در فضیلت اعتکاف همین بس که معادل طواف خانه خدا قرار گرفته و عِدْل و قسیم و همتای رکوع و سجود به شمار آمده است.دو تن از پیامبران بزرگ الهی مأمور شدند تا کعبه و حریم آن را از لوث وجود «وثنیّت» و «ثنویّت» تطهیر کنند تا عبادت کنندگان در مطاف و در کنار قبله و حرم ذات اقدس اله به طواف و اعتکاف و رکوع و سجود بپردازنند.
ذات اقدس اله در این زمینه می فرماید: «وَاِذ جَعلنَا البَیْت مَثابةً لِلنّاس و أَمْناً و اتَّخذُوا مِن مَقام إِبراهیم مُصلّی وَعهدنا إلی ابراهیم و إسمعیل أَن طَهّرا بَیتی لِلطائفین و العاکفین و الرُّکع السُجود؛ بقره/125 به یاد آورید زمانی که خانه کعبه را محل بازگشت و جایگاه امنیت مردم قرار دادیم و از مقام ابراهیم، عبادتگاهی برای خود برگزینید. و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان، از هرگونه آلودگی تطهیر کنید».
از این که اعتکاف در کنار طواف و عِدْل رکوع و سجود قرار گرفته، معلوم می شود که از بارزترین مصادیق بندگی در پیشگاه ذات اقد اله است.
آیة الله جوادی آملی، حکمت عبادات
ذات اقدس اله در این زمینه می فرماید: «وَاِذ جَعلنَا البَیْت مَثابةً لِلنّاس و أَمْناً و اتَّخذُوا مِن مَقام إِبراهیم مُصلّی وَعهدنا إلی ابراهیم و إسمعیل أَن طَهّرا بَیتی لِلطائفین و العاکفین و الرُّکع السُجود؛ بقره/125 به یاد آورید زمانی که خانه کعبه را محل بازگشت و جایگاه امنیت مردم قرار دادیم و از مقام ابراهیم، عبادتگاهی برای خود برگزینید. و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان، از هرگونه آلودگی تطهیر کنید».
از این که اعتکاف در کنار طواف و عِدْل رکوع و سجود قرار گرفته، معلوم می شود که از بارزترین مصادیق بندگی در پیشگاه ذات اقد اله است.
آیة الله جوادی آملی، حکمت عبادات