۱۳۹۶/۰۷/۲۲
–
۱۵۰ بازدید
سلام چرامسولین اجازه می دهنددرکشوراسلامی چهارشنبه سفیددرتهران باشد؟
در این مسیر رسانههایی همچون بیبی سی، من و تو و VOA هم در خدمت این جریانها قرار دارند و برایشان تبلیغ میکنند. فضای مجازی و شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک، تلگرام و اینستاگرام مقر اصلی فعالیت این جریانهاست، اما با وجود به صفشدن تمام این امکانات و ابزارها کمپین «آزادیهای یواشکی» یک سال هم دوام نیاورد و کمپین چهارشنبههای سفید هم پیش از آنکه آغاز شود، ابتر ماند؛ چراکه قاطبه بانوان ایرانی خودشان برای خودشان تصمیم میگیرند و اجازه نمیدهند یک فرد فراری با تاریخ مصرفی رو به اتمام برایشان تعیینتکلیف کند.
زن ایرانی در هر نقشی که باشد مادر، خواهر یا همسر، محور خانواده است پس با استحاله هویت او میتوان نفوذ فکری – فرهنگی را رقم زد؛ این موضوعی است که اتاقفکر تغییر در نظام فرهنگی اجتماعی و سیاسی ایران به آن رسیده است و به منظور دستیابی به این مهم، برنامههای گستردهای را تدارک دیده است؛ برنامههایی که اغلبشان با شکست مواجه میشوند. کمپینهای مسیح علینژاد، خبرنگار فراری که حالا در استخدام سرویسهای بیگانگان قرار گرفته نیز در همین راستا طراحی و اجرا میشود؛ کمپینهایی که یکی پس از دیگری با شکست مواجه شده است؛ چراکه قاطبه بانوان کشورمان همچنان به حجاب و عفاف به عنوان ارزشی فطری پایبند هستند و اگر در نمای بیرونی جامعه شاهد حضور افراد بدحجاب هستیم، به دلیل آن است که محجبهها به دنبال جلوهگری بیرونی نیستند، اما برخی بدحجابها استخدام شدهاند تا جلوهگری کنند.
در برابر این مسئله، انفعال نیروی انتظامی در برخورد با کشف حجابهایی که در خودروهای شخصی افراد به خصوص در مناطق بالای شهر پایتخت صورت میگیرد نیز بر بروز و ظهور و جلوهگیری این عده ناچیز دامن میزند.
تلاش برای استحاله هویت زن ایرانی
نخستین کمپین این فرد با عنوان «آزادیهای یواشکی» سال ۹۳ و با همراهی گسترده شبکه اجتماعی فیسبوک با این فرد آغاز شد. عمق این همکاری زمانی بیشتر آشکار شد که معلوم شد بخشی از تصاویر منتشر شده در صفحه آزادیهای یواشکی از تصاویر آرشیوی شبکههای اجتماعی مخاطبان – خصوصاً فیسبوکهای آنها- که بدون اجازه از پروفایل آنها خارج و در این صفحه منتشر شده است. هر چند تعدادی از زنان و دختران جوان نیز به دنبال ارضای حس هیجانطلبی خاص این دوران تصاویر بیحجاب خود را که اغلب از پشت سر و در نقاط خلوت یا در مترو گرفته شده بود برای این کمپین ارسال میکردند. همه اینها اما یک تب گذرا بود که به زودی فروکش کرد و طی چند ماه پس از آغاز همچون کف روی موج از میان رفت.
پس از شکست این طرح، چهارشنبههای سفید گام بعدی گروههای معاند برای مقابله با عفاف و حجاب زن ایرانی شکل گرفته است. در این کمپین با انتشار نماهنگهایی در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی از زنان دعوت میشود تا چهارشنبهها بدون استفاده از حجاب و با نماد شال سفید در معابر عمومی احضار شوند و از خودشان عکس و فیلم تهیه و در فضای مجازی منتشر کنند. نحوه برخورد و نوع صحبت کردن این افراد، آموزش دیده و استخدام شده بودن بسیاری از آنها را آشکار میکند. این کمپین اما هنوز شروع نشده به دلیل بیاقبالی بانوان کشورمان ابتر ماند.
مستخدمانی برای اجرای پروژه نفوذ
مینو اصلانی، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان در واکنش به چنین طرحهایی معتقد است در راستای پروژه نفوذ دشمن در اقشار و لایههای اجتماعی و کمرنگ کردن ارزشهای اخلاقی جامعه ما و به سمت مدهای غربی و جهانیسازی پروژههای مختلفی اجرا شده که عمدتاً ناموفق بوده است؛ چراکه بانوان ما بسیار به مسائل اخلاقی و عفاف و حجاب معتقدند، اما در برخی از این پروژهها با سرمایهگذاری عظیمی که در راستای زدودن ارزشهاست، بخشی از جوانان و جامعه ما به دلیل ناآگاهی از اهداف این پروژهها آسیب میبینند و این میطلبد تا نهادها و دستگاههای فرهنگی هوشیارانهتر عمل کنند.
وی در این گفتوگو تأکید میکند اینکه سالهاست شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی ایمن به عنوان مطالبه مطرح میشود و آسیب به جوانان ما در این قتلگاه به طور جدی به آن توجه نمیشود. اگر فرآیند افزایش سواد مجازی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک فرآیند طی میشد ما با چنین آسیبهایی مواجه نبودیم. اصلانی با تحلیل شخصیتی گرداننده چنین کمپینهایی میافزاید این فرد به لحاظ هویتی و شخصیتی بسیار بحرانزده است و با ابزار رسانهای که صهیونیستها در اختیارش قرار دادهاند سعی میکند عقدههای روانی خود را به سوی جامعه گسیل دهد. نظام منحط غرب هم به دنبال کسانی میگردد که در این مسیر انحرافی علیه نظام جمهوری اسلامی و ارزشهای فطری که پیام انقلاب اسلامی آنها را منتشر میکند، بایستد و با در اختیار گذاشتن منابع مالی و رسانهای اینها را حمایت کند.
به باور وی دستورات الهی بر اساس فطرت انسان است و حد و حدود الهی بدون خدشه است و اصلاً باید ببینیم زمینههای احترام متقابل کجاست. این بحث شخصی نیست و بحث فقهی و الهی است و احترام متقابل موضوعیت ندارد؛ چراکه بیحجابی خلاف قوانین الهی و خلاف قوانین مصرح کشور است، همانگونه که یک ایرانی نمیتواند در کشورهای دیگر قوانین را زیر پا بگذارد. این کار اخلاقاً هم درست نیست، حتی اگر این قوانین مورد تأیید ما هم نباشد. اما پروژه نفوذ برای محجبهها هم برنامههایی در سر میپروراند؛ چادریهای بد حجاب پدیده دیگری است که در حوزه عفاف و حجاب با آن مواجهیم و گاهی اوقات برخی خانمهای چادری به گونهای در جامعه جلوهگری میکنند که فلسفه چادر و پوشش زیر سؤال میرود.
گسترش انواع و اقسام چادرهایی که مؤلفههای حجاب برتر را ندارند و همچنین گیره، ساق دست و یقه حجاب با طراحی بسیار تجملاتی و جلبکننده توجه دیگران، مصادیقی از تلاش برای استحاله حجاب محجبههاست که برخی از مذهبیها هم در دامش میافتند.
بازگشت غرب به سمت عفاف و حیا
رئیس بسیج جامعه زنان معتقد است ما میتوانیم از منظر اندیشمندان غربی هم به مسئله حجاب بپردازیم. امروز در غرب اندیشمندان غربی هم به مسئله حجاب، حیا و عفاف روی آوردهاند؛ جنبشهایی مثل جنبش زنان پوشاننده سر، جنبش مدناب، جنبش احیای شأنیت زن و مادری نشان میدهد در متن آزاد اندیش غرب به سمت عفاف و حیا و حتی پوشیدگی روی میآورند. چنین جنبشهایی در غرب یعنی مرکز رواج اباحیگری و بیبند و باری نشان از آن دارد که فطرت الهی بشر به سمت حیا کشش دارد و پیش میرود، اما افرادی که به عنوان ابزاری از سوی غرب شناسایی میشوند و با حرکتهای بسیار سطحی تلاش میکنند تا ارزشهای جامعه ایرانی را تغییر دهند به همین خاطر هم از سوی مردم و جوانان ما پس زده میشود.
از نگاه این فعال حوزه زنان ممکن است عدهای که عوامل این افراد در غرب هستند، چنین رفتارهایی را از خود نشان دهند کما اینکه نیروی انتظامی ما بسیاری از مدلینگهایی را دستگیر کردهاند که مشخص شده اینها برای ترویج بدحجابی و بیحیایی در برخی شهرهای بزرگ استخدام شدهاند و به دلار حقوق میگیرند. البته ممکن است یک عده قلیلی از نوجوانان به واسطه غفلت مسئولان و از دست رفتن انسجام فرهنگی در دستگاههای فرهنگی در دام طرحهای اینچنینی گرفتار شوند. در این مسیر آتش به اختیار بودن مردم برای نجات از این طرحها و امر به معروف و نهی از منکر مطرح میشود.
منبع: روزنامه جوان