۱۳۹۵/۰۳/۲۶
–
۱۰۶۱ بازدید
چگونه سواد رسانه ای خود را بالا ببریم؟ و چه کنیم تا با دیدن فیلم و سریال های خارجی قبح گناه برایم نشکند و به سمت آنان متمایل و تاثیر پذیر نشویم؟
با عرض سلام خدمت پرسشگر محترم
ضمن تشکر از ارتباط جنابعالی با این مرکز،تعریف ومفهوم سواد رسانه ای:سواد رسانه ای یک نوع درک وفهم ومعلومات متکی بر مهارت است که می توان بر اساس آن انواع رسانه ها وبرنامه های تولیدی آنها را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد و نحوه کارکرد رسانه ها و معنی سازی در آنها را درک نمود. وبراساس آن قابلیت انتخاب وگزینش انواع رسانه ها وبرنامه های آن ها را پیدا کرد وشکل ، قالب و محتوای برنامه های آنها را با نگاهی انتقادی سازنده نگریست.
به عبارت دیگر؛ سواد رسانه ای توانایی دسترسی به رسانه ها، درک و فهم رسانه ها، ارزیابی منتقدانه زمینه های مختلف و محتوای رسانه ها تعریف می شود.
سواد رسانهای میتواند به مخاطبان رسانهها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانهای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانهای کمک میکند تا از سفره رسانهها به گونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شد.
سواد رسانهای را میتوان بستر منطقی دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شکلهای گوناگون رسانهای و در همین حال تامین … مصرف محتوای رسانهای از منظر انتقادی دانست.( یونس شکرخواه ،پایگاه اطلاعرسانی حوزه رسانه و ارتباطات (مدیانیوز) MediaNews_ir)
مولفه های سواد رسانه ای را چنین متذکر شده اند:
اینکه سه عنصراساسی ارتباط یعنی فرستنده ،رسانه ومخاطب ؛علاوه بر برخورداری از محتوا ومتن غنی وقوی از پشتوانه علمی ،فکری،بینش مثبت وتوان بالا برخوردار باشد، فراهم کننده زمینه انتقال سریع واثر گذار برای مخاطبان باشند. (سمانه بامشاد؛ سواد رسانه ای، نیاز امروز جامعه،موسسه فرهنگی قدس،روزنامه قدس دوشنبه 25اردیبهشت ماه 1385) http://www.qudsdaily.com/archive/1385/html/2/1385-02-25/page50
البته به نظر می رسد مولفه ها آن را می توان توانایی رمز گشایی،درک وفهم ،ارزیابی وایجاد ارتباط با هرنوع رسانه و همچنین توانایی در تعامل واستقاده درست ومناسب از رسانه ها در راستای نیازهای خود نیز بیان کرد.
پرسشگر گرامی،لذاست که برای شما به عنوان مخاطب ضروری است خود را به مهارتی به نام «تماشای انتقادی» مجهز نمایید که در هر زمان بدون نیاز به خط¬دهی از دیگران قادر باشید به اصطلاح «سره را از ناسره» تمییز دهید. در این راستا سه مرحله قابل پیگیری است: 1- توجّه به ضرورت حساس بودن نسبت به این¬که چه مقدار از وقت خود را صرف توجه به انواع رسانه¬ها می¬کنید، به گونه¬ای که قربانی اعتیاد و تخدیر رسانه¬ای نشوید. 2- به کارگیری مهارت «توجه انتقادی» محتوای برنامه¬های رسانه¬ای. در حقیقت در این مرحله ضروری است که یاد بگیرید پیام نهفته در یک محتوای رسانه¬ای را مورد نقد قرار دهید که چه چیزی در آن حاضر و چه چیزی غایب است. 3- تفکر در مورد مسایل عمیق¬تر نظیر این¬که به عنوان مثال تولیدکنندگان رسانه¬ای چه کسانی هستند؟ چه اهدافی دارند؟ چه کسی از تولیدات آنها و نحوه بازنمایی واقعیت¬های اجتماعی از سوی آنها سود می¬برد؟ و چه کسی ضرر می¬کند؟ به صورت خلاصه نیز گفتنی است که با افزایش آگاهی درباره اهدافتان در بخش¬های مختلف زندگی نظیر سیاست، اقتصاد، دیانت، فرهنگ و … همراه با افزایش مهارت¬های پردازش اطلاعات و پرهیز از پذیرش معنای سطحی که برخی رسانه¬ها عرضه می¬کنند، قادر خواهید بود رسانه قابل اعتماد را تشخیص دهید. دارا بودن شاخصههایی نظیر سرعت در خبررسانی، شفافیت، بیطرفی و داشتن نگرش فراجناحی، جذابیت و صداقت، تطابق با نیازهای مخاطب، هدفمند بودن، پرهیز از مبالغه و اغراق و تحریف و داشتن رابطه دو طرفه با مخاطب و بهره¬گیری از انتقادات و پیشنهادات نیز از جمله مواردی است که می¬تواند رسانه قابل اعتماد را به ما معرفی نماید.
درادامه درمورد عدم تاثیر پذیریاز فیلم ها وسریالها وراهکار مقابله با تهاجم فرهنگی مطالبی را بیان مینماییم.
}راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی:تهاجم فرهنگی، مقوله ای حقیقی و برنامه ریزی شده است و تنها راه مبارزه با آن نیز مصونیت بخشیدن به جوانان و دیگر افراد جامعه است. از راه تمسّک به فرهنگ غنی اسلامی و ملّی این مرز و بوم و استفاده کارآمد از همه امکانات ـ به ویژه دستگاه های فرهنگی ـ و بسیج همه اقشار مردم براساس برنامه ای دقیق و حساب شده، می توان به این مهم دست یافت. بر این اساس، مهم ترین راه های مصون ماندن از این تهاجم، عبارت است از:
ضمن تشکر از ارتباط جنابعالی با این مرکز،تعریف ومفهوم سواد رسانه ای:سواد رسانه ای یک نوع درک وفهم ومعلومات متکی بر مهارت است که می توان بر اساس آن انواع رسانه ها وبرنامه های تولیدی آنها را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد و نحوه کارکرد رسانه ها و معنی سازی در آنها را درک نمود. وبراساس آن قابلیت انتخاب وگزینش انواع رسانه ها وبرنامه های آن ها را پیدا کرد وشکل ، قالب و محتوای برنامه های آنها را با نگاهی انتقادی سازنده نگریست.
به عبارت دیگر؛ سواد رسانه ای توانایی دسترسی به رسانه ها، درک و فهم رسانه ها، ارزیابی منتقدانه زمینه های مختلف و محتوای رسانه ها تعریف می شود.
سواد رسانهای میتواند به مخاطبان رسانهها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانهای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانهای کمک میکند تا از سفره رسانهها به گونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شد.
سواد رسانهای را میتوان بستر منطقی دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شکلهای گوناگون رسانهای و در همین حال تامین … مصرف محتوای رسانهای از منظر انتقادی دانست.( یونس شکرخواه ،پایگاه اطلاعرسانی حوزه رسانه و ارتباطات (مدیانیوز) MediaNews_ir)
مولفه های سواد رسانه ای را چنین متذکر شده اند:
اینکه سه عنصراساسی ارتباط یعنی فرستنده ،رسانه ومخاطب ؛علاوه بر برخورداری از محتوا ومتن غنی وقوی از پشتوانه علمی ،فکری،بینش مثبت وتوان بالا برخوردار باشد، فراهم کننده زمینه انتقال سریع واثر گذار برای مخاطبان باشند. (سمانه بامشاد؛ سواد رسانه ای، نیاز امروز جامعه،موسسه فرهنگی قدس،روزنامه قدس دوشنبه 25اردیبهشت ماه 1385) http://www.qudsdaily.com/archive/1385/html/2/1385-02-25/page50
البته به نظر می رسد مولفه ها آن را می توان توانایی رمز گشایی،درک وفهم ،ارزیابی وایجاد ارتباط با هرنوع رسانه و همچنین توانایی در تعامل واستقاده درست ومناسب از رسانه ها در راستای نیازهای خود نیز بیان کرد.
پرسشگر گرامی،لذاست که برای شما به عنوان مخاطب ضروری است خود را به مهارتی به نام «تماشای انتقادی» مجهز نمایید که در هر زمان بدون نیاز به خط¬دهی از دیگران قادر باشید به اصطلاح «سره را از ناسره» تمییز دهید. در این راستا سه مرحله قابل پیگیری است: 1- توجّه به ضرورت حساس بودن نسبت به این¬که چه مقدار از وقت خود را صرف توجه به انواع رسانه¬ها می¬کنید، به گونه¬ای که قربانی اعتیاد و تخدیر رسانه¬ای نشوید. 2- به کارگیری مهارت «توجه انتقادی» محتوای برنامه¬های رسانه¬ای. در حقیقت در این مرحله ضروری است که یاد بگیرید پیام نهفته در یک محتوای رسانