آمادگی برای قیام جهانی امام مهدی(ع) در نگاه امام رضا(ع)
۱۳۹۴/۰۶/۰۳
–
۹۱ بازدید
حجت الاسلام سلیمیان در گفتگو با شبستان(۳):
آمادگی برای قیام جهانی امام مهدی(ع) در نگاه امام رضا(ع)
پژوهشگر مهدوی گفت: یکی از ابعاد قیام امام مهدی(ع) افزون بر جنبههای اصلاحگری، انسانسازی، عدالت گستری، کمال بخشی و احیاگری دین خداوند، خونخواهی از دشمنان خداوند، پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت(ع) است.
حجت الاسلام سلیمیان در گفتگو با شبستان(۳):
آمادگی برای قیام جهانی امام مهدی(ع) در نگاه امام رضا(ع)
پژوهشگر مهدوی گفت: یکی از ابعاد قیام امام مهدی(ع) افزون بر جنبههای اصلاحگری، انسانسازی، عدالت گستری، کمال بخشی و احیاگری دین خداوند، خونخواهی از دشمنان خداوند، پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت(ع) است.
حجت الاسلام خدامراد سلیمیان در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به روایات نقل شده از امام رضا(ع) در مورد قیام حضرت مهدی(عج) گفت: بر خلاف تصور برخی انسانها همواره پیشوایان معصوم(ع) از سختیهای قیام جهانی حضرت مهدی(عج) سخن به میان میآوردند. به طوری که معمّر بن خلّاد گوید: نزد امام ابی الحسن الرّضا(ع) از قائم(ع) یاد شد، پس فرمود: شما امروز آسوده تر از آن روز هستید، عرض کردند: چگونه؟ فرمود: اگر قائم ما علیه السّلام خروج کند جز خون بسته شده و عرق و بر روی زین های اسبان خفتن چیزی در کار نخواهد بود و لباس قائم(ع) جز جامه خشن و خوراک او جز غذای ناگوار و نامطبوع نخواهد بود.
وی با بیان اینکه در این روایت آن حضرت ذهنیت نادرست برخی را در این زمینه اصلاح کرده آنها را به آمادگی برای آن حرکت بزرگ جهانی توصیه کرده است، خاطرنشان کرد: این روایت را فقط نعمانی در دو جا از کتاب خود با اندک تفاوتی نقل کرده است و مرحوم مجلسی نقل مفصلتر را انتخاب و آن را نقل کرده است.
حجت الاسلام سلیمیان با اشاره به انتقام حضرت مهدی از قاتلان امام حسین(ع) در نگاه امامرضا (ع) اظهارداشت: یکی از ابعاد قیام حضرت مهدی(ع) ـ افزون بر جنبههای اصلاحگری، انسانسازی، عدالت گستری، کمال بخشی و احیاگری دین خداوند ـ خونخواهی از دشمنان خداوند، پیامبر اعظم(ص)، اهل بیت(ع) و همة ستمدیدگان تاریخ است که البته در این میان خونخواهی از سیدالشهدا(ع) از ویژگی خاصی برخوردار است.
این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: شیخ صدوق در دو کتاب از آثار خود نقل کرده که عبد السلام ابن صالح هروی می گوید: محضر مبارک حضرت ابی الحسن علی بن موسی الرضا(ع) عرض کردم: ای فرزند رسول خدا در باره روایتی که از امام صادق(ع) نقل شده و آن حضرت فرمودند: هر گاه حضرت قائم عجّل اللَّه تعالی فرجه الشریف خروج کنند فرزندان قاتلین امام حسین(ع) را به خاطر کردار پدرانشان می کشد چه می فرمایید؟ حضرت فرمودند: واقع همین است. عرض کردم: پس فرموده حقّ تعالی در قرآن:وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری؛ «فاطر/18» (هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نگیرد) معنایش چیست؟
وی ادامه داد: حضرت امام رضا(ع) در ادامه فرمودند: خداوند در تمام اقوالش صادق است ولی در عین حال باید توجّه داشته باشی که فرزندان قاتلین امام حسین علیه السّلام به افعال و کردار پدرانشان راضی بوده و به آنها افتخار می کردند و به مقتضای «کسی که به چیزی راضی باشد همچون شخصی است که آن چیز را انجام داده» فرزندان قاتلین همچون قاتلین سیّد الشهداء می باشند و اگر شخص در مشرق کشته شود و دیگری در مغرب راضی و خشنود باشد شخص راضی نزد خدا، با قاتل شریک در قتل می باشد و چون این فرزندان به کردار پدرانشان راضی می باشند لا جرم حضرت قائم علیه السّلام وقتی خروج نمودند ایشان را می کشد.
حجت الاسلام سلیمیان با اشاره به مفهوم رجعت در روایات رضویه افزود: رجعت در کتاب های لغت، به معنای بازگشت است؛ یعنی برگشتن به جایی که پیش تر در آنجا بوده است. اما در اصطلاح مهدویّـت، رجعت عبارت است از: بازگشت دو گروه از مردگان ـ مؤمنان محض و کافران محض ـ به صورت های پیشین خود، پس از ظهور حضرت مهدی(ع) ، تا مؤمنان از برپایی حکومت جهانی عدل، دلشاد و کافران، از فرومایگی و پستی ستمگران، دلگیر شوند.
این پژوهشگر مهدوی تاکید کرد: تمیم قرشیّ به سند متن از حسن بن جهم روایت کرده که گفت:
روزی به مجلس مأمون وارد شدم و حضرت رضا(ع) در آنجا بود، و علمای علم کلام و فقهاء از هر فرقه و طائفه ای در آن مجلس بودند، یکی از آنان از حضرت سؤال کرده گفت: یا ابن رسول اللَّه! به چه دلیل امامت برای مدّعی آن ثابت می شود؟ امام فرمود: به نصّ و دلیل، سائل پرسید دلالت امام در چیست؟ … پس مأمون پرسید که شما در باره رجعت چه می فرمایید؟ امام(ع) فرمود: آن بجا و حقّ است، و در امتهای پیشین هم بوده است، و قرآن مجید هم بدان ناطق است، و رسول خدا(ص) هم فرموده: هر چه در امّتهای سابق اتّفاق افتاده در این امّت نیز اتّفاق خواهد افتاد بی کم و کاست طابق النّعل بالنّعل و بدون تفاوت (مانند پرهای تیر.)
وی نزول حضرت عیسی(ع) را از دیگر موارد اشاره شده در روایات امام رضا(ع) دانست و بیان داشت: فرود آمدن پیامبر بزرگ خدا، عیسی بن مریم هنگام قیام امام مهدی(ع) ، از دیدگاه همة مسلمانان، یک واقعیت ثابت و از اموری است که تردید در آن راه ندارد. این حادثة بزرگ از شگفت انگیزترین حوادث تاریخ، مهم ترین رخدادها، بزرگ ترین نشانه ها و پرشکوه ترین دلیلها بر حقانیت امام مهدی(ع) است.
حجت الاسلام سلیمیان گفت: امام رضا (ع) در ادامه روایتی که ذکر شد فرمود: هر گاه مهدیّ امّت از اولاد من خروج کند عیسی بن مریم نازل شود، و پشت سر او با او نماز گزارد و فرمود: اسلام با غریبی شروع شد و به زودی که به غربت باز گردد، پس خوشا به حال غربا. پرسیدند: یا رسول اللَّه سپس چه خواهد شد؟ فرمود: سپس حقّ به صاحبش باز خواهد گشت.