۱۳۹۲/۰۴/۲۹
–
۸۱۷ بازدید
ابتدا یک نکته را در مورد کتاب بحارالانوار و کتابهای حدیثی باید دانست. این کتاب یکی از کتب مرجع و مأخذ است که روایات شیعی از کتب مختلف جمع آوری شده و دراین کتاب گرد آمده است. علامه مجلسی که از علماء عصر صفویه است این کتاب را در ۱۱۰ جلد جمع آوری نموده است. بنابراین کار بررسی سند در روایات این کتب و همین طور میزان دلالت در هر حدیث به عهده علما و محققین گذاشته شده است. یعنی ممکن است احادیث ضعیف السند و در این کتاب پیدا شود که البته این گونه احادیث زیاد نیستند و اصولا علم رجال متکفل همین مطلب است.
ابتدا یک نکته را در مورد کتاب بحارالانوار و کتابهای حدیثی باید دانست. این کتاب یکی از کتب مرجع و مأخذ است که روایات شیعی از کتب مختلف جمع آوری شده و دراین کتاب گرد آمده است. علامه مجلسی که از علماء عصر صفویه است این کتاب را در 110 جلد جمع آوری نموده است. بنابراین کار بررسی سند در روایات این کتب و همین طور میزان دلالت در هر حدیث به عهده علما و محققین گذاشته شده است. یعنی ممکن است احادیث ضعیف السند و در این کتاب پیدا شود که البته این گونه احادیث زیاد نیستند و اصولا علم رجال متکفل همین مطلب است. علامه محلسی هم ادعا ندارد تمام احادیث این کتاب را از حیث سند بررسی نموده است و خدشه ای به آنها وارد نیست بلکه هدف ایشان فقط گردآوری و جمع آوری روایات است که این روایات پراکنده از دست نرود که البته کار ایشان در آن عصر در نوع خود شاهکار است.
علامه مجلسی کتابهای تحقیقی( نه گردآوری محض) هم دارد که آنها هم در نوع خود کم نظیرند مثل کتاب مرأه العقول که شرح کتاب شریف کافی است.
در مورد جن و وجود او باید دانست که جن یکی ازموجوداتی است که قرآن وجود آن را تأیید کرده و حتی سوره ای به نام جن نازل شده است و از این موجود به نام جان نیز یاد نموده است(الرحمن/29) برای این موجود در آیات قرآن و روایات مشخصاتی ذکر شده است مثل اینکه مانند انسان مکلف است(ذاریات/56) و برخی از آنها مؤمن و گروهی کافرند(جن/11و14) و تولیدمثل هم دارند(جن/6) و اینکه اصل خلقت او از آتش است و حتی قبل از آدم خلق شده اند(الرحمن/15 و حجر/27) و در روایات معتبر وارد شده است که جنیان بارها خدمت ائمه(ع) می رسیدند و سوالات خود را مطرح می کردند(اصول کافی ترجمه مصطفوی ج2 ص243) و انسانها نیز می توانند با این موجود ارتباط داشته باشند و نوعی تصرف هم در بعضی افراد نیز می توانند انجام دهند . در مجموع می توان گفت با تمام این ویژگی ها، باز ماهیت و حقیقت این موجود مشخص نیست. (در این زمینه می توانید کتاب آشنایی با قرآن ج6 ص48 تا 50 از استاد مطهری و کتاب جن و شیطان تألیف علیرضا رجالی تهرانی را مطالعه کنید.)
اما در مورد بخش دیگر سوال که از بعضی احادیث کتاب بحارالانوار( در مورد ازدواج بعضی فرزندان حضرت آدم(ع) با جنیان) پرسیده اید، صدور این روایات از امامان (ع) ثابت نیست . افزون بر آن این روایات هم معارض روایی دارد و هم بر اساس نظر علامه طباطبایی معارض با ظاهر آیه قرآن است که همه انسانها را از یک پدر و مادر دانسته و اختلاط نسلی با دیگر موجودات را انکار می کند.
علامه مجلسی کتابهای تحقیقی( نه گردآوری محض) هم دارد که آنها هم در نوع خود کم نظیرند مثل کتاب مرأه العقول که شرح کتاب شریف کافی است.
در مورد جن و وجود او باید دانست که جن یکی ازموجوداتی است که قرآن وجود آن را تأیید کرده و حتی سوره ای به نام جن نازل شده است و از این موجود به نام جان نیز یاد نموده است(الرحمن/29) برای این موجود در آیات قرآن و روایات مشخصاتی ذکر شده است مثل اینکه مانند انسان مکلف است(ذاریات/56) و برخی از آنها مؤمن و گروهی کافرند(جن/11و14) و تولیدمثل هم دارند(جن/6) و اینکه اصل خلقت او از آتش است و حتی قبل از آدم خلق شده اند(الرحمن/15 و حجر/27) و در روایات معتبر وارد شده است که جنیان بارها خدمت ائمه(ع) می رسیدند و سوالات خود را مطرح می کردند(اصول کافی ترجمه مصطفوی ج2 ص243) و انسانها نیز می توانند با این موجود ارتباط داشته باشند و نوعی تصرف هم در بعضی افراد نیز می توانند انجام دهند . در مجموع می توان گفت با تمام این ویژگی ها، باز ماهیت و حقیقت این موجود مشخص نیست. (در این زمینه می توانید کتاب آشنایی با قرآن ج6 ص48 تا 50 از استاد مطهری و کتاب جن و شیطان تألیف علیرضا رجالی تهرانی را مطالعه کنید.)
اما در مورد بخش دیگر سوال که از بعضی احادیث کتاب بحارالانوار( در مورد ازدواج بعضی فرزندان حضرت آدم(ع) با جنیان) پرسیده اید، صدور این روایات از امامان (ع) ثابت نیست . افزون بر آن این روایات هم معارض روایی دارد و هم بر اساس نظر علامه طباطبایی معارض با ظاهر آیه قرآن است که همه انسانها را از یک پدر و مادر دانسته و اختلاط نسلی با دیگر موجودات را انکار می کند.