آیه تطهیر و اهل البیت علیهم السلام
۱۳۹۵/۰۳/۰۶
–
۲۶۶ بازدید
-باتوجه به اینکه درفراز۲۶جوشن کبیرآمده یارب البیت الحرام وبراساس آیه انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت…چرا حجاج بیت الله الحرام را اهل البیت نمی دانید؟
الف. آیه تطهیر …. إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً (احزاب- 33)
…. خداوند فقط مى خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد.
1. به کار بردن تعبیر اهل البیت در مورد حجاج بیت الحرام اگر به لحاظ نسبت آنها با خانه خدا و بیت الحرام و از این نظر که زائر بیت الله می باشند اشکالی ندارد اما در ایه تطهیر این تعبیر اختصاص به خاندان پیامبر علیهم السلام دارد و عمومیتی ندارد .
2. بر طبق قرائن و شواهد بسیار منظور از اهل بیت علیهم السلام در آیه تطهیر خصوص اهل بیت پیامبر علیهم السلام می باشند .تعبیر اهل البیت به اتفاق همه علماى اسلام و مفسران، اشاره به اهل بیت پیامبر علیهم السلام است، و این چیزى است که از ظاهر خود آیه نیز فهمیده مى شود، چرا که بیت گرچه به صورت مطلق در اینجا ذکر شد، اما به قرینه آیات قبل و بعد، منظور از آن، بیت و خانه پیامبر علیهم السلام است .
3. اما اینکه مقصود از اهل بیت پیامبر علیهم السلام در اینجا چه اشخاصى مى باشد؟
الف – اگر آن را مخصوص همسران پیامبر علیهم السلام بدانند !!! ضمائر این قسمت از آیه (إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً) همه به صورت جمع مذکر است، و این نشان مى دهد معنى دیگرى در نظر بوده است. لذا چنین ادعا و مطلبی غیر قابل قبول و نادرست است .
ب – برخی آیه را شامل همه خاندان پیامبر اعم از مردان و همسران او دانسته اند. روایات بسیار زیادى در منابع اهل سنت و شیعه وارد شده و مخاطب در آیه را منحصر در پنج نفر معرفی نموده اند : پیامبر صلی الله علیه و آله ، على و فاطمه و حسن و حسین صلوات الله علیهم دانسته اند . یعنى شمول همه خاندان پیامبر را نیز نفى مى کند .
ج – با وجود نصوص فراوان و قرینه های عقلی و نقلی روشن ، تنها تفسیر قابل قبول براى این آیه اختصاص به خمسه طیبه علیهم السلام است.
ورود چنین بحثی در بین آیات بیانگر وظایف زنان پیامبر صلی الله علیه و آله را مفسر بزرگ مرحوم طبرسى در مجمع البیان چنین فرموده اند :
این اولین بار نیست که در آیات قرآن به آیاتى برخورد مى کنیم که در کنار هم قرار دارند و اما از موضوعات مختلفى سخن مى گویند، قرآن پر است از این گونه بحثها، همچنین در کلام فصحاى عرب و اشعار آنان نیز نمونه هاى فراوانى براى این موضوع موجود است.
مفسر بزرگ نویسنده المیزان پاسخ دیگرى بر آن افزوده که خلاصه اش چنین است: ما هیچ دلیلى در دست نداریم که جمله إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ … همراه این آیات نازل شده است، بلکه از روایات به خوبى استفاده مى شود که این قسمت جداگانه نازل گردیده، اما هنگام جمع آورى آیات قرآن در عصر پیامبر صلی الله علیه و آله یا بعد از آن در کنار این آیات قرار داده شده است.
پاسخ سوم هم اینکه قرآن به همسران پیامبر صلی الله علیه و آله تذکر فرموده :
شما در میان خانواده اى قرار دارید که گروهى از آنان معصومند، کسى که در زیر سایه درخت عصمت و در کانون معصومان قرار گرفته سزاوار است که بیش از دیگران مراقب خود باشد و فراموش نکنند ، انتساب به خانواده اى که پنج معصوم پاک در آن است مسئولیتهاى سنگینى براى او ایجاد مى کند، و خدا و خلق خدا انتظارات فراوانى از او دارند.
ر. ک : تفسیر نمونه، ج 17، ص: 294
…. خداوند فقط مى خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد.
1. به کار بردن تعبیر اهل البیت در مورد حجاج بیت الحرام اگر به لحاظ نسبت آنها با خانه خدا و بیت الحرام و از این نظر که زائر بیت الله می باشند اشکالی ندارد اما در ایه تطهیر این تعبیر اختصاص به خاندان پیامبر علیهم السلام دارد و عمومیتی ندارد .
2. بر طبق قرائن و شواهد بسیار منظور از اهل بیت علیهم السلام در آیه تطهیر خصوص اهل بیت پیامبر علیهم السلام می باشند .تعبیر اهل البیت به اتفاق همه علماى اسلام و مفسران، اشاره به اهل بیت پیامبر علیهم السلام است، و این چیزى است که از ظاهر خود آیه نیز فهمیده مى شود، چرا که بیت گرچه به صورت مطلق در اینجا ذکر شد، اما به قرینه آیات قبل و بعد، منظور از آن، بیت و خانه پیامبر علیهم السلام است .
3. اما اینکه مقصود از اهل بیت پیامبر علیهم السلام در اینجا چه اشخاصى مى باشد؟
الف – اگر آن را مخصوص همسران پیامبر علیهم السلام بدانند !!! ضمائر این قسمت از آیه (إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً) همه به صورت جمع مذکر است، و این نشان مى دهد معنى دیگرى در نظر بوده است. لذا چنین ادعا و مطلبی غیر قابل قبول و نادرست است .
ب – برخی آیه را شامل همه خاندان پیامبر اعم از مردان و همسران او دانسته اند. روایات بسیار زیادى در منابع اهل سنت و شیعه وارد شده و مخاطب در آیه را منحصر در پنج نفر معرفی نموده اند : پیامبر صلی الله علیه و آله ، على و فاطمه و حسن و حسین صلوات الله علیهم دانسته اند . یعنى شمول همه خاندان پیامبر را نیز نفى مى کند .
ج – با وجود نصوص فراوان و قرینه های عقلی و نقلی روشن ، تنها تفسیر قابل قبول براى این آیه اختصاص به خمسه طیبه علیهم السلام است.
ورود چنین بحثی در بین آیات بیانگر وظایف زنان پیامبر صلی الله علیه و آله را مفسر بزرگ مرحوم طبرسى در مجمع البیان چنین فرموده اند :
این اولین بار نیست که در آیات قرآن به آیاتى برخورد مى کنیم که در کنار هم قرار دارند و اما از موضوعات مختلفى سخن مى گویند، قرآن پر است از این گونه بحثها، همچنین در کلام فصحاى عرب و اشعار آنان نیز نمونه هاى فراوانى براى این موضوع موجود است.
مفسر بزرگ نویسنده المیزان پاسخ دیگرى بر آن افزوده که خلاصه اش چنین است: ما هیچ دلیلى در دست نداریم که جمله إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ … همراه این آیات نازل شده است، بلکه از روایات به خوبى استفاده مى شود که این قسمت جداگانه نازل گردیده، اما هنگام جمع آورى آیات قرآن در عصر پیامبر صلی الله علیه و آله یا بعد از آن در کنار این آیات قرار داده شده است.
پاسخ سوم هم اینکه قرآن به همسران پیامبر صلی الله علیه و آله تذکر فرموده :
شما در میان خانواده اى قرار دارید که گروهى از آنان معصومند، کسى که در زیر سایه درخت عصمت و در کانون معصومان قرار گرفته سزاوار است که بیش از دیگران مراقب خود باشد و فراموش نکنند ، انتساب به خانواده اى که پنج معصوم پاک در آن است مسئولیتهاى سنگینى براى او ایجاد مى کند، و خدا و خلق خدا انتظارات فراوانى از او دارند.
ر. ک : تفسیر نمونه، ج 17، ص: 294