خانه » همه » مذهبی » من این مطلب را از یکی از سایت های اهل سنت گرفته ام خواهشمندم پاسخ دهید.اهل‌ سنت‌ معتقدند که‌ علی‌ رضی الله عنه از اولیا بزرگ‌ الهی‌ است‌. اما این‌ دلیل‌ نمی‌شود که‌ اذان‌ شهادت‌ بدهیم‌ که‌ علی‌رضی الله عنه ولی‌ خداست‌. کما اینکه‌ در زمان‌ خود حضرت‌ علی‌ چنین‌ مطالبی‌ در اذان‌ گفته‌ نشده‌ است‌. اصولا داخل‌ کردن چنین‌ مطالبی‌ در نماز راه‌ را بر ورود مطالب‌ دیگری‌ در نماز باز خواهد کرد. مثلاً امام‌ حسن‌ و امام‌ حسین‌ و افراد دیگری نیز هستند که‌ اولیاء خدا هستند، پس‌ چرا در اذان‌ شهادت‌ به‌ ولی‌ الله بودن‌ آنها ندهیم‌؟ یا اصلا چرا اسامی‌ پیامبران گذشته‌ را در اذان‌ داخل‌ نکنیم‌؟ مگر شأن‌ و مرتبه‌ ائمه‌ از شأن‌ و مرتبه‌ آنان‌ بالاتر است‌؟

من این مطلب را از یکی از سایت های اهل سنت گرفته ام خواهشمندم پاسخ دهید.اهل‌ سنت‌ معتقدند که‌ علی‌ رضی الله عنه از اولیا بزرگ‌ الهی‌ است‌. اما این‌ دلیل‌ نمی‌شود که‌ اذان‌ شهادت‌ بدهیم‌ که‌ علی‌رضی الله عنه ولی‌ خداست‌. کما اینکه‌ در زمان‌ خود حضرت‌ علی‌ چنین‌ مطالبی‌ در اذان‌ گفته‌ نشده‌ است‌. اصولا داخل‌ کردن چنین‌ مطالبی‌ در نماز راه‌ را بر ورود مطالب‌ دیگری‌ در نماز باز خواهد کرد. مثلاً امام‌ حسن‌ و امام‌ حسین‌ و افراد دیگری نیز هستند که‌ اولیاء خدا هستند، پس‌ چرا در اذان‌ شهادت‌ به‌ ولی‌ الله بودن‌ آنها ندهیم‌؟ یا اصلا چرا اسامی‌ پیامبران گذشته‌ را در اذان‌ داخل‌ نکنیم‌؟ مگر شأن‌ و مرتبه‌ ائمه‌ از شأن‌ و مرتبه‌ آنان‌ بالاتر است‌؟

اولا: از دیدگاه قرآن همان گونه که رسول اکرم ولی از سوی خداوند است , حضرت علی (علیه السلام ) نیز ولی است : »انما ولیکم الله و رسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزکاه و هم راکعون ; تنها سرپرست شما خدا و رسول او و کسانی هستند که ایمان آورده اند. کسانی که نماز را به پای می دارند و در حال رکوع زکات می دهند«, (مائده , آیه 55)که به تصریح شیعه و سنی بر امام علی (ع ) تطبیق شده است , (ر.ک : تفسیر طبری , ج 6, ص 186; احکام القرآن (تفسیر جصاص ), ج 2, ص 542; تفسیر بیضاوی , ج 1, ص 345; الدرالمنثور, ج 2, ص 292). ثانیا: در برخی از روایات آمده است که هر کس »لااله الا الله محمد رسول الله « می گوید: علی امیرالمومنین نیز بگوید, (بحارالانوار, موئسسه الوفائ, ج 81, ص 112, به نقل از احتجاج طبرسی , ص 83). این روایت دلالت بر استحباب شهادت به ولایت پس از شهادت به توحید و رسالت در همه مواضع دارد چه در اذان باشد چه در غیر اذان . بله , از آنجا که اجزائ اذان و اقامه معین است و شهادت به ولایت در آن نیست , کسی حق ندارد شهادت به ولایت را به عنوان جزئ اذان و اقامه بگوید ولی اگر بدون قصد جزئیت بگوید, نه تنها حرام و بدعت نیست بنا بر روایت مذکور, مستحب هم خواهد بود. البته هر مقلدی باید در این مسائله به فتوای مرجع تقلید خود عمل کند. مثلا حضرت امام : »اشهد ان علیا ولی الله « جزئ اذان نیست ولی خوب است بعد از »اشهد ان محمدا رسول الله « به قصد قربت گفته شود. آیت الله شبیری زنجانی :… و خوب است که پس از »اشهد ان محمدا رسول الله « به قصد تیمن و تبرک , شهادت به ولایت و امامت بلافصل حضرت امیرالمومنین و سایر معصومین (علیهم السلام ) به نحوی که شبیه جملات اذان و اقامه نگردد, ذکر گردد. آیت الله مکارم شیرازی : به قصد تبرک گفته شود, لکن به صورتی که معلوم شود جزئ اذان نیست . آیت الله بهجت : بعید نیست مستحب بودن اقرار به ولایت امیرالموئمنین علی بن ابیطالب در اذان مستحبی , در صورتی که به نیت مطلوب بودن گفته شود. سایر مراجع مانند حضرت امام خمینی فتوا داده اند. ثالثا: از آنجا که شیعه هرگز جمله ای را که داخل اذان نیست به قصد اذان نمیگوید بدعت گزار نیست و هرگز چیزی را نیز از اذان کم نکرده است . برخلاف برخی از اهل سنت که »حی علی خیرالعمل « را حذف به جای آن در اذان صبح »الصلاه خیر من النوم « آوردند, (متقی هندی در کنزالعمال , ج 4, ص 266 از طبرانی نقل می کند که بلال در صبح اذان می گفت و حی علی خیرالعمل را می گفت و نیز رجوع شود به : موطا مالک , ج 1, ص 93).

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد