از توسل به امام زمان(عج) غافل نشویم
۱۳۹۳/۰۵/۰۸
–
۳۴۵ بازدید
آیت ا… عبدا… جوادی آملی:
از توسل به امام زمان(عج) غافل نشویم
نماز، پرچم دین و نردبان عروج به مقام عبودیت است و امامان هدایت که راهنمایان طریق وصول به قرب حقاند، بر اقامه این مهم همت گماردهاند.
نمازهای متنوعی از پیامبر خدا و امامان نور گزارش گردیده است که افزون بر صورت عبودیشان، کلاس درس ارزشمندی از معارف الهیاند.
یکی از والاترین این اعمال مستحبی که فرصتی برای توسل به ساحت قدسی حضرت ولی عصر(عج) است، نمازی است که خواندن آن توصیه مؤکد شده است.
آیت ا… عبدا… جوادی آملی:
از توسل به امام زمان(عج) غافل نشویم
نماز، پرچم دین و نردبان عروج به مقام عبودیت است و امامان هدایت که راهنمایان طریق وصول به قرب حقاند، بر اقامه این مهم همت گماردهاند.
نمازهای متنوعی از پیامبر خدا و امامان نور گزارش گردیده است که افزون بر صورت عبودیشان، کلاس درس ارزشمندی از معارف الهیاند.
یکی از والاترین این اعمال مستحبی که فرصتی برای توسل به ساحت قدسی حضرت ولی عصر(عج) است، نمازی است که خواندن آن توصیه مؤکد شده است.
این نماز همراه دعای پس از آن، از صدر تا ساقهاش، مدرسه توحید است. در این نماز جمله توحید که واسطه العقد و بیت الغزل سوره مبارکه فاتحه الکتاب است: «اِیّاکَ نَعبُدُ واِیّاکَ نَستَعین» صد بار تکرار میشود که گویای سرّی عمیق است: نمازگزاری که صدبار توحید تلقی کند و آن را به گونهای که «اِیّاک» را که مفعول است بر «نَعبُد» و «نَستَعین» مقدم دارد، به قلب خویش تلقین سازد (در حالی که هر دو جمله چه در بخش استعانت و چه عبادت، مفید حصرند) به توحید ناب بار مییابد.هریک از این عبارتهای توحیدی در هر رکعت یکصد مرتبه تکرار میشود و چون این عبارتها دربردارنده دو حصر است، نمازگزار «مجموع» چهارصد مرتبه موحدانه توحید را تمرین کرده است؛ آنگاه به چنین کسی دستور میدهند، دعای پس از نماز را بخواند و عارفانه بگوید: یا محمد یا علی! یا علی یا محمد! اکفیانی فإنکما کافیان. این دستور در پی توحید میآموزاند که اول هر امر مهم، باور و عمل بر اساس توحید است و سپس در جهت توحید، توسل به وسایل و توسیط واسطه. هرگز این نماز نمیآموزاند که ائمه(ع) به تنهایی
کافی اند، به طوری که آنان معاذ ا… همتای با خدا یا بعد از آن ذات اقدس ربوبی، ولی مستقل در تأثیر باشند، بلکه وقتی کسی 400 بار به توحید شهادت داد و سپس به محضر اولیای خدا عرضه داشت که «فإنکما کافیان»، بدان معناست که شما نمایندگان خدای کافی هستید.
این معنی همانند دستوری است که در آداب زیارت اهل بیت (ع) و قرائت زیارت جامعه کبیره وارد شده است که چون به حرمی از ذوات مقدس اهل بیت مشرف میشوید، پیش از خواندن زیارت جامعه و در حالی که هنوز به مضجع نورانی و ملکوتی آن معصوم بار نیافتهاید، صد بار کلمه توحید (ا… اکبر) را تکرار کنید، تا کنار ضریح مطهر برسید؛ آن گاه به قرائت زیارت جامعه لب بگشایید. زائری که این ادب توحیدی را به جا آورد، وقتی در زیارتش میخواند که بکم فتح ا… ، و بکم ختم ا… و «بکم ینزل الغیث و الرحمه» و «بکم یمسک السماء أن تقع علی الأرض» میداند که ائمه(ع) وسایط و مجرای فیض خالقیتاند. همان طوری که فرشتگان مدبرات امرند فَالمُدَبِّرتِ اَمرا. چون تدبیر آنها فقط با اراده و اذن خداست. زیارت وجود مبارک امام زمان(عج) این تأثیر را دارد و نماز وجود مبارکش درس توحید است. پس شایسته است که از خواندن این نماز و توسل به حضرت غافل نشویم.