه 53 می باشد . ترجمه آیه چنین است :« ای کسانی که ایمان آورده اید به خانه های پیغمبر (ص) داخل نشوید مگر اینکه به شما ا جازه داده شود .»آیه فوق در واقع درباره موضوعی دیگر بحث میکند (با توجه به ادامه آن که می فرماید : «الا ان یوذن لکم الی طعام غیر ناظرین ائناه ولکن اذا دعیتم فادخلوا فاذا طعمتم فانتشروا … ›› و آن اینکه بدون اذن و پیش از پخته شدن غذا داخل خانه پیغمبر (ص) نشوید در حالیکه انتظار پخته شدن غذا را داشته باشید پس توقف و درنگ شما در منزل او به درازا بکشد ولی هر گاه دعوت شدید داخل شوید و هر وقت غذا خوردید پراکنده شده و بیرون روید و … گر چه سخن درباره خانه پیامبر است ولی یکی از آداب مهم معاشرت را در آن محیطی که این آداب کمتر مراعات می شد و این حکم اختصاص به پیامبر ندارد .
از آیه فوق ، آن جمله بالا را جدا کرده اند و در اذن دخول زیارات ائمه (ع) و پیامبر (ص) آورده شده است زیرا آن یک حکم کلی است .
منابع :
1- تفسیر مجمع البیان، شیخ طبرسی ، مترجم سید ابراهیم میر باقری و دیگران ، تهران ، فراهانی 1360-1350 ش ، ج20، ص 151.
2-تفسیر الصافی ، فیض کاشانی ، مشهد ، دارالمرتضی ، ج4، ص 198.
3-تفسیر نمونه ، مکارم شیرازی ، تهران ، دارالکتب الاسلامیه ، 1366- 1353 ش ،ج17، ص 397.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
از آیه فوق ، آن جمله بالا را جدا کرده اند و در اذن دخول زیارات ائمه (ع) و پیامبر (ص) آورده شده است زیرا آن یک حکم کلی است .
منابع :
1- تفسیر مجمع البیان، شیخ طبرسی ، مترجم سید ابراهیم میر باقری و دیگران ، تهران ، فراهانی 1360-1350 ش ، ج20، ص 151.
2-تفسیر الصافی ، فیض کاشانی ، مشهد ، دارالمرتضی ، ج4، ص 198.
3-تفسیر نمونه ، مکارم شیرازی ، تهران ، دارالکتب الاسلامیه ، 1366- 1353 ش ،ج17، ص 397.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی