پاسخ این سوال , از تامل در ویژگى اختیارى بودن تکامل انسان , روشن مى شود زیراحکمت الهى اقتضاء دارد که اسباب و شرایط تکامل اختیارى ( و نه جبرى ) براى انسانها فراهم شود تا کسانى که بـخـواهـنـد , بتوانند راه حق را بشناسند و با پیمودن آن , به کمال و سعادت خودشان برسند ولى فـراهـم شدن اسباب و شرایط براى چنین تکاملى , بدین معنى نیست که همه انسانها از آنها حسن استفاده کرده و لزوماراه صحیح را برگزینند . بـه تـعـبیر قرآن خداى متعال انسانها را در شرایط این جهان بدین منظور آفریده است که ایشان را بیازماید که کدامیک نیکوکارترند . الـذى خـلـق الـموت و الحیوه لیبلوکم ایکم احسن عملا و هو العزیز الغفور ( ملک / 2 ) ترجمه : آنـکـس کـه مـرگ و حـیوه را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شمابهتر عمل مى کنید و او شکست ناپذیر است . ( هـود / 7 ) , ( کهف / 7 ) ( مائده /48 ) ( انعام / 165 ) و همچنانکه مکررا در قرآن تاکید شده اگر خداى متعال مى خواست مى تواسنت همه را به راه راست بدارد و جلو انحراف را بطور کلى بگیرد . و لو شاء ربک لامن من فى الارض کلهم جمیعا – افانت تکره الناس حتى یکونوامومنین ( یونس / 99 ) تـرجمه : اگر پروردگار تو مى خواست تمام کسانى که روى زمین هستند همگى ( به اجبار ) ایمان مى آوردند . آیا تو مى خواهى مردم را مجبورسازى که ایمان بیاورند ؟ ( ایمان اجبارى چه سودى دارد ) . ( انعام / 35 ) و( انعام / 112 ) ( هود / 118 ) و ( شورى / 8 ) و غیره ولى در این صورت زمینه اى براى انتخاب و گزینش باقى نمى ماند و رفتار انسانها فاقد ارزش انسانى مى شد و غرض الهى از آفرینش انسان مختار و انتخابگر , نقض مى گشت . محمد تقى مصباح یزدى / آموزش عقاید، مصباح یزدى – محمد تقى
به نقل از سایت تبیان
به نقل از سایت تبیان