طلسمات

خانه » همه » مذهبی » اختلال توجه و تمرکز کودک

اختلال توجه و تمرکز کودک


اختلال توجه و تمرکز کودک

۱۳۹۳/۰۹/۰۴


۱۵۶۱ بازدید

اختلال توجه و تمرکز در کودکان طیف اتیسم ودارای اختلال زبانی چگونه است؟

خوشحالیم شما مخاطب ما هستید امیدواریم راهنمای خوبی در رابطه با این موضوع برای شما باشیم.
اوتیسم یا «درخودماندگی» نام نوعی اختلال رشدی است که معمولا در 3 سال اول زندگی شخص ممکن است بروز کند . به نظر می رسد که یک اختلال در سیستم عصبی که باعث عدم عملکرد صحیح مغز می شود در ایجاد این بیماری مؤثر می باشد. هسته‌ی مرکزی اختلال اوتیسم، اختلال در برقراری ارتباط با دیگران است. کودکان اوتیسمی معمولاً در تقابل‌های اجتماعی و رفتارهای هیجانی خود در مواجهه با اطرافیان دچار مشکل هستند به طوری که در پاسخ به دیگران عکس‌العمل‌های غیرمعمول از خود بروزمی‌دهند و قادر به برقرار کردن تماس چشمی مناسب نیستند.
یکی از مشخصه‌های این بیماری تأخیر شدید در رشد زبان است که البته باید با علائم دیگر این بیماری هم‌راه باشد. یعنی هر کودکی که در رشد زبان تأخیر داشته باشد بیمار اوتیسمی نیست. بعضی از این کودکان ممکن است که از نظر گفتاری تأخیر کمی داشته و بتوانند با کمی کمک، ارتباط کلامی مناسبی را با دیگران بر قرار کنند ولی همین کودکان ممکن است از نظر ارتباطات اجتماعی رفتار مناسبی را از خود نشان ندهند . گاهی این کودکان برای شروع صحبت و تبادل کلامی ممکن است مشکل داشته باشند . افراد اوتیستیک معمولا در مکالمات ، یکطرفه رفتار می کنند یعنی فقط در رابطه با چیزی که خود علاقه دارند صحبت می کنند و از صحبتهای طرف دوم چیزی نمی فهمند . در بعضی از این کودکان خشونت و خود آزاری نیز مشاهده می شود . در افراد اُتیستیک ممکن است رفتارهای زیر نیز بروز کند :
1- اصرار بر یکنواختی و مقاومت در برابر تغییرات.
2-در بیان نیاز های خود دچار مشکل هستندو به جای استفاده از کلمات از اَداها و اشاره استفاده می کنند .
3-تکرار کلمات ،خنده نابجا ، گریه بی مورد ، نشان دادن استرس و نگرانی بی علت .
4-ترجیح می دهند که تنها باشند.
5-پرخاشگری
6-به سختی با دیگران رابطه برقرار می کنند .
7-دوست ندارند که کسی را بغل کنند و یا اینکه کسی آنها را بغل کند .
8-تماس چشمی ندارند و یا اینکه بسیار کم است .
9-با روشهای معمول آموزشی نمی توانند چیزی بیاموزند.
10-بازی های غیر عادی انجام می دهند.
11- اشیاء در حال چرخش را دوست دارند و خود نیز سعی می کنند اشیاء را به حالت چرخش در بیاورند
12-دلبستگی غیر عادی به بعضی از اشیاء پیدا می کنند .
13-از نظر احساس درد حساسیت بالاتر و یا پائین تری نسبت به افراد عادی دارند .
14-ظاهراً از چیزی نمی ترسند .
15-از نظر فعالیت های فیزیکی ، فعالیت زیادتر و یا کمتری نسبت به کودکان سالم دارند .
16-حرکات بدنی آنها به صورت نرم و عادی نیست .
17-اگرچه آزمایشات شنوائی بر روی آنها سالم بودن شنوائی آنها را ثابت می کند اما در برابر نام خود و دستورات کلامی خود را بی تفاوت نشان می دهند .
برای بیشتر ما واضح است که مجموع حواس پنجگانه به ما کمک می کنند تا بدانیم که چه چیزهائی را تجربه می کنیم . برای مثال حواس لامسه ، بویائی و چشائی در تجربه خوردن یک هلو رسیده به ما کمک می کنند .برای کودکان اُتیستیک مشکلات حواس پنجگانه معمول است . ممکن است که این کودکان از نظر یک حس و یا چند حس در سطح غیر عادی قرار داشته باشند یعنی یا حساسیت بیشتری داشته باشند و یا اینکه در آن حس بسیار کُند باشند . ممکن است رایحه ای که همه آنرا دوست دارند باعث آزار کودک اُتیستیک بشود و یا اینکه یک مزه معمولی کودک را ناراحت کرده و کودک از غذاهائی که آن مزه را دارا می باشند بگریزد. بعضی از کودکان اُتیستیک به برخی از صداها نیز حساس هستند و ممکن است که برخی از صداهائی که ما روزانه به طور عادی می شنویم باعث رنجش آنها بشود . متخصصین معتقدند که این نابهنجاریها در کودکان اُتیستیک ناشی از اختلال در مجموعه حواس آنها می باشد .
