خانه » همه » مذهبی » آزار جنسی کودک

آزار جنسی کودک


آزار جنسی کودک

۱۳۹۳/۰۲/۰۶


۲۰۳ بازدید

سلام،دختر ۹/۵ ساله ام توسط راننده سرویس مورد آزار جنسی قرار گرفته.من از طریقی متوجه شدم و همکاری با راننده را قطع کردم. دخترم در این باره چیزی در این باره به ما نگفت و ما خودمان متوجه شدیم .قبلا بد خواب بود .ولی بعد از قطع همکاری راحت در اتاقش می خوابد. ما هیچ چیزی در این باره به دخترم نگفتیم و سوالی نپرسیدیم.در مراجعه به یک روانشناس او گفت نباید به دخترتان بگویید می دانید .طول مدت آزار شاید یکسال بوده باشد.لطفا راهنمایی کنید.


این حادثه اگرچه واقعه ناخوشایندی بوده است، ولی یادتان باشید که این حادثه ممکن است برای هر کودک معصوم و بی‌دفاعی اتفاق بیفتد، دختر معصوم و محجوب شما تنها کودکی نبوده است که این حادثه را تجربه نموده، بلکه هر روز هزاران کودک معصوم و پاک در جهان، توسط افراد بالهوس و فرصت‌طلب، ظالمانه مورد سوء استفاده و آزار جنسی قرار می‌گیرند و این واقعیتی است که متأسفانه در جهان امروز وجود دارد؛ به همین خاطر در ابتدا توصیه می‌کنیم آرامش خویش را حفظ کنید تا در یک فضای منطقی و آرام، مسئله پیش آمده را بررسی و ریشه‌یابی کنیم تا از بروز حوادث مشابه در آینده و پیدایش مشکلات اینچنینی پیشگیری به عمل آوریم.
البته شکی در این نیست که برخی از افراد فرصت‌طلب با تطمیع و یا با تهدید برخی از دختران معصوم و بی‌گناه و از همه جا بی‌خبر را می‌فریبند و یا آنها را مجبور می‌کنند تا به نیات پلیدشان تن دهند و با این شیوه و ترفند زمینه سوء استفاده و آزار جنسی را فراهم می‌آورند. در این زمینه و برای پیشگیری از بروز این گونه حوادث تلخ، با آگاهی‌بخشی و دادن اطلاعات صحیح و به موقع و همچنین آموزش تدابیر امنیتی به دختران در جهت به حداقل رسانیدن آسیب‌های احتمالی بسیار ضروری است. در درجه اول، این وظیفه مهم را می‌توانند خود والدین خصوصاً مادر بر عهده گیرد و در درجه بعدی اولیای مدرسه همگام با والدین پیش روند و آموزش‌های لازم را به دختران بدهند تا از بروز این گونه حوادث ناخوشایند پیشگیری به عمل آورند.
در گام نخست، ما به همه والدین کودک اکیداً توصیه می‌کنیم که در محیط خانه، زمینه را طوری فراهم کنند که کودک با آرامش خاطر بتواند همه مسائل، سؤالات و دغدغه‌های فکری خود را با والدینش در میان بگذارد و سؤالات خود را به راحتی مطرح کند و پاسخ سؤالات خود را دریافت نماید. والدین نیز متقابلاً وظیفه دارند اطلاعات مورد نیاز کودکان را در زمینه‌های مختلف آن هم با زبانی ساده و قابل فهم به کودکان شان بدهند و در یک کلمه کنجکاوی آنها را به بهترین وجه مدیریت کند و جلوی کنجکاوی غیر معقول آنها را بگیرند.
ضمن این که والدین این مسئله را نیز می‌توانند بارها به کودک‌شان گوشزد نمایند که دستگاه تناسلی او حساس، آسیب‌پذیر و پر از میکروب است به همین خاطر، وی نباید آن را دستکاری کند و اجازه دستکاری آن را به دیگران دهد. والدین می‌توانند به کودک‌شان بگویند که «به غیر از پدر و مادر و دکتر کسی دیگری حق ندارد آلت تناسلی او را ببیند و یا آن را لمس کند؛ بنابراین اگر کسی این‌چنین تقاضایی از او داشت، فوراً به شما اطلاع دهد.»
این که دختر شما بعد از این همه مدت، هنوز جرأت بیان موضوع را به شما نداشته و یا از همان ابتدا شما را در جریان سوءاستفاده جنسی راننده سرویس خود قرار نداده است ممکن است به خاطر این بوده باشد که شما از قبل اطمینان لازم را به دخترتان نداده‌اید و یا صمیمانه و خیرخواهانه به او گوشزد نکرده‌اید که دستگاه تناسلی او حساس، آسیب‌پذیر است و کسی به غیر از والدین و دکتر اجازه ندارد آن را ببیند و یا احتمال دارد که مسائل جنسی و خطاهای احتمالی را به گونه‌ای به دخترتان گفته‌اید یا در موارد مشابه، عکس‌العمل تندی از خود نشان داده‌اید که او در این خصوص دچار ترس افراطی شده و به خاطر فرار از تنبیه و اِعمال خشونت توسط شما از باخبر کردن والدین خویش چشم پوشیده است. بدخوابی گذشته دخترتان تا حدودی مؤید این موضوع است.
به هر حال، طبق توصیه روانشناسی که به او مراجعه نموده‌اید، بهتر است شما نیز تغافل کنید و این مسئله را از دخترتان مخفی بدارید و او را سؤال پیچ نکنید و حتی به روی او نیز نیاورید و به جای آن سعی کنید از این به بعد به گونه‌ای عمل کنید و فضایی را در خانواده ایجاد کنید که دخترتان بتواند با آرامش و بدون کمترین دغدغه‌ای مسائل و مشکلات خویش را با شما در میان بگذارد.
همدلی، درک متقابل، پرهیز از واکنش‌های تند و غیر منطقی، پرهیز از تنبیه بدنی، اجتناب از ملامت و سرزنش و… از جمله عواملی است که باعث می‌شود دخترتان بتواند با شما احساس راحتی کند و مسائل و مشکلات خویش را آزادانه و در کمال آرامش با شما مطرح نماید و چاره‌جویی کند.
نکته دیگری که توجه به آن ضروری است این است که بدانید برخی از کودکان ممکن است در محیط خانه از تربیت صحیحی برخوردار نبوده باشند و یا تحت تأثیر فیلم‌های نامناسب و غیر اخلاقی که به خاطر عدم دقت والدین دیده‌اند و یا به خاطر عدم رعایت والدین، اطلاعاتی از روابط زناشویی پدر و مادر کسب کرده‌اند، اطلاعات زودهنگامی درباره مسائل جنسی پیدا کرده باشند و بخواهند به تقلید از بزرگترها و یا هنر پیشه آن گونه فیلم‌ها، برخی حرکات جنسی را تجربه کنند؛ به همین منظر به والدین توصیه می‌کنیم که در محیط خانه به نوعی مصونیت جنسی ایجاد کنند و از هر کاری که باعث تهییج کنجکاوی جنسی فرزندشان می‌شود خودداری کنند و همچنین علاوه بر محیط خانه باید در جاهای دیگر هم کاملاً مراقب باشند و هرگز در میهمانی‌ها و مراسمات کودک‌شان را با کودکان و افراد دیگر از محارم و غیر محارم تنها رها نکنند، بلکه دورادور آنها را کنترل کنید و هر از گاهی در کنار آنها حضور پیدا کنید تا آنها دست از پا خطا نکنند و دیگران نیز فرصت سوءاستفاده پیدا نکنند.
این نکته را هم در نظر داشته باشید، کودکی که خواسته یا ناخواسته و یا به هر دلیلی و به صورت زودهنگام با مسائل جنسی آشنا شده است بیش از دیگر کودکان در معرض آسیب و انحراف قرار دارد؛ تمایل به خودارضایی و روابط نامشروع، روابطه دوستانه پنهانی با جنس مخالف از جمله انحرافاتی است که در این بین گزارش شده است؛ بنابراین والدین باید سعی کنند به مقتضای سن کودک هشدارهای لازم را به کودک‌شان بدهند و لزوم مراقبت و حفاظت از عفت و نجابت او را در فرصت‌های مناسب به وی گوشزد نمایند و همچنین غیر مستقیم کودک‌شان را کنترل و مراقبت کنند تا کودک‌شان از آسیب‌های احتمالی مصون و محفوظ بماند و به قولی واکسینه بشود.
در پایان، اگر احتمال می‌دهید که در حادثه‌ای که برای دخترتان پیش آمده و دختران توسط راننده خاطی مورد آزار جنسی قرار گرفته و احیاناً به پرده بکارت او آسیبی وارد شده است، در این زمینه می‌توانید با پزشک متخصص زنان مشورت کنید و با معاینه‌ای ساده از سلامت و یا میزان آسیب دیدگی آن مطلع گردید و در صورت لزوم از محاکم قضایی و انتظامی برای محاکمه فرد خاطی استفاده کنید.
همواره موفق و کام‌روا باشید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد