خانه » همه » مذهبی » چرا ما باید همیشه به فکر کارهای خوب باشیم چرا سکون ایراد دارد و اگر کسی سکون مطلق باشد و به هیچ وجه حرکت نداشته باشد و نخواهد رشد و تعالی داشته باشد و در عین حال هم میل به عقب گرد هم ندارد سکون مطلق چه ایرادی دارد؟

چرا ما باید همیشه به فکر کارهای خوب باشیم چرا سکون ایراد دارد و اگر کسی سکون مطلق باشد و به هیچ وجه حرکت نداشته باشد و نخواهد رشد و تعالی داشته باشد و در عین حال هم میل به عقب گرد هم ندارد سکون مطلق چه ایرادی دارد؟

کسی که دو روزش مساوی باشد مغبون است زیرا می توانسته رشد کند ونکرده است.امام کاظم علیه السلام.
مجموعه جهان یکپارچه در حال حرکت و تکاپو است و هم چون موجی است که بودن و بقای آن در گرو حرکت و دگرگونی است . حر کت نداشتن به معنای در راه ماندن و از هدف و مقصد فاصله گرفتن و دور افتادن است . حرکت از لوازم ذاتی جهان هستی است و هیچ گاه جهان هستی از حرکت تهی نخواهد بود. ظرف آخرت نیز خارج از هستی و قوانین حاکم بر آن نیست، بنابراین در آخرت نیز حرکت هست و تکامل انسان هیچ گاه متوقف نخواهد شد. مراتب داشتن بهشت نیز بیانگر این معنا است که حرکت ادامه دارد. با ورود به برزخ و «نظام برزخى» تحوّل و حرکت ادامه دارد و هر چند نتیجه حرکت آدمى در دنیا است؛ ولى دنباله و تداوم آن، به شمار مى رود . اگر چه عالم برزخ فارغ از قوانین عالم ماده است و نوعی تجرد مثالی در آن جریان دارد اما در آن نوعی حرکت وجود دارد که از آن به تکامل برزخی تعبیر می شود یعنی مومنان در برزخ به مقصد و مقصود خود که همان دیدار خداوند است نزدیک تر می شوند و حجاب ها از دیدگانشان بر طرف می ردد و موانع را پاره می کنند و به تدریج شایستگی حضور و دیدار را پیدا می کنند و کافران به سوی مقصد و مقصود خود که همان دوری از خداوند و ورود به جایگاه دوزخی خود است نزدیک تر می شوند . به عبارت دیگر مومنان در برزخ از تعلقات خلاص می شوند و بعضی از فشارها ،دردها و عذاب ها نیز برای خلاصی از تعلقات دنیوی است زیرا انها باید معالجه شوند ؛ معالجه ای که همراه با درد و رنج است و بیمار نمی تواند به محضر ربوبی وارد شود و کافر نیز بیشتر در ضلالت خود فرو میرود. حرکت مومنان درعالم برزخ در جهت سیر به سوى خدا است تا بر اثر آن معایب و نقایص را از دست بدهد و با کسب کمالات، قابلیت ها و خصوصیات جدید، لیاقت ورود به عالم حشر را پیدا مى کند و احکامى متناسب بااحکام و آثار نظام حشرى را دارا شود . با این دیدگاه در جا زدن و سکون دیگر توقف و ایستایی نمی باشد بلکه با مقایسه با سیر شتابان و رو به جلو مجموعه جهان و نظام هستی این عقب ماندن و فسیل شدن و از گردونه هستی حذف شدن است. سکون به معنای مرگ و نابودی و ناهماهنگی با نظام آفرینش است . خداوند در آیه 6 از سوره انشقاق می فرماید : یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه ؛ اى انسان! تو با تلاش و رنج به سوى پروردگارت مى روى و او را ملاقات خواهى کرد!
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ما است
همین پرسش شما نشانه حرکت رو به جلو شما است و اصولا داشتن پرسش و تلاش برای یافتن پاسخ آن علامت پویایی و زنده بودن و حرکت به سوی کمال است . درس خواندن و تحصیل شما و کوشش برای درس و مطالعه و تحقیق دلیل زنده بودن و کمال خواهی شما است و نشانه آن است که شما در جا زدن و ایستادن و توقف و عقب ماندن از کاروان پر شتاب زندگی و ترقی و پیشرفت را دوست ندارید و از آن گریزان هستید .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد