آیا اعمال ما به امام عصر ،علیه السلام، عرضه می شود؟
۱۳۹۴/۰۹/۱۴
–
۶۰ بازدید
س: آیا موقع گناه، ائمه ،علیهم السلام، نیز ناظر اعمال ما هستند؟ و آیا اعمال ما به امام عصر ،علیه السلام، عرضه می شود؟ و اگر این چنین باشد، لقب «ستار العیوب» بودن خدا برای چیست؟ مگر نه این است که او گناهان را می پوشاند؟
ج: روایات عرضه اعمال خدمت امام عصر ،علیه السلام، معتبرند و نافی ستّاریت خداوند و نیست.
ج: روایات عرضه اعمال خدمت امام عصر ،علیه السلام، معتبرند و نافی ستّاریت خداوند و نیست.
در میان پیروان مکتب اهل بیت، با توجّه به اخبار فراوانی که از امامان رسیده، مشهور، عقیده شان این است که پیامبر و امامان ،علیهم السلام، از اعمال همه امت آگاه می شوند، یعنی، خداوند، از طرق خاصّی اعمال امت را بر آنان عرضه می دارد. روایات، در این زمینه، بسیار است. قبل از آوردن حدیث، برای تایید موضوع، آیاتی را که به موضوع عرض اعمال بر پیامبر و امام دلالت دارد، می آوریم. خدای سبحان در قرآن مجید می فرماید: «و قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله و المؤمنون ؛ بگو عمل کنید، خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را می بینند … »؛ (توبه: 105). از طرفی، نبی مکرّم اسلام ،صلی الله علیه و آله و سلم، شاهد و گواه امت است: «یا أیها النبی إنا ارسلناک شاهداً» (احزاب: 45)؛ «فکیف إذا جئنا من کل أمۀ بشهید و جئنا بک علی هؤلاء شهیداً؛ حال آنان چه گونه است آن روز که برای هر امتی، گواهی بر اعمالشان می طلبیم و تو را گواه بر اعمال آنان قرار خواهیم داد» (نساء: 41).
مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می گوید: «هر عملی که انسان انجام می دهد، از خیر یا شر، خدا و رسولش و مؤمنان، حقیقت عمل خیر یا عمل شر را مشاهده می کند»، (المیزان، جلد9، ص398).
منظور از «مؤمنون» در آیهی 105 از سورهی توبه ائمه ،علیهم السلام، هستند. یعقوب بن شعیب گوید: از امام صادق ،علیه السلام، درباره آیه «قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله و المؤمنون» پرسیدم. فرمود: «مؤمنان ، ائمه هستند.». (اصول کافی ، جلد1، ص318). پس اعمال انسانی، از خیر و شر، به رسول خدا و ائمه ،علیهم السلام، عرضه می شود. ابوبصیر از امام صادق ،علیه السلام، نقل می کند: در هر بامداد، کردار بندگان نیکوکار و فاسق بر رسول خدا ،صلی الله علیه و آله و سلم، عرضه می شود. پس بر حذر باشید از کردار ناشایست. همین است معنای قول خدای تعالی «قل اعملوا فسیری الله علیکم و رسوله … ». (اصول کافی، همان ). بنابراین، پیامبر و امامان ،علیهم السلام، از حقیقت اعمال بندگان، با خبر هستند و اعمال آنان را مشاهده می کنند.
معنای ستار بودن خدا، آن است که اعمال انسان ها را از دیگر انسان ها می پوشاند تا آبروی آنان حفظ گردد. پیامبر و ائمه ،علیهم السلام، مظهر اسماء و صفات الهی هستند و همانگونه که خداوند، ناظر بر اعمال مردم است، پیامبر و ائمه نیز چشم خدا در میان خلق هستند و اعمال آنان را می بینند. آن روایتی نیز که فرموده است، خدا، اعمال را حتی از چشم پیامبر مخفی می کند، به مواردی خاص اشاره دارد تا رحمت بیکران الهی را به تصویر کشد.
ضمن آن که نظارت پیامبر و امام بر اعمال مردم، همانند نظارت خداوند، آثار سازنده فراوانی دارد؛ یعنی، همانگونه که ستّاریت پروردگار، برای تربیت و رشد مردم است، عرضه اعمال مردم بر پیامبر و ائمه نیز در همین جهت است؛ زیرا، آنان، هادیان امت از طرف خدایند و فیض الهی از طریق آن بزرگواران بر بندگان نازل می شود. بنابراین، هیچ تنافی و تناقضی مشاهده نمی شود.