۱۳۹۷/۰۲/۲۰
–
۱۰۲۱ بازدید
با توجه به افراد صالح که در محیط های ناسالم و لقمه های حرام رشد کرده اند مانند حضرت موسی علیه السلام و تأثیر لقمه حرام چگونه پاسخ می دهید ؟لطفاٌ کتاب معرفی کنید.
سلام . در پاسخ به توضیح زیر توجه کنید : در اینکه حضرت موسی(ع) در قصر فرعون در چه موقعیتی و با چه امکاناتی و تحت چه شرایطی رشد کرده بود، چیزی در دسترس نیست. نه از آیات قرآنی میتوان چیزی فهمید و نه در روایات چیزی آمده است که بیان کنندهی این مطلب باشد که به طور تفصیل و مشخص ایشان در چه شرایطی بودند. اینکه در مورد تغذیه، از کجا و به چه وسیلهای نیاز خود را برطرف میکرد؟ آیا ایشا ن در خوراک خود از جایی غیر از دستگاه فرعونی تغذیه میکرد؟ اینها به روشنی برای ما نقل نشده است. از آیات قرآن فهمیده میشود تربیت حضرت موسی(ع) به عهدهی خداوند بود. خدا که میخواهد پیامبر اولواالعزمی را ـ که دارندهی مقامهای نبوت، رسالت و امامت باشد ـ در آینده مبعوث نماید، و تمام اینها نیازمند به روحی والا و متعالی است، خود میداند که چگونه در دربار و دستگاه دشمن خویش او را تربیت کند.از مطالعهی آیات قرآن در رابطهی با داستان حضرت موسی(ع) بر میآید که حضرت (ع) تحت تربیت مستقیم خدا قرار داشت. در سورهی قصص وقتی داستان کودکی حضرت موسی(ع) را متذکر میگردد، میفرماید:(و َأَوْحَینَا إِلَی أُمِّ مُوسَی أَنْ أَرْضِعِیهِ…)؛52 و به مادر موسی وحی کردیم: او را شیر ده و چون بر او بیمناک شدی، او را در نیل بینداز و مترس و اندوه مدار که ما او را به تو بازمی گردانیم و در [زمرهی] پیامبرانش قرار می دهیم.(وَحَرَّمْنَا عَلَیهِ الْمَرَاضِعَ مِن قَبْلُ … )؛53و از پیش، شیر دایگان را بر او حرام گردانیده بودیم؛ پس [خواهرش آمد و] گفت: آیا شما را بر خانواده ای راهنمایی کنم که برای شما از وی سرپرستی کنند و خیرخواه او باشند؟ * پس او را به مادرش بازگردانیدیم تا چشمش [بدو] روشن شود و غم نخورد و بداند که وعدهی خدا درست است؛ ولی بیشترشان نمی دانند * و چون به رشد و کمال خویش رسید، به او حکمت و دانش عطا کردیم و نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم. همهی این آیات، دلیل بر این است که حضرت موسی(ع) از کودکی تحت تربیت ویژه و مستقیم خدا بود ـ که این گونه تربیت، لازمهی وظیفهی سنگینی مانند نبوت میباشد ـ پیامبری که قرار است وظیفهی هدایت امت را به عهده بگیرد، باید از ابتدا با غذای حلال تغذیه شود. به همین دلیل، خداوند شیر زنان آل فرعون بلکه شیر تمام زنان دیگر را بر او حرام گردانید تا او از مادری الهی و پاک شیر دریافت کند. بعد از این هم طبق ظاهر آیات، تحت تربیت آسیه (همسر فرعون) که زنی مؤمن و پاکدامن بود، قرار گرفت. میتوان گفت امر تغذیه هم از مسیری پاک تأمین میشد؛ مانند اینکه شاید آسیه اموالی داشت که نیاز زندگیاش را مرتفع مینمود و از اموال فرعون بینیاز بود.اگر هم از دستگاه فرعونی تغذیه میشد، دلیلی نداریم که تمام اموال وی حرام بود؛ چرا که ممکن است حتی در بین اموال ستمگران، اموالی باشد که از راه زور و ستم اخذ نکرده باشند.یا شاید حق بنیاسرائیل در این اموال بود و حضرت موسی (ع) نیز به عنوان فردی از بنیاسرائیل حق استفاده از آن اموال غصبی را داشت و برای او حلال و پاکیزه بود. بنابراین لازمهی زندگی در دستگاه فرعونی، این نبود که حضرت(ع) از غذای حرام تغذیه میکرد.
جهت اطلاع بیشتر، ر. ک:- قصه های قرآن، محمد محمدی اشتهاردی.- قصه های قرآن، محمد رضا اکبری. – قصه های قرآن، سید ابو تراب صفایی آملی.- قصه های قرآن در تفسیر نمونه.