طلسمات

خانه » همه » مذهبی » نتایج اجتماعی نصب حجرالاسود توسط پیامبر(ص) چه بود؟

نتایج اجتماعی نصب حجرالاسود توسط پیامبر(ص) چه بود؟

براساس برخى از روایات «حجر الاسود» از بهشت آمده و در آغاز رنگ آن سفید بوده و به تدریج بر اثر استلام گنه کاران سیاه شده و به رنگ کنونى در آمده است. علت بر زمین آمدن آن این است که در عالم میثاق پیام الهى را درخود جاى داده است. از همین رو استلام و بوسیدن آن مستحب است و تجدید عهد و پیمان با خدا تلقى مى شود.درباره این که از چه زمان حجرالاسود در کنار کعبه آمده است به صراحت در روایات چیزى نیافتیم؛ لیکن از مضمون برخى از روایات مى توان استنباط کرد که از آغاز خلقت آدم در این مکان بوده است. حجرالاسود قدیمى ترین اثر تاریخى و دینى موحّدان و مسلمانان است که حدود چهارهزار سال قدمت تاریخى دارد. حجر الاسود، به عنوان مبدأ و سنتهاى طواف در رکن کعبه نصب گردیده است.حجرالاسود یکى از مشاعر بزرگ دینى، و سرّى است بین خدا و بنده و استلام آن بیعت و یا تجدید بیعت با خداست.اگر بخواهى با خدا بیعت کنى، دست روى آن بگذار و یا آن را ببوس. این سنگ، سنگ بیعت است و وسیله اى است بین خدا و بنده.
روایاتى که درباره این سنگ است قابل توجه است: به عنوان مثال در روایات آمده است که انّ الحجر الاسود، نزل من الجنة و ان الحجر الاسود کان ملکاً من الملائکه. ما تقدس حجر الاسود را، از رفتار پیامبر اکرم(ص) و اولیاى الهى نسبت به آن درمى یابیم. حضرت رسول(ص) حجر رامى بوسیدند و استلام مى کردند. در روایات آمده است که: «حجر الاسود به منزله دست راست خدا در زمین است که مؤمنان با آن بیعت مى کنند (در طواف آن را استلام و یا حداقل به آن به وسیله دست سلام مى دهند)». هم چنین آمده است که تمامى تعهدات آدمى در حجرالاسود به ودیعت گذاشته شده است و در روز قیامت، شهادت مى دهد که چه کسى به عهد الهى وفا کرده و چه کسى به آن وفا نکرده است. حجر اسود، سنگى است سیاه رنگ مایل به سرخى با نقطه هاى قرمز و خطهاى زرد که در زاویه ى شرقى «کعبه» نصب شده است. طواف از مقابل آن آغاز و دور هفتم در همانجا ختم مى شود.
حجر اسود در ارتفاع یک و نیم متر از کف مسجد الحرام قرار دارد. قطر آن سى سانتى متر و وزنش بیش از دو کیلو است. این سنگ سبکتر از آب است و براى همین در آب فرو نمى رود. در حال حاضر به علّت حوادثى که اتفاق افتاده از هفده قطعه بهم چسبیده، تشکیل شده است. در عرض آن که در داخل دیوار است، سه بست نقره اى در سه نقطه آن زده شده و بر طول آن که در داخل دیوار است، حلقه اى از نقره براى حفظ شکافى که در آن است، نهاده شده و بر طول و عرض بیرونى آن نیز حلقه دایره اى از نقره کار گذاشته شده است. حجر اسود قدیم ترین اثر تاریخى و دینى موحّدان و مسلمانان است که در حدود چهار هزار سال سابقه تاریخى دارد.
فاصله ى حجر اسود تا صفا دویست و شصت و دو ذراع و 18 انگشت و فاصله آن تا مقام ابراهیم بیست و نه ذراع و نه انگشت و تا چاه زمزم چهل ذراع است. از مقام ابراهیم تا حجر اسود و از چاه زمزم تا حجز اسماعیل، آرامگاه 99 پیامبر قرار دارد و بین رکن یمانى و حجر اسود قبر هفتاد پیامبر است. حضرت آدم اولین کسى است که کعبه را ساخت و حجر اسود را در ضلع شرقى آن نصب کرد. حضرت ابراهیم، آن را از نو ساخت و در آن زمان حجر اسود در کوه ابو قبیس افتاده بود. حضرت ابراهیم در جاى خود نصب کرد. دشمنان کعبه، حجر اسود را در چاه زمزم انداختند تا نابود گردد ولى خاندان حضرت اسماعیل آن را از چاه درآوردند و در جاى خود قرار دادند. جدّ چهارم پیامبر قصىّ بن کلاب، کعبه را مرمّت کرد و حجر اسود را در جاى خود محکم کرد. در آن زمان که حضرت محمد(ص) 35 سال داشتند و هنوز رسالت خود را اعلام نکرده بودند، کعبه در اثر باران و سیل تخریب شد.
قرشیان کعبه را از نو ساختند و حضرت محمد(ص) در ساختن آن به آنان کمک مى کرد. در نصب حجر اسود بین بزرگان قبیله قریش اختلاف پیش آمد و قرار بر این شد که حضرت محمد(ص) آن را نصب کند. آن حضرت هم به شکل جالبى حجر اسود را در جاى خود قرار داد. در سال 63 هجرى قمرى نیروهاى یزید بن معاویه به مکه حمله کردند. در این حمله کعبه آسیب دید و حجر اسود سه قطعه شد. در سال 64 آسیبهاى رسیده به کعبه را تعمیر کردند. در سال 73 هجرى قمرى حجّاج بن یوسف ثقفى از سوى عبدالملک مروان براى سرکوب عبدالله بن زبیر به مکه حمله کرد و کعبه تخریب شد. به دستور عبدالملک کعبه از نو ساخته شد و حجر اسود را حضرت امام زین العابدین(ع) در جاى خود نصب کردند.
در سال 317 فتنه قرامطه پیش آمد و حجر اسود را دزدیدند و 22 سال نزد خود نگهداشتند. در سال 363 هجرى قمرى یک مرد رومى به مسجد الحرام رفت و به قصد دزدیدن حجر اسود، مشغول کندن شد، در این حال یک مرد یمنى با خنجر او را کشت. در سال 414 هجرى قمرى یکى از باطنى ها تصمیم گرفت حجر اسود را بدزدد که مردم او را کشتند. در سال 1351 هجرى قمرى یک فرد افغانى قطعه اى از آن را دزدید ولى توسط مأموران دستگیر و اعدام شد. به حجر اسود از آن پس تاکنون آسیبى نرسیده است. «حجر الاسود» میرزا محمد کاظمینى ، 1379 ، انتشارات تشیع رک: وسائل الشیعه، ج 9، ص 403، کتاب الحج، ابواب الطواف، باب 13 تفسیر المیزان، ج 1، ص 290 به بعد، آیات 125 تا 129 سوره بقره صهباى حج، نوشته آیت الله جوادى آملى، ص 265 چاپ دوم، 1378، مرکز نشر اسراء. فصلنامه میقات، نشریه سازمان حج و زیارت.
یکی از نتایج نصب حجر الاسود توسط پیامبر این است که آن حضرت با آن کارش اختلاف و جنگ را از بین بردند و محبوبیت ان حضرت در بین مردم بیشتر شد .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد