خانه » همه » مذهبی » قلب قرآن سوره یس

قلب قرآن سوره یس


قلب قرآن سوره یس

۱۳۹۶/۱۲/۱۹


۴۰۹ بازدید

چرا به سوره یس قلب قرآن گفته می شود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ عَنِ النَّبِیِّ (صلّ الله علیه و آله) قَالَ: إِنَّ لِکُلِّ شَیْ ءٍ قَلْباً وَ قَلْبُ الْقُرْآنِ یس. هر چیز قلبى دارد و قلب قرآن یس است.(1(روایات بسیاری از شیعه و اهل سنت نقل شده است که: «لکل شی ء قلب و قلب القرآن یس» هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن سوره یس است. با بررسی این سوره چنین می‌یابیم که آیات سوره یس اصول اعتقادی اسلام را بیان می‌کند، در واقع علت اطلاق تعبیر « قلب قرآن» بر سوره یس، این است که قلب برای هر موجود زنده نقش اساسی و بنیادی را ایفا می کند به گونه ای که بدون داشتن قلب، نمی تواند به حیات خود ادامه دهد، طبق روایت، اگر قرآن کریم را به یک موجود تشبیه کنیم، سوره مبارک یس قلب آن خواهد بود، این امر نشان می دهد که در این سوره به مهم ترین و اساسی ترین مسایل اسلام که شامل اصول اعتقادات اسلام مثل توحید، نبوت، معاد و خالقیت می شود، اشاره شده است به همین خاطر این سوره قلب قرآن نام گرفته است.
جهت آشنایی بیشتر شما و بطور خلاصه محتوای کلی سوره یس را بیان می کنیم:
1. رسالت رسالت پیامبر اکرم (صلّ الله علیه و آله) : سوره یس نخست سخن از رسالت پیامبر اکرم ـ صلّ الله علیه و آله ـ ، قرآن مجید، هدف از نزول آن و پیروان آن به میان می آورد؛
2. رسالت انبیای الهی : سپس در بخش دیگری رسالت سه نفر از پیامبران الهی و چگونگی دعوت آنها به توحید و مبارزه آنان با شرک را مطرح می کند؛
3. توحیدو نشانه های دلالت کننده برآن : در بخش دیگری که از آیة 33 به بعد شروع می شود به نکات جالب توحیدی و نشانه های عظمت خداوند می پردازد؛
4. معاد : در قسمت دیگر این سوره موضوعات مربوط به معاد و دلائل گوناگون حشر و نشر، سؤال و جواب در قیامت، پایان جهان و بهشت و جهنم سخن می گوید؛ که به نکات تکان دهنده در این باره اشاره می کند؛
5. موضوعات مختلف : در پایان سوره، صحنه های مختلفی از آفرینش، زندگی، مرگ، انذار و بشارت را مطرح می کند و به انسان ها هشدارهای جدی می دهد.(2)
بنابراین و بطور اجمالی، علت این که سوره مبارکه یاسین ، قلب قرآن نامیده شده است این است که : این سوره دارای مهمترین و اساسی ترین اصول اعتقادی و شاخه های منشعب از آن است .
پی نوشت ها:
(1) مستدرک الوسائل ، ج 4 ،ص 323. (همچنین در وسائل الشیعة، ج 6 ، ص 248. مشابه این روایت آمده است).
(2) مکارم شیرازی ، ناصر ، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه ، چاپ دهم، 1371، ج 18، ص 307 به بعد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد