۱۳۹۷/۰۷/۰۹
–
۶۶۱ بازدید
دیگران معتقدند نامزد من دختر بسیار زیبایی است. من هم همین باور را دارم اما نمی توانم نگاهم را در خیابان و مهمانی ها، کنترل کنم. مدتی است که نامزدم سر این موضوع از من دلخور و سرد شده است. راه نجاتی هست؟
ز دست دیده و دل، هر دو فریاد که هرچه دیده بیند، دل کند یاد[ باباطاهر.]
برادر گرامی، خوشحالیم که در مسیر تحکیم پیوند عاطفی و گرم نگاه داشتن رابطه ی مقدس تان، به ما اعتماد نمودید.
واقعیت این است که نیاز جنسی را شاید بتوان مهم ترین و پُرنفوذترین نیاز در ساختار وجود انسان به شمار آورد. این نیاز ترکیبی از نیاز زیستی[ biological need.] (رفتار جنسی[ sexual behavior.])، نیازهای روان شناختی[ psychological needs.] (امنیت[ security.]، آرامش[ peace.]، احترام[ respect.] و دلبستگی[ attachment.]) و نیازهای معنوی و وجودی[ spiritual and existential needs.] (عشق و پرستش[ worship.]، کمال جویی و زیبا شناسی[ aesthetics.]) است.
ازدواج، بهترین و سالم ترین پاسخ به این نیاز اصیل و نیرومند است، البته اگر قدر آن دانسته شود و با آموختن مهارت های لازم و پرورش نگرش ها و بینش های صحیح درباره ی زندگی از موهبت این فرصت پُرقیمت استفاده گردد.
نیازها و امیال جنسی، پیچیده و چند لایه اند. نگاه کردن به زنان و دختران جوان و البته زیبارو و جذاب، اگر چه در ابتدای امر، لذت بخش و خوشایند تجربه می شود اما نتیجه ی آن، پدید آمدن احساس حسرت، محرومیت و ناکامی است[ رسـول گـرامـی اسـلام(صلی الله علیه و آله و سلم): «رُبَّ شَـهْـوَة ِسـاعَـةٍ تُـورِثُ حُـزْنَـاً طَـوِیـلَاً؛ چـه بـسا خـواهـش و لـذتـی زودگـذر کـه انـدوهـی طولانی بـر جـای گـذارد» (حرّانی، 1382، ص 208).].
تحلیل روان شناختی امیال جنسی مردان، مبیّن این واقعیت است که برخی مردان با دیدن زنان جوان و زیبا سریعاً برانگیخته شده و امیال عاطفی – جنسی آن ها فعال می شود. این امیال تنها و تنها با یک رفتار جنسی کامل و آمیزش با فرد مورد نظر، آرام گرفته و تأمین می شود و اگر نگاه کردن و برانگیخته شدن به رابطه ی جنسی نینجامد، نوعی رفتار ناقص جنسی اتفاق افتاده و این مسأله موجب احساس ناکامی، محرومیت و خشم می شود.
این حالت ها در صورت تکرار و تراکم، به عقده های جنسی تبدیل شده و موجب افسردگی و اضطراب های تعمیم یافته[ generalized anxieties.] و گاه وسواس های جنسی[ sexual obsessions.] و غیرجنسی می گردد. مردان متأهل در این خصوص آسیب پذیرتر از مردان مجرداند زیرا با دیدن زنان دیگر به طور ناخودآگاه آن ها را با نامزد یا همسر خود مقایسه کرده و ممکن است احساس ناکامی و حسرت به آنان روی آورد. البته کم نیستند مردان و پسرانی که با کنترل ذهن و چشم، اجازه ی راه افتادن چنین تغییراتی را در خود نمی دهند یا اگر ناخودآگاه گرفتار نگاهی شدند، بر آثار آن تسلط می یابند تا تخریب را به حداقل برسانند.
پسرانی که به چشم چرانی روی می آورند، به طور خودآگاه یا ناخودآگاه، نامزد خود را با زنانی که می بینند مقایسه می کنند و مسلماً در این مقایسه ی نابرابر، نه تنها زیبایی های دیگر زنان را بیش از آن چه که هست ارزیابی می کنند، که زیبایی های واقعی نامزد خودشان را اصلاً نمی بینند یا برایشان از جلوه و جاذبه می افتد. چشم چرانی، هیچ محصولی جز احساس حسرت، احساس ناکامی، خشم و نفرت از نامزد به دنبال ندارد. این احساس های بد و ناخوشایند احساس رضایت از زندگی و نامزد را کاهش داده و مردان را به سمت افسردگی سوق می دهند. می پذیرم که هرچه نامزد انسان زیباتر و جذّاب تر باشد احساس بهتری را در او برمی انگیزد، اما باید توجه کرد که حتی اگر زیباترین همسر دنیا را هم داشته باشد، اگر به نظربازی و چشم چرانی عادت کرده باشد، همین اتفاق برایش خواهد افتاد. شاید شما هم مردانی را بشناسید که با وجود داشتن همسران زیبارو باز هم به دنبال زنان دیگری هستند که گاه از نظر زیبایی به مراتب، پایین تر و کمتر از همسران خودشان ارزیابی می شوند.
آنچه به عنوان توصیه اصلی و اساسی برای رفع این وضعیت، به این گونه افراد پیشنهاد می شود این است که علاوه بر مدیریت رفتارها و کنترل نگاه ها، انرژی ها و امیال جنسی، خود را به سمت رفتارهای کاملاً مفید و مقبول هدایت کرده و سعی کنند زیبایی ها و جذّابیت های نامزد خود را بهتر دیده و برای خودشان برجسته کنند. آن چه که ایشان را آزار می دهد در واقع افکار و نگاه های نادرست به مقوله ی زیبایی و رابطه با نامزد است، نه واقعیت زیبا یا نازیبا بودن نامزد. البته همه این ماجرا، درباره زنان نیز ممکن است اتفاق بیفتد؛ به این معنا که گاهی ایشان نیز کنترل نگاه شان را از دست می دهند.
در اینجا، خطاب به گرفتاران چشم چرانی، به راهکارهایی اشاره می کنیم که در جهت کارآمدی و هدایت امیال و تکانه های جنسی به سمت فعالیت های سودمند و مدیریت آن ها، به ایشان کمک خواهد کرد.
یکم: جدولی از سودها و زیان های نظربازی آماده کنید و با تفکر در احوالات و احساس های خودتان ببینید که این رفتار چه سودی برای شما دارد و چه زیان هایی را به شما وارد می کند. این جدول را روزی چند بار و به خصوص شب هنگام خواب مطالعه کنید. با تلاش و صبوری کوشش کنید رفتارهای خود را مدیریت کرده و چشمان تان را از نگاه شهوت آلود نگه دارید.
دوم: سعی کنید با توجه بیشتر و منصفانه به شخصیت نامزد خود نگاه کنید و زیبایی های وجودی او را پیدا کنید. تماس چشمی خودتان با او را افزایش دهید و از معاشقه های گاه و بی گاه غافل نشوید. مرتب این جملات را به خودتان تلقین کنید که «نامزدم را دوست دارم»، «او برایم عزیز و دوست داشتنی است»، «نامزد من زیبایی هایی دارد که ممکن است دیگران نداشته باشند»، «من زیبایی ظاهر دیگران را می توانم ببینم ولی زیبایی اخلاقی و باطن مهم تر است که شاید از آن محروم باشند» و… . افکاری که در شما احساس حسرت و ناکامی را ایجاد می کنند شناسایی کرده و با افکار خوب و منطقی جایگزین کنید.
سوم: بخشی از اوقات خودتان را به تفکر درباره آفرینش، معنا و ماهیت زندگی، مرور ارزش ها و اهداف تان اختصاص دهید. بکوشید با یک خودشناسی جامع و دقیق، ارزش ها و اهدافی اصیل و حقیقی را برای زندگی تان انتخاب کنید.
«خودشناسی، بهترین و سودمندترین معرفت ها است»[ امام علی(علیه السلام): «مَعرِفَة النّفسِ أنفَعُ المَعارِفِ» (تمیمی آمدی، 1410ق، ص 712).]
و علاوه بر این که راه مهمی در خداشناسی و پیوند خوردن با جان هستی است، بهترین وسیله برای بهره بردن از زندگی است. این اولین قانون زیستن در این عالم است که تا خودت و عالمی را که در آن زندگی می کنی نشناسی، نخواهی توانست به سود حقیقی و پایدار خود دست یابی. انکار واقعیت های زندگی و هستی و بی اعتنایی به تکالیفی که بخواهی یا نخواهی بر عهده ی تو نهاده شده است، فقط فرصت ها را یک به یک از دست تو بیرون می کند.
«ای انسان، تو بخواهی یا نخواهی، شتابان و پُر تلاش به سوی پروردگارت در تکاپویی و یقیناً او را ملاقات خواهی کرد»[ «یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلَاقِیهِ» (انشقاق ()، آیه 6).].
یا در بهشت و یا در دوزخ! راحتی و آرامش حقیقی جز در دوستی با خداوند و تلاش برای مهیا کردن یک زندگی بالنده و مبتنی بر آموزه های پیامبران الاهی دست یافتنی نیست.
چهارم: یک ساعت ورزش منظم و نیمه سنگین روزانه؛ ورزش علاوه بر تأمین تندرستی و نشاط جسمی و روانی، موجب بالا رفتن عزّت نفس و اعتماد به نفس، تقویت اراده، تخلیه استرس و صرف انرژی های متراکم و زاید بدن و روان می گردد. در واقع ورزش نوعی والایش انرژی های جنسی به حساب می آید.
پنجم: برنامه ای متنوع، واقع بینانه و پُربار، برای زندگی خود طراحی کنید. دفتری آماده کنید و با تفکر و تأمل در گذشته و حال و امکانات موجودتان، علایق و فعالیت های مفید و سودمندی را برای خود شناسایی کرده و در قالب یک برنامه ی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، به آن ها بپردازید. خواندن کتاب های سودمند، تفریح، مسافرت های کوتاه مدت درون و برون شهری، توسعه ی روابط عاطفی با دوستان، رفتن به مسجد، حفظ قرآن، خواندن شعر، مطالعه تاریخ و… نیز مفید خواهد بود.
ششم: عبادت و توجه به خدا و انس با قرآن، علاوه بر ایجاد آرامش حقیقی، موجب معنا یافتن زندگی و جوانه زدن انگیزه ها و احساس های پاک و تعالی بخش در وجودتان می شود.
نماز اول وقت، مداومت بر ذکرهایی چون: «اللّهم أَغنِنی بِحَلالِکَ عَن حَرامِکَ و بِطاعَتِکَ عَن مَعصیتِکَ و بِفَضلِکَ عِن مَن سِواکَ»،«لاحَولَ وَ لاقُوَّةَ الا بِاللهِ العَلیِّ العَظیم» و ذکر شریف «یا أنیس»، دائم الوضو بودن و… موجب آرامش و برطرف شدن اندوه و اضطراب از دل و جان آدمی است. اگر ناخواسته چشم تان به نامحرم افتاد، به سرعت نگاه خود را برگردانید و ذکر «یا خَیرَ حَبیبٍ و مَحبوبٍ صلّ علی محمدٍ و آل محمد» را زمزمه کنید.
هفتم: کتاب هایی پیرامون زندگی اولیای الاهی و به خصوص کسانی را که در عین توانایی بر گناه، پاکی ورزیدند و به خاطر خداوند از هوس های ناروا چشم پوشیدند و به مقامات بلندی نائل آمدند، مطالعه کنید تا انگیزه ی استقامت در راه خدا و صبوری در برابر گناه در وجود شما محکم و استوار شود.
هشتم: یک قطعه کش بیست سانتی را طوری به مچ دست خودتان ببندید که ده سانت آن رها باشد. هرگاه احساس کردید که تکانه های جنسی[ sexual impulses.] ممکن است بر شما غلبه کرده و تاب مقاومت را از شما بستاند و موجب شود که نگاه تان به خطا رود، چندین مرتبه کش را محکم بکشید و رها کنید. اصابت ضربه کش به دست شما موجب درد شدید و کاهش تکانه های جنسی می شود. این رفتار در درازمدت موجب احساس تنفر از نظربازی می گردد. همچنین می توانید از روش های تنبیهی استفاد کنید. با یک قَسَم شرعی خودتان را مکلّف کنید که اگر چشم چرانی کردید مثلاً فلان مقدار صدقه بدهید، یا فردای آن روز را روزه بگیرید و… .
نهم: داشتن یک رژیم غذایی مطلوب و سالم، پرهیز از خوردن غذاهای فست فود، گوشت های صنعتی و غذاهای پرادویه و سرخ کرده، نوشابه های غیرطبیعی و در عوض، گنجاندن سبزی ها و میوه ها و عَرَق های گیاهی مانند عَرَق کاسنی و… در برنامه غذایی روزانه، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
دهم: معاشقه ی جنسی رضایت بخشی را با نامزدتان داشته باشید. از نامزدتان بخواهید که برای شما آرایش های متنوع و تازه داشته باشد. لباس های نو و زیبا بپوشد و هر بار به صورت جدیدی برای تان ظاهر شود تا حس تنوع طلبی شما را ارضا کند. احترام، خوش زبانی، خوش رفتاری و استفاده از کلمات عاطفی و عاشقانه، تأثیر شگرفی در احساس عشق و محبت و در نتیجه احساس رضایت از نامزد را به دنبال دارد. این مسأله را خودتان به طور جدی رعایت کرده و آن را از نامزدتان هم بخواهید.
یازدهم: اکثر گناهان و به خصوص گناهان جنسی لذت بخش و خوشایند نفس حیوانی ما هستند و این واقعیت را نمی شود و نباید انکار کرد. کسانی که تلاش می کنند (بدون رسیدن به مراتب بالای معرفت و سلوک معنوی) احساس تنفر یا ترس از گناه را به خود تلقین کنند بیش از دیگران در معرض آلوده شدن به گناهان قرار دارند. همواره با خود این گونه حدیث نفس کنید که: نگاه کردن به زیبارویان، رفتاری لذت بخش و هیجان انگیز است، اما من به خاطر خدا و برای پاسداشت ارزش های اخلاقی و مراقبت از پاکدامنی خود، از این لذت چشم پوشی می کنم.
دوازدهم: روایات پُرشماری که در ابواب مختلف کتاب های حدیثی، در موضوعات تقوا، عفّت، حیا، نگاه و شهوت، جمع آوری شده را مطالعه کنید تا انگیزه های معنوی شما برای استقامت در راه خداوند قوی تر و استوارتر شود.
برادر گرامی، خوشحالیم که در مسیر تحکیم پیوند عاطفی و گرم نگاه داشتن رابطه ی مقدس تان، به ما اعتماد نمودید.
واقعیت این است که نیاز جنسی را شاید بتوان مهم ترین و پُرنفوذترین نیاز در ساختار وجود انسان به شمار آورد. این نیاز ترکیبی از نیاز زیستی[ biological need.] (رفتار جنسی[ sexual behavior.])، نیازهای روان شناختی[ psychological needs.] (امنیت[ security.]، آرامش[ peace.]، احترام[ respect.] و دلبستگی[ attachment.]) و نیازهای معنوی و وجودی[ spiritual and existential needs.] (عشق و پرستش[ worship.]، کمال جویی و زیبا شناسی[ aesthetics.]) است.
ازدواج، بهترین و سالم ترین پاسخ به این نیاز اصیل و نیرومند است، البته اگر قدر آن دانسته شود و با آموختن مهارت های لازم و پرورش نگرش ها و بینش های صحیح درباره ی زندگی از موهبت این فرصت پُرقیمت استفاده گردد.
نیازها و امیال جنسی، پیچیده و چند لایه اند. نگاه کردن به زنان و دختران جوان و البته زیبارو و جذاب، اگر چه در ابتدای امر، لذت بخش و خوشایند تجربه می شود اما نتیجه ی آن، پدید آمدن احساس حسرت، محرومیت و ناکامی است[ رسـول گـرامـی اسـلام(صلی الله علیه و آله و سلم): «رُبَّ شَـهْـوَة ِسـاعَـةٍ تُـورِثُ حُـزْنَـاً طَـوِیـلَاً؛ چـه بـسا خـواهـش و لـذتـی زودگـذر کـه انـدوهـی طولانی بـر جـای گـذارد» (حرّانی، 1382، ص 208).].
تحلیل روان شناختی امیال جنسی مردان، مبیّن این واقعیت است که برخی مردان با دیدن زنان جوان و زیبا سریعاً برانگیخته شده و امیال عاطفی – جنسی آن ها فعال می شود. این امیال تنها و تنها با یک رفتار جنسی کامل و آمیزش با فرد مورد نظر، آرام گرفته و تأمین می شود و اگر نگاه کردن و برانگیخته شدن به رابطه ی جنسی نینجامد، نوعی رفتار ناقص جنسی اتفاق افتاده و این مسأله موجب احساس ناکامی، محرومیت و خشم می شود.
این حالت ها در صورت تکرار و تراکم، به عقده های جنسی تبدیل شده و موجب افسردگی و اضطراب های تعمیم یافته[ generalized anxieties.] و گاه وسواس های جنسی[ sexual obsessions.] و غیرجنسی می گردد. مردان متأهل در این خصوص آسیب پذیرتر از مردان مجرداند زیرا با دیدن زنان دیگر به طور ناخودآگاه آن ها را با نامزد یا همسر خود مقایسه کرده و ممکن است احساس ناکامی و حسرت به آنان روی آورد. البته کم نیستند مردان و پسرانی که با کنترل ذهن و چشم، اجازه ی راه افتادن چنین تغییراتی را در خود نمی دهند یا اگر ناخودآگاه گرفتار نگاهی شدند، بر آثار آن تسلط می یابند تا تخریب را به حداقل برسانند.
پسرانی که به چشم چرانی روی می آورند، به طور خودآگاه یا ناخودآگاه، نامزد خود را با زنانی که می بینند مقایسه می کنند و مسلماً در این مقایسه ی نابرابر، نه تنها زیبایی های دیگر زنان را بیش از آن چه که هست ارزیابی می کنند، که زیبایی های واقعی نامزد خودشان را اصلاً نمی بینند یا برایشان از جلوه و جاذبه می افتد. چشم چرانی، هیچ محصولی جز احساس حسرت، احساس ناکامی، خشم و نفرت از نامزد به دنبال ندارد. این احساس های بد و ناخوشایند احساس رضایت از زندگی و نامزد را کاهش داده و مردان را به سمت افسردگی سوق می دهند. می پذیرم که هرچه نامزد انسان زیباتر و جذّاب تر باشد احساس بهتری را در او برمی انگیزد، اما باید توجه کرد که حتی اگر زیباترین همسر دنیا را هم داشته باشد، اگر به نظربازی و چشم چرانی عادت کرده باشد، همین اتفاق برایش خواهد افتاد. شاید شما هم مردانی را بشناسید که با وجود داشتن همسران زیبارو باز هم به دنبال زنان دیگری هستند که گاه از نظر زیبایی به مراتب، پایین تر و کمتر از همسران خودشان ارزیابی می شوند.
آنچه به عنوان توصیه اصلی و اساسی برای رفع این وضعیت، به این گونه افراد پیشنهاد می شود این است که علاوه بر مدیریت رفتارها و کنترل نگاه ها، انرژی ها و امیال جنسی، خود را به سمت رفتارهای کاملاً مفید و مقبول هدایت کرده و سعی کنند زیبایی ها و جذّابیت های نامزد خود را بهتر دیده و برای خودشان برجسته کنند. آن چه که ایشان را آزار می دهد در واقع افکار و نگاه های نادرست به مقوله ی زیبایی و رابطه با نامزد است، نه واقعیت زیبا یا نازیبا بودن نامزد. البته همه این ماجرا، درباره زنان نیز ممکن است اتفاق بیفتد؛ به این معنا که گاهی ایشان نیز کنترل نگاه شان را از دست می دهند.
در اینجا، خطاب به گرفتاران چشم چرانی، به راهکارهایی اشاره می کنیم که در جهت کارآمدی و هدایت امیال و تکانه های جنسی به سمت فعالیت های سودمند و مدیریت آن ها، به ایشان کمک خواهد کرد.
یکم: جدولی از سودها و زیان های نظربازی آماده کنید و با تفکر در احوالات و احساس های خودتان ببینید که این رفتار چه سودی برای شما دارد و چه زیان هایی را به شما وارد می کند. این جدول را روزی چند بار و به خصوص شب هنگام خواب مطالعه کنید. با تلاش و صبوری کوشش کنید رفتارهای خود را مدیریت کرده و چشمان تان را از نگاه شهوت آلود نگه دارید.
دوم: سعی کنید با توجه بیشتر و منصفانه به شخصیت نامزد خود نگاه کنید و زیبایی های وجودی او را پیدا کنید. تماس چشمی خودتان با او را افزایش دهید و از معاشقه های گاه و بی گاه غافل نشوید. مرتب این جملات را به خودتان تلقین کنید که «نامزدم را دوست دارم»، «او برایم عزیز و دوست داشتنی است»، «نامزد من زیبایی هایی دارد که ممکن است دیگران نداشته باشند»، «من زیبایی ظاهر دیگران را می توانم ببینم ولی زیبایی اخلاقی و باطن مهم تر است که شاید از آن محروم باشند» و… . افکاری که در شما احساس حسرت و ناکامی را ایجاد می کنند شناسایی کرده و با افکار خوب و منطقی جایگزین کنید.
سوم: بخشی از اوقات خودتان را به تفکر درباره آفرینش، معنا و ماهیت زندگی، مرور ارزش ها و اهداف تان اختصاص دهید. بکوشید با یک خودشناسی جامع و دقیق، ارزش ها و اهدافی اصیل و حقیقی را برای زندگی تان انتخاب کنید.
«خودشناسی، بهترین و سودمندترین معرفت ها است»[ امام علی(علیه السلام): «مَعرِفَة النّفسِ أنفَعُ المَعارِفِ» (تمیمی آمدی، 1410ق، ص 712).]
و علاوه بر این که راه مهمی در خداشناسی و پیوند خوردن با جان هستی است، بهترین وسیله برای بهره بردن از زندگی است. این اولین قانون زیستن در این عالم است که تا خودت و عالمی را که در آن زندگی می کنی نشناسی، نخواهی توانست به سود حقیقی و پایدار خود دست یابی. انکار واقعیت های زندگی و هستی و بی اعتنایی به تکالیفی که بخواهی یا نخواهی بر عهده ی تو نهاده شده است، فقط فرصت ها را یک به یک از دست تو بیرون می کند.
«ای انسان، تو بخواهی یا نخواهی، شتابان و پُر تلاش به سوی پروردگارت در تکاپویی و یقیناً او را ملاقات خواهی کرد»[ «یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلَاقِیهِ» (انشقاق ()، آیه 6).].
یا در بهشت و یا در دوزخ! راحتی و آرامش حقیقی جز در دوستی با خداوند و تلاش برای مهیا کردن یک زندگی بالنده و مبتنی بر آموزه های پیامبران الاهی دست یافتنی نیست.
چهارم: یک ساعت ورزش منظم و نیمه سنگین روزانه؛ ورزش علاوه بر تأمین تندرستی و نشاط جسمی و روانی، موجب بالا رفتن عزّت نفس و اعتماد به نفس، تقویت اراده، تخلیه استرس و صرف انرژی های متراکم و زاید بدن و روان می گردد. در واقع ورزش نوعی والایش انرژی های جنسی به حساب می آید.
پنجم: برنامه ای متنوع، واقع بینانه و پُربار، برای زندگی خود طراحی کنید. دفتری آماده کنید و با تفکر و تأمل در گذشته و حال و امکانات موجودتان، علایق و فعالیت های مفید و سودمندی را برای خود شناسایی کرده و در قالب یک برنامه ی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، به آن ها بپردازید. خواندن کتاب های سودمند، تفریح، مسافرت های کوتاه مدت درون و برون شهری، توسعه ی روابط عاطفی با دوستان، رفتن به مسجد، حفظ قرآن، خواندن شعر، مطالعه تاریخ و… نیز مفید خواهد بود.
ششم: عبادت و توجه به خدا و انس با قرآن، علاوه بر ایجاد آرامش حقیقی، موجب معنا یافتن زندگی و جوانه زدن انگیزه ها و احساس های پاک و تعالی بخش در وجودتان می شود.
نماز اول وقت، مداومت بر ذکرهایی چون: «اللّهم أَغنِنی بِحَلالِکَ عَن حَرامِکَ و بِطاعَتِکَ عَن مَعصیتِکَ و بِفَضلِکَ عِن مَن سِواکَ»،«لاحَولَ وَ لاقُوَّةَ الا بِاللهِ العَلیِّ العَظیم» و ذکر شریف «یا أنیس»، دائم الوضو بودن و… موجب آرامش و برطرف شدن اندوه و اضطراب از دل و جان آدمی است. اگر ناخواسته چشم تان به نامحرم افتاد، به سرعت نگاه خود را برگردانید و ذکر «یا خَیرَ حَبیبٍ و مَحبوبٍ صلّ علی محمدٍ و آل محمد» را زمزمه کنید.
هفتم: کتاب هایی پیرامون زندگی اولیای الاهی و به خصوص کسانی را که در عین توانایی بر گناه، پاکی ورزیدند و به خاطر خداوند از هوس های ناروا چشم پوشیدند و به مقامات بلندی نائل آمدند، مطالعه کنید تا انگیزه ی استقامت در راه خدا و صبوری در برابر گناه در وجود شما محکم و استوار شود.
هشتم: یک قطعه کش بیست سانتی را طوری به مچ دست خودتان ببندید که ده سانت آن رها باشد. هرگاه احساس کردید که تکانه های جنسی[ sexual impulses.] ممکن است بر شما غلبه کرده و تاب مقاومت را از شما بستاند و موجب شود که نگاه تان به خطا رود، چندین مرتبه کش را محکم بکشید و رها کنید. اصابت ضربه کش به دست شما موجب درد شدید و کاهش تکانه های جنسی می شود. این رفتار در درازمدت موجب احساس تنفر از نظربازی می گردد. همچنین می توانید از روش های تنبیهی استفاد کنید. با یک قَسَم شرعی خودتان را مکلّف کنید که اگر چشم چرانی کردید مثلاً فلان مقدار صدقه بدهید، یا فردای آن روز را روزه بگیرید و… .
نهم: داشتن یک رژیم غذایی مطلوب و سالم، پرهیز از خوردن غذاهای فست فود، گوشت های صنعتی و غذاهای پرادویه و سرخ کرده، نوشابه های غیرطبیعی و در عوض، گنجاندن سبزی ها و میوه ها و عَرَق های گیاهی مانند عَرَق کاسنی و… در برنامه غذایی روزانه، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
دهم: معاشقه ی جنسی رضایت بخشی را با نامزدتان داشته باشید. از نامزدتان بخواهید که برای شما آرایش های متنوع و تازه داشته باشد. لباس های نو و زیبا بپوشد و هر بار به صورت جدیدی برای تان ظاهر شود تا حس تنوع طلبی شما را ارضا کند. احترام، خوش زبانی، خوش رفتاری و استفاده از کلمات عاطفی و عاشقانه، تأثیر شگرفی در احساس عشق و محبت و در نتیجه احساس رضایت از نامزد را به دنبال دارد. این مسأله را خودتان به طور جدی رعایت کرده و آن را از نامزدتان هم بخواهید.
یازدهم: اکثر گناهان و به خصوص گناهان جنسی لذت بخش و خوشایند نفس حیوانی ما هستند و این واقعیت را نمی شود و نباید انکار کرد. کسانی که تلاش می کنند (بدون رسیدن به مراتب بالای معرفت و سلوک معنوی) احساس تنفر یا ترس از گناه را به خود تلقین کنند بیش از دیگران در معرض آلوده شدن به گناهان قرار دارند. همواره با خود این گونه حدیث نفس کنید که: نگاه کردن به زیبارویان، رفتاری لذت بخش و هیجان انگیز است، اما من به خاطر خدا و برای پاسداشت ارزش های اخلاقی و مراقبت از پاکدامنی خود، از این لذت چشم پوشی می کنم.
دوازدهم: روایات پُرشماری که در ابواب مختلف کتاب های حدیثی، در موضوعات تقوا، عفّت، حیا، نگاه و شهوت، جمع آوری شده را مطالعه کنید تا انگیزه های معنوی شما برای استقامت در راه خداوند قوی تر و استوارتر شود.
یادگاری
تا برای خودتان و برای خانواده ی جدیدتان، مرز محکم و محترمانه نگذارید، عبور دیگران پایان نخواهد پذیرفت.