خانه » همه » مذهبی » چرا پس از مدتی ثواب عقاب، خداوند روح را از بین نمی برد؟

چرا پس از مدتی ثواب عقاب، خداوند روح را از بین نمی برد؟

1. همه موجودات عالم ــ چه مادی و چه غیرمادی ــ ظهور اراده خدا هستند ؛ همانطور که صور خیالی ما ظهور اراده ما هستند ؛ برای مثال ما وقتی سیبی را در ذهن خود تصور می کنیم ، اراده ماست که به صورت سیب ظاهر می شود ؛ لذا تا زمانی که ما اراده خود را از آن سیب ذهنی برنگردانده ایم ، آن سیب در ذهن ما موجود است ؛ ولی به محض این که اراده خود را از آن منصرف کنیم نابود می شود. موجودات عالم نیز ظهور اراده خدا هستند ؛ « إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ – امر او چنین است که هر گاه چیزى را اراده کند ، تنها به آن مى گوید: «موجود باش» ، پس بى درنگ موجود مى شود. » (یس/82) لذا تا اراده خدا هست و تغییر نکرده است ، محال است موجودات عالم نیز نابود شوند ؛ و اراده خدا ، ازلی و ابدی و تغییرناپذیر است. لذا همه موجودات از ازل بوده اند و تا ابد نیز خواهند بود. و فرض نابودی موجودات ، مساوی با فرض نابودی خداست ؛ چرا که از نبود معلول ، نبود علّت تامّه آن لازم می آید.
2. مطلب فوق ، در مورد موجوداتی مثل ملائک و عالم برزخ ، که موجوداتی مجرّد(غیر مادّی) هستند ؛ روشن است ؛ چرا که موجود غیر مادّی از حرکت و زمان منزّه است ؛ لذا آغاز و پایان ، به آن معنایی که در موجودات مادی تصوّر می شود ، برای آنها متصوّر نیست ؛ و نمی توان گفت ، از کی بوده اند و تا کی هستند ؛ چون آغاز و پایان ، به معنای دنیوی آن ، از لوازم حرکت است ؛ و زمان نیز مقدار حرکت است. امّا این مطلب در مورد موجودات مادّی نیاز به توضیح دارد.
ما که خود موجودی مادی و محصور در حصار زمان هستیم ، چنین می پنداریم که موجودات مادی از عدم به وجود می آیند و بعد از مدّتی معدوم می شوند ؛ در حالی که در منطق قرآن کریم چنین نیست ؛ از منظر قرآن کریم موجودات عالم ماده ، از عالمی بالاتر و از نزد خدا به این عالم نازل می شوند ؛ و بعد از مدتی دوباره به محضر خدا باز می گردند . لذا موجودات مادی ، از محضر خدا نازل می شوند و مدتی را در این عالم به سر می برند و دوباره به مبداء خود باز می گردند ؛ ولی ما فقط قسمت میانی این مسیر را مشاهده می کنیم ؛ لذا خیال می کنیم که موجودات عالم مادّه ، از عدم می آیند و در نهایت ، عدم می شوند.
خداوند متعال می فرماید: « وَ إِنْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ – و هیچ چیزی نیست مگر اینکه خزائن آن نزد ماست ؛ و ما آن را نازل نمی کنیم مگر به اندازه معلوم و معیّن » (الحجر/21)
و فرمود: « او کسى است که آسمانها و زمین را در شش روز[ شش دوران ] آفرید؛ سپس بر عرش مسلّط شد ؛ او آگاه است به آنچه در زمین فرو مى رود ، و به آنچه از آن خارج مى شود ، و آنچه از آسمان نازل مى گردد ، و آنچه به آسمان بالا مى رود ؛ و هر جا باشید او با شما است ؛ و خداوند نسبت به آنچه انجام مى دهید بیناست. مالکیّت آسمانها و زمین از آن اوست؛ و همه امور به سوى او بازمى گردند.» (حدید/4و5)
3. بنا براین ، نه تنها روح که هیچ موجودی معدوم نمی شود ؛ چرا که معدوم شدن موجودات مساوی با معدوم شدن علّت تامّه آنهاست ؛ و علّت تامّه همه موجودات خداست ؛ و خدا ازلی و ابدی است . بنا بر این موجودات تنها از عالمی به عالمی دیگر منتقل می شوند ؛ یا به نحو تنزّل از عالم بالا به عالم پایینتر ؛ یا به نحو عروج از عالم پایین به عالم بالا.
4. به فرض که معدوم نمودن روح ممکن باشد ؛ باز خداوند متعال ، آن را معدوم نمی کند ؛ چون لازمه این امر این است که خلقت روح بیهوده و لغو باشد ؛ و خداوند متعال حکیم است ؛ و حکیم کار لغو و بیهوده انجام نمی دهد. اگر بنا بود که خداوند متعال ، روح را بعد از مدتی عذاب در جهنم ، یا لذّت در بهشت ، معدوم سازد ، در آن صورت تفاوتی بین مؤمن و کافر نبود ؛ چون حقیقت عذاب ، امر عدمی است ؛ یعنی هر عذابی ریشه در یک نقص و عدم دارد ؛ لذا بزرگترین عذابها ، این است که انسان معدوم محض شود ؛ و عظمت این عذاب به اندازه ای است که هیچ لذتی در کنار آن ، لذت محسوب نمی شود ؛ و اساسا اگر کسی بداند که روزی معدوم محض خواهد شد ، از هیچ خوشی ، لذت نمی برد ؛ بنا بر این ، عدم بقاء روح و عدم ابدیت روح ، مساوی است با عذاب دائمی برای همه انسانها ، اعم ّ از نیک و بد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد