۱۳۹۷/۰۸/۲۲
–
۲۴۲ بازدید
با سلام. می خواستم معنای دقیق جلباب را بدانم .
آیه 59 سوره مبارکه احزاب مى فرماید:«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً؛ اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلباب ها خود را بر ( روى سینه و گریبان) خویش فرو افکنند. این کار براى اینکه [از کنیزان و آلودگان ] شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، بهتر است و خداوند همواره غفور و رحیم است».در معنای کلمه جلباب، برخی از لغت دانان جلباب را از ریشه جلبب و جمع آن را جلابیب ذکر کرده اند و آن نوعی پیراهن و جامه گشاد و فراخ است (1) برخی دیگر آن را از ریشه جلب و جمع آن را جلابیب و آن جامه ای است بزرگتر از خمار (مقنعه ) و کوتاهتر از ردا (2).
اینکه در آیه شریفه مذکور منظور از جلباب چیست مفسرا ن و اهل لغت معنای مختلفی را ذکر کرده اند از جمله مقنعه ، هر لباسی که از سر تا پا را بپوشاند؛ هر لباسی که زنان روی لباسهای خود بپوشند؛ هر پوششی مثل عبا و غیر آن ، ملحفه (چادر ) لباسی که، بزرگتر از روسری و کوچکتر از ردا باشد ، روسری بزرگی که سر و بدن را هنگام خروج از منزل می پوشاند ، قدر مشترک این معانی پوششی است که از روسری بزرگتر و از عبای زنانه کوچکتر است و این پوشش به چادر شباهت نزدیکتری دارد. (3)
علامه طباطبایی (ره) مفسر بزرگ قرآن کریم ، نیز جلباب را به جامه ای که همه بدن را می پوشاند و مصداق آن چادر یا عباست تفسیر کرده اند. (4) همچنین زمخشری در تفسیر کشاف و الوسی در تفسیر روح المعانی از ابن عباس صحابی بزرگ رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) و شاگرد امام علی (علیه السلام) نقل کرده اند که جلباب پوششی بوده که از بالای سر تا پایین بدن را می پوشانده است. (5)
منابع :
1- فرهنگ ابجدی ، عربی ، فارسی، استاد رضا مهیار.
2- المصباح المنیر فیومی، ماده جلب .
3- تفسیر نمونه، ج 17 ،ص 428 ،تفسیر روح المعانی ،ج 2،ص82 ،تفسیر مجمع البیان ،ج 4،ص369 ،مصباح المنیز فیومی ،مفردات راغب .
4- تفسیر المیزان تفسیر،آیه 59 ،سوره احزاب.
5- تفسیر کشاف ، تفسیر آلوسی ،در شرح و توضیح ،آیه 59 ،سوره احزاب .
اینکه در آیه شریفه مذکور منظور از جلباب چیست مفسرا ن و اهل لغت معنای مختلفی را ذکر کرده اند از جمله مقنعه ، هر لباسی که از سر تا پا را بپوشاند؛ هر لباسی که زنان روی لباسهای خود بپوشند؛ هر پوششی مثل عبا و غیر آن ، ملحفه (چادر ) لباسی که، بزرگتر از روسری و کوچکتر از ردا باشد ، روسری بزرگی که سر و بدن را هنگام خروج از منزل می پوشاند ، قدر مشترک این معانی پوششی است که از روسری بزرگتر و از عبای زنانه کوچکتر است و این پوشش به چادر شباهت نزدیکتری دارد. (3)
علامه طباطبایی (ره) مفسر بزرگ قرآن کریم ، نیز جلباب را به جامه ای که همه بدن را می پوشاند و مصداق آن چادر یا عباست تفسیر کرده اند. (4) همچنین زمخشری در تفسیر کشاف و الوسی در تفسیر روح المعانی از ابن عباس صحابی بزرگ رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) و شاگرد امام علی (علیه السلام) نقل کرده اند که جلباب پوششی بوده که از بالای سر تا پایین بدن را می پوشانده است. (5)
منابع :
1- فرهنگ ابجدی ، عربی ، فارسی، استاد رضا مهیار.
2- المصباح المنیر فیومی، ماده جلب .
3- تفسیر نمونه، ج 17 ،ص 428 ،تفسیر روح المعانی ،ج 2،ص82 ،تفسیر مجمع البیان ،ج 4،ص369 ،مصباح المنیز فیومی ،مفردات راغب .
4- تفسیر المیزان تفسیر،آیه 59 ،سوره احزاب.
5- تفسیر کشاف ، تفسیر آلوسی ،در شرح و توضیح ،آیه 59 ،سوره احزاب .