۱۳۹۷/۰۱/۱۵
–
۹۱۱ بازدید
سلام.اگر دعا یا ذکری(ورد)را دیدیم که بفرض برای بیدار شدن در ساعت خاصی از خواب است و یقین نداشته باشیم و بخواهیم امتحان کنیم،اشکال دارد؟شخصی در موردی از استادفاطمی نیا نقل کرده که برای امتحان نکردن نباید باشد و باید یقین کرد و بعد جهت مقصود به کار برد(عمل خاص را انجام داد)
الف ) یقین
یقین، عبارت است از اعتقاد ثابت و قطعی انسان به امری که مطابق با واقع بوده و با هیچ شبههای، هر قدر هم قوی، قابل زوال نباشد. یقین در دین به منزله سرمایه است و ایمان متوقف بر آن میباشد. سایر علوم شاخ و برگ آن است و رستگاری در آخرت بدون یقین حاصل نمیشود.
از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نقل شده که فرمود:
«از جبرئیل پرسیدم تفسیر یقین چیست؟ گفت: مؤمن به گونهای برای خدا عمل کند که گویا او را میبیند، و اگر او خدا را نمیبیند، خدا او را میبیند. و یقیناً بداند که آنچه به او رسیده ممکن نبود از او بگذرد و آنچه از او گذشته ممکن نبود به او برسد.» [رحمتی شهرضا، محمد، گنجینه معارف، قم، صبح پیروزی، ۱۳۸۵ه ش، دوم.]از امام رضا (علیهالسلام) سؤال شد: یقین چیست؟ فرمود:
«توکل بر خدا و تسلیم او شدن و راضی به قضای الهی بودن و همه امور را به خدا واگذاردن.» [حرّانی، حسن بن شعبه، تحف العقول، ترجمه بهراد جعفری، تهران، اسلامیه، اول، ۱۳۸۰ ش.۱۴]
ب ) اخلاص ثمره یقین
یکی از ثمرات و فواید یقین اخلاص است ، کسی که صاحب یقین باشد اعمال و نیات او خالص است و جز رضای خدا کسی و چیزی رادر نظر ندارد. علی (علیهالسلام) میفرماید: «غایةُ الیقینِ الاخلاصُ؛ نهایت درجه یقین، اخلاص است.» [خوانساری، محمد، شرح غررالحکم، ج۴، ص۳۶۹. ]
ج ) اخلاص شرط قبولی دعا
براى اینکه انسان به مقصود خود در دعا برسد، خداوند او را دعوت مى کند که با اخلاص دعا نماید «فادعُوا الله مخلصین له الدّین؛ دعا را که از شئون دین است، با اخلاص بخوانید».
حضرت علی علیه السلام در این باره می فرماید: کسی که از سر اخلاص دعا کند، به یکی از این سه چیز دست مییابد: گناهی آمرزیده یا خیری زودهنگام یا به تأخیر افتادن شر و گزند.[ معتزلی، عبدالحمید بن محمد بن ابی الحدید؛ شرح نهج البلاغه، تحقیق، ابوالفضل، محمد؛ بیروت، داراحیاء التراث، 1387 ق، چاپ دوم، ج 20، ص 276، ح 187.]
بنابراین داشتن یقین و اخلاص از شرایط اجابت دعا و نداشتن این دو از موانع استجابت می باشد، به همین دلیل فایده ای برای خواند دعا و ذکر برای امتحان نیست .
یقین، عبارت است از اعتقاد ثابت و قطعی انسان به امری که مطابق با واقع بوده و با هیچ شبههای، هر قدر هم قوی، قابل زوال نباشد. یقین در دین به منزله سرمایه است و ایمان متوقف بر آن میباشد. سایر علوم شاخ و برگ آن است و رستگاری در آخرت بدون یقین حاصل نمیشود.
از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نقل شده که فرمود:
«از جبرئیل پرسیدم تفسیر یقین چیست؟ گفت: مؤمن به گونهای برای خدا عمل کند که گویا او را میبیند، و اگر او خدا را نمیبیند، خدا او را میبیند. و یقیناً بداند که آنچه به او رسیده ممکن نبود از او بگذرد و آنچه از او گذشته ممکن نبود به او برسد.» [رحمتی شهرضا، محمد، گنجینه معارف، قم، صبح پیروزی، ۱۳۸۵ه ش، دوم.]از امام رضا (علیهالسلام) سؤال شد: یقین چیست؟ فرمود:
«توکل بر خدا و تسلیم او شدن و راضی به قضای الهی بودن و همه امور را به خدا واگذاردن.» [حرّانی، حسن بن شعبه، تحف العقول، ترجمه بهراد جعفری، تهران، اسلامیه، اول، ۱۳۸۰ ش.۱۴]
ب ) اخلاص ثمره یقین
یکی از ثمرات و فواید یقین اخلاص است ، کسی که صاحب یقین باشد اعمال و نیات او خالص است و جز رضای خدا کسی و چیزی رادر نظر ندارد. علی (علیهالسلام) میفرماید: «غایةُ الیقینِ الاخلاصُ؛ نهایت درجه یقین، اخلاص است.» [خوانساری، محمد، شرح غررالحکم، ج۴، ص۳۶۹. ]
ج ) اخلاص شرط قبولی دعا
براى اینکه انسان به مقصود خود در دعا برسد، خداوند او را دعوت مى کند که با اخلاص دعا نماید «فادعُوا الله مخلصین له الدّین؛ دعا را که از شئون دین است، با اخلاص بخوانید».
حضرت علی علیه السلام در این باره می فرماید: کسی که از سر اخلاص دعا کند، به یکی از این سه چیز دست مییابد: گناهی آمرزیده یا خیری زودهنگام یا به تأخیر افتادن شر و گزند.[ معتزلی، عبدالحمید بن محمد بن ابی الحدید؛ شرح نهج البلاغه، تحقیق، ابوالفضل، محمد؛ بیروت، داراحیاء التراث، 1387 ق، چاپ دوم، ج 20، ص 276، ح 187.]
بنابراین داشتن یقین و اخلاص از شرایط اجابت دعا و نداشتن این دو از موانع استجابت می باشد، به همین دلیل فایده ای برای خواند دعا و ذکر برای امتحان نیست .