نداشتن خواستگار ، قسمت و تقدیر اراده انسان در ازدواج
۱۳۹۶/۱۰/۱۰
–
۶۳۳۹ بازدید
سلام,ایا ازدواج قسمت است یا دست خود ادم هاست؟اخه من هرخواستگاری دارم به هیچ عنوان سر نمیگیره و همه به من طعنه می زنند ویا برعکس دختر خاله ام سیزده چهارده ساله ازدواج کرده وخاله ام میگوید قسمت دهان ادمو میبنده,برام دعا کنید به حضرت اقاخامنه ای بگید برام دعا کند
از ارتباط و حُسن اعتماد شما با «مجموعه پرسمان» صمیمانه تشکر میکنیم. همچنین امیداوریم و همواره دعا میکنیم که خداوندِ قادرِ متعال توسط دست با کفایت حضرت حجت (عجلاللهتعالیفرجهالشریف)، به زودی زود همسر مناسب و همشأنی را برای شما مقدر فرماید و بدین وسیله بخشی از آلام و دردهای شما را تسکین بخشد. ازدواج حق مسلم شماست و شما نیز مثل خیلی از دختران باید روزی ازدواج کنید و زندگی مستقل خویش را در کنار همسر دلخواه تان آغاز نمایید.
در پاسخ به سؤال شما باید بگوییم که شکی نیست که تحقق هیچ چیز در جهان خلقت، خارج از اراده و خواست الهی نمی باشد. تمام اعمال انسان و از جمله ازدواج نیز، از حوزه اراده الهی بیرون نیست. اما معنای این سخن نادیده گرفتن اراده و نقش انسان و سلب اختیار از او نمی باشد. اراده خداوند در مورد افعال انسان، صدور آن به اختیار و انتخاب خود اوست، به عبارت دیگر، خداوند متعال اراده کرده است که کارهای انسان از روی اختیار و انتخاب انجام پذیرد. به فرموده شهید مطهری (ره): «همان طوری که هیچ حادثه طبیعی بدون علت طبیعی رخ نمی دهد، افعال اختیاری انسانها نیز بدون اراده و اختیار انسان رخ نمی دهد. قانون خدا در مورد انسان این است که آدمی دارای اراده و قدرت و اختیار باشد و کارهای نیک یا بد را خود انتخاب کند، اختیار و انتخاب مقوم وجودی انسان است، انسان غیر مختار محال است، یعنی این که فرض شده انسان است و غیر مختار، فقط فرض است نه حقیقت». بنابراین آن چه در بین مردم معروف است که در ازدواج قسمت و تقدیر دخالت دارد و قبلاً همه چیز معلوم و مشخص شده است، یا مثلاً میگویند: فلان دختر «قسمت» فلان پسر است و آن پسر قسمت این دختر نیست و یا اگر قسمت باشد خودش درست میشود و دیگر لازم نیست ما کاری بکنیم و اگر قسمت نباشد، ما هر کاری هم بکنیم فایدهای ندارد، و سخنانی از این قبیل، صحیح نیست و هیچ ریشه دینی و عقلی ندارد. همان طور که به روشنی، اختیار و انتخاب را در خرید و فروش، انتخاب شغل و تعیین رشته تحصیلی میبینیم در ازدواج نیز که موضوع مهم و سرنوشت سازی است، این اراده و اختیار را مشاهده میکنیم، علاوه بر حکم عقل و منطق و شهادت و وجدان، روایاتی که در آن معیارهای انتخاب همسر ذکر شده دلیل محکمی بر دخالت انسان در سرنوشت خویش است. از طرف دیگر پیشوایان دین به ما توصیه کردهاند که در انتخاب همسر نهایت دقت را مبذول کنیم و چشم بسته ازدواج نکنیم، چرا که ازدواج یک موضوع حیاتی است و برای هر کس به طور طبیعی در طول زندگیاش فقط یک بار این فرصت پیش میآید. حیاتی بودن امر ازدواج از این نظر است که دختر و پسر میخواهند برای خود شریکی در زندگی انتخاب کنند، شریکی که تا پایان عمر با او خواهد بود. لذا این توصیهها نشانگر اختیار و اراده انسان است. آنچه بین مردم معروف است که قسمت به معناى عدم تأثیر فرد در سرنوشت خود و تعیین همسر از قبل و سلب اختیار از انسان مى باشد از نظر اسلام مردود است، چون همانطور که ذکر شد خداوند به آدمى، اختیار و اراده داده است و در همه امور از جمله ازدواج، حق انتخاب و گزینش محفوظ مى باشد. در واقع باید گفت معناى صحیحى که براى قسمت و سرنوشت وجود دارد همان قضا و قدر الهى است. نتیجه اینکه: 1. ما به لحاظ مختار بودن در سرنوشت خود موثریم. 2. اگر چه در علم الهی سرنوشت ما معلوم است، اما علم خدا علت سرنوشت ما نیست. بلکه آنچه را که ما با اختیار خود رقم میزنیم خدا میداند و نسبت به آن، ما را آزاد میگذارد. 3. قسمت به این معنا که نقش فرد در حوادث کاملاً نادیده گرفته شود و همه چیز به مقدرات واگذار گردد، برداشتى نادرست میباشد و توجیه خوبى براى اهمالکاریها و ناتوانى ها است.
البته به همان مقدار که انسانها در خصوص ازدواج از اراده و اختیار خدادادی برخوردارند، به همین مقدار هم میتوانند در زندگی با همسرشان تحول ایجاد کنند و به تقویت صفا و صمیمت زندگیشان بپردازند. شما نیز اگر طالب همسر خوب و مناسی برای خویش هستید باید در زمینه همسریابی به سهم خویش تلاش کنید و با سپردن به افراد مختلف و کمک گرفتن از خانواده و سایر بستگان تان خواستگار خوبی برای خویش بیابید.
باتوجه به مطالبی که عرض شد، کاملاً مشخص گردید که آنچه خاله تان در مورد قسمت می گویمد، نادرست است.
اینکه دختر خاله تان خواستگار زیادی دارد، عوامل مختلفی ممکن است داشته باشد؛ یکی از این عوامل برخورداری از زیبایی ظاهری است. در کنار این توجه افراطی مردمان ناگاه به زیبایی ظاهری باعث شده که توجه به معیارها اصیل ازدواج کمتر شود.
معمولاً، علل تأخیر ازدواج دختران و نداشتن خواستگار یک از موارد زیر است:
الف) نازیبایی ظاهری
ب) فقر و نداری خانواده
ج) کم سوادی و طبقه پایین فرهنگی
د) موقعیت و منزلت پایین خانواده در جامعه و احیاناً بیاعتباری و بد نامی پدر یا مادر یا برادر و خواهر و…
ه) از دست دادن فرصتهای مناسب، به عللهای مختلف همچون: ادامه تحصیل، ترس از شکست در ازدواج، دست و پا گیر بودن ازدواج و ترس از محدود شدن آزادی، سختگیری والدین در امر موافقت با ازدواج، وجود دختران قبلی در خانواده، آماده نبودن خانواده، آداب و رسوم سنگین و دست و پا گیر ازدواج، داشتن معیارهای غیر واقعی و کمالگرایانه و…
و) ناشناخته بودن دختران
ز) افزایش سن
در بسیاری از موارد، توجه به عوامل احتمالی که باعث پیدایش مشکل میگردد و تلاش در رفع آنها کارگشا خواهد بود. طبیعتاً برخی از عوامل ممکن است در اختیار شما نباشد و شما در پیدایش آنها نقشی نداشته باشید و یا خیلی در تغییر آنها نتوانید کاری انجام دهید. عواملی مثل موقعیت اجتماعی و اقتصادی خانوادهتان و یا وضع ظاهری و جسمانی خودتان، اما برخی از عوامل تا حدود زیادی در اختیار خودتان است و شما میتوانید با اراده و اختیار خود آنها را تغییر دهید و یا به تقویت بُعد مثبت آنها بپردازید تا به تدریج زمینة ازدواجتان را فراهم گردانید. صفات و خصوصیات اخلاقی، مهارت افزایی، تقویت روابط اجتماعی از جمله عواملی است که اگر در کنار دعا و توسل به آنها نیز توجه کنید، میتوانید شرایط را طوری بچینید که زمینة جذب خواستگاران و ازدواج شما و دیگر خواهران تان فراهم گردد.
طبیعتاً دختری که به ویژگیها و خصوصیات خوب اخلاقی آراسته است، در زمینههای مختلف مهارت و دانش داشته باشد و به قول معروف: «از هر انگشتش هنری میبارد»، در ارتباط با همجنسان روابط عمومی بالایی دارد، از عبوسی و گرفتگی چهره پرهیز میکند، با رعایت عفاف و حجاب در اجتماع ظاهر میشود، خواستگاران زیادی دارد و افراد تمایل دارند که با این چنین دختری ازدواج کنند.
به هر حال، توصیه میشود برای همسریابی به جای این که منفعل باشید تا کسی بیاید و شما را بیابد، یا این که فقط با دعا بخواهید به خواستهتان برسید، سعی کنید در کنار دعا و توسل بر تلاشهای فعالانه خود در جهت انتخاب همسر مناسب و خوب بیفزایید و با سپردن به افراد مختلف زمینه خواستگاری و ازدواج خود و دیگر خواهرتان را فراهم آورید.
همواره موفق و کامروا باشید.
در پاسخ به سؤال شما باید بگوییم که شکی نیست که تحقق هیچ چیز در جهان خلقت، خارج از اراده و خواست الهی نمی باشد. تمام اعمال انسان و از جمله ازدواج نیز، از حوزه اراده الهی بیرون نیست. اما معنای این سخن نادیده گرفتن اراده و نقش انسان و سلب اختیار از او نمی باشد. اراده خداوند در مورد افعال انسان، صدور آن به اختیار و انتخاب خود اوست، به عبارت دیگر، خداوند متعال اراده کرده است که کارهای انسان از روی اختیار و انتخاب انجام پذیرد. به فرموده شهید مطهری (ره): «همان طوری که هیچ حادثه طبیعی بدون علت طبیعی رخ نمی دهد، افعال اختیاری انسانها نیز بدون اراده و اختیار انسان رخ نمی دهد. قانون خدا در مورد انسان این است که آدمی دارای اراده و قدرت و اختیار باشد و کارهای نیک یا بد را خود انتخاب کند، اختیار و انتخاب مقوم وجودی انسان است، انسان غیر مختار محال است، یعنی این که فرض شده انسان است و غیر مختار، فقط فرض است نه حقیقت». بنابراین آن چه در بین مردم معروف است که در ازدواج قسمت و تقدیر دخالت دارد و قبلاً همه چیز معلوم و مشخص شده است، یا مثلاً میگویند: فلان دختر «قسمت» فلان پسر است و آن پسر قسمت این دختر نیست و یا اگر قسمت باشد خودش درست میشود و دیگر لازم نیست ما کاری بکنیم و اگر قسمت نباشد، ما هر کاری هم بکنیم فایدهای ندارد، و سخنانی از این قبیل، صحیح نیست و هیچ ریشه دینی و عقلی ندارد. همان طور که به روشنی، اختیار و انتخاب را در خرید و فروش، انتخاب شغل و تعیین رشته تحصیلی میبینیم در ازدواج نیز که موضوع مهم و سرنوشت سازی است، این اراده و اختیار را مشاهده میکنیم، علاوه بر حکم عقل و منطق و شهادت و وجدان، روایاتی که در آن معیارهای انتخاب همسر ذکر شده دلیل محکمی بر دخالت انسان در سرنوشت خویش است. از طرف دیگر پیشوایان دین به ما توصیه کردهاند که در انتخاب همسر نهایت دقت را مبذول کنیم و چشم بسته ازدواج نکنیم، چرا که ازدواج یک موضوع حیاتی است و برای هر کس به طور طبیعی در طول زندگیاش فقط یک بار این فرصت پیش میآید. حیاتی بودن امر ازدواج از این نظر است که دختر و پسر میخواهند برای خود شریکی در زندگی انتخاب کنند، شریکی که تا پایان عمر با او خواهد بود. لذا این توصیهها نشانگر اختیار و اراده انسان است. آنچه بین مردم معروف است که قسمت به معناى عدم تأثیر فرد در سرنوشت خود و تعیین همسر از قبل و سلب اختیار از انسان مى باشد از نظر اسلام مردود است، چون همانطور که ذکر شد خداوند به آدمى، اختیار و اراده داده است و در همه امور از جمله ازدواج، حق انتخاب و گزینش محفوظ مى باشد. در واقع باید گفت معناى صحیحى که براى قسمت و سرنوشت وجود دارد همان قضا و قدر الهى است. نتیجه اینکه: 1. ما به لحاظ مختار بودن در سرنوشت خود موثریم. 2. اگر چه در علم الهی سرنوشت ما معلوم است، اما علم خدا علت سرنوشت ما نیست. بلکه آنچه را که ما با اختیار خود رقم میزنیم خدا میداند و نسبت به آن، ما را آزاد میگذارد. 3. قسمت به این معنا که نقش فرد در حوادث کاملاً نادیده گرفته شود و همه چیز به مقدرات واگذار گردد، برداشتى نادرست میباشد و توجیه خوبى براى اهمالکاریها و ناتوانى ها است.
البته به همان مقدار که انسانها در خصوص ازدواج از اراده و اختیار خدادادی برخوردارند، به همین مقدار هم میتوانند در زندگی با همسرشان تحول ایجاد کنند و به تقویت صفا و صمیمت زندگیشان بپردازند. شما نیز اگر طالب همسر خوب و مناسی برای خویش هستید باید در زمینه همسریابی به سهم خویش تلاش کنید و با سپردن به افراد مختلف و کمک گرفتن از خانواده و سایر بستگان تان خواستگار خوبی برای خویش بیابید.
باتوجه به مطالبی که عرض شد، کاملاً مشخص گردید که آنچه خاله تان در مورد قسمت می گویمد، نادرست است.
اینکه دختر خاله تان خواستگار زیادی دارد، عوامل مختلفی ممکن است داشته باشد؛ یکی از این عوامل برخورداری از زیبایی ظاهری است. در کنار این توجه افراطی مردمان ناگاه به زیبایی ظاهری باعث شده که توجه به معیارها اصیل ازدواج کمتر شود.
معمولاً، علل تأخیر ازدواج دختران و نداشتن خواستگار یک از موارد زیر است:
الف) نازیبایی ظاهری
ب) فقر و نداری خانواده
ج) کم سوادی و طبقه پایین فرهنگی
د) موقعیت و منزلت پایین خانواده در جامعه و احیاناً بیاعتباری و بد نامی پدر یا مادر یا برادر و خواهر و…
ه) از دست دادن فرصتهای مناسب، به عللهای مختلف همچون: ادامه تحصیل، ترس از شکست در ازدواج، دست و پا گیر بودن ازدواج و ترس از محدود شدن آزادی، سختگیری والدین در امر موافقت با ازدواج، وجود دختران قبلی در خانواده، آماده نبودن خانواده، آداب و رسوم سنگین و دست و پا گیر ازدواج، داشتن معیارهای غیر واقعی و کمالگرایانه و…
و) ناشناخته بودن دختران
ز) افزایش سن
در بسیاری از موارد، توجه به عوامل احتمالی که باعث پیدایش مشکل میگردد و تلاش در رفع آنها کارگشا خواهد بود. طبیعتاً برخی از عوامل ممکن است در اختیار شما نباشد و شما در پیدایش آنها نقشی نداشته باشید و یا خیلی در تغییر آنها نتوانید کاری انجام دهید. عواملی مثل موقعیت اجتماعی و اقتصادی خانوادهتان و یا وضع ظاهری و جسمانی خودتان، اما برخی از عوامل تا حدود زیادی در اختیار خودتان است و شما میتوانید با اراده و اختیار خود آنها را تغییر دهید و یا به تقویت بُعد مثبت آنها بپردازید تا به تدریج زمینة ازدواجتان را فراهم گردانید. صفات و خصوصیات اخلاقی، مهارت افزایی، تقویت روابط اجتماعی از جمله عواملی است که اگر در کنار دعا و توسل به آنها نیز توجه کنید، میتوانید شرایط را طوری بچینید که زمینة جذب خواستگاران و ازدواج شما و دیگر خواهران تان فراهم گردد.
طبیعتاً دختری که به ویژگیها و خصوصیات خوب اخلاقی آراسته است، در زمینههای مختلف مهارت و دانش داشته باشد و به قول معروف: «از هر انگشتش هنری میبارد»، در ارتباط با همجنسان روابط عمومی بالایی دارد، از عبوسی و گرفتگی چهره پرهیز میکند، با رعایت عفاف و حجاب در اجتماع ظاهر میشود، خواستگاران زیادی دارد و افراد تمایل دارند که با این چنین دختری ازدواج کنند.
به هر حال، توصیه میشود برای همسریابی به جای این که منفعل باشید تا کسی بیاید و شما را بیابد، یا این که فقط با دعا بخواهید به خواستهتان برسید، سعی کنید در کنار دعا و توسل بر تلاشهای فعالانه خود در جهت انتخاب همسر مناسب و خوب بیفزایید و با سپردن به افراد مختلف زمینه خواستگاری و ازدواج خود و دیگر خواهرتان را فراهم آورید.
همواره موفق و کامروا باشید.