یکی دیگر از مشخصات کودکان اُتیستیک عدم نشان دادن علاقه و عاطفه در رابطه با اطرافیان است . البته این مورد هم مانند سایر موارد می تواند استثناء نیز داشته باشد . ولی والدین نباید به این دلیل از نشان دادن علاقه خود به کودک کوتاهی کنند و بایستی عواطف خود را در برابر کودک به طور طبیعی بروز دهند تا کودک از آنها به تدریج نشان دادن احساسات خود را بیاموزد .
دانشجوی گرامی در مورد اختلال توجه در کودکان طیف اوتیسم به منابعی بر نخورده ایم اما تحقیقات نشان داده که توجه و تمرکز این کودکان خیلی پایین است.به نظر می رسد کودکان اوتیستیک قادر نیستند در هر زمان به بیش از یک نکته راهنما (خصوصیت محرک) توجه کنند. آنچه که وضع را بدتر می کند این است که آنها ممکن است به محرکهایی غیر عادی و غالبا نامربوط توجه کنند. مثلا درمانگر یک تصویر به کودک می‌دهد تا آن را نگاه کرد و نام آن شکل را که توسط درمان‌گر گفته می‌شود، تکرار کند. ولی کودک اوتیستیک به جای توجه به تصویر و تکرار نام آن ، کاغذ را گرفته و لمس می‌کند. این الگوی توجه ، توانائی آنان در برقراری ارتباط و تعامل با محیط اجتماعی و فیزیکی را با مانع مواجه می‌سازد.
* افراد دارای اختلال رشد زبانی در درک کلمات، مفاهیم و صحبت کردن با دیگران مشکل دارند. برخلاف افراد اوتیسم آن ها تعامل اجتماعی اولیه و تماس چشمی برقرار می کنند. رفتارهای خودتحریکی و تنهایی اوتیستیکی معمولاً در افراد دارای اختلال رشد زبانی دیده نمی شود.
این کودکان درتستهای زبانی نمره کمتری از کودکان دیگر می گیرند و نمی توانند بین نماد های کلامی و اشیاء مربوطه ارتباط ایجاد کنند ووقتی از او سوال می کنیم دستت کو؟ نمی تواند بین کلمه دست و جسم ارتباط ایجاد نماید و شناختی از پدیده های محیط پیرامون خود بدست نمی آورد .این مشکل معمولا دربین کودکان عقب مانده شدید – ناشنوایی عمیق و… دیده می شود . اما درمشکلات خفیف زبانی درکودک ممکن است که اشیاء رابشناسد یعنی وقتی که از او سوال می کنیم دستت کو؟ دست را نشان می دهد و در مراحل پیچیده تر زبان مشکل داشته باشد .مثلا درترکیب و نحو جمله مشکل داشته باشد مثل من خورد بستنی . یا مانند بابا تهران نرو .این دسته از اختلالات زیر گروههای تاخیر زبان ، نارسا گویی ، اختلالات زبان بیانی ، انواع زبان پریشی ( مادرزادی و اکتسابی ) ، خموشی ، اختلال زبان نوشتاری ، اختلالات خواندن و… قرار می گیرد.
مهمترین علائم خصوصیات اختلالات زبانی عبارتند از:
: 1 گفتار فرد به خوبی شنیده نمی شود
2 .گفتار فرد از نظر صوتی خوشایند نیست یعنی موقعی که فرد صحبت می کند, صدایش یا خیلی بلند است یا صدایش دورگه یا زنگ دار شنیده می شود.
3. فرد در زبان بومی خود در تلفظ صداهای خاص مشکل دارد مثلا صدای سین رابه صورت بین دندانی تلفظ می کند ویا جمله ای مثلسلام صبح به خیر را به صورت تلام توب به یر تلفظ می کند.
4.گفتار فرد با سن و جنس او نامتناسب است مثلا فرد سی ساله ای که لحن و آهنگ صحبتش کاملا کودکانه است و یا مردی که صدای زیر زنانه دارد یا زنی که صدای بم مردانه دارد.
5. فرد در درک گفتار مشکل دارد.
موفق باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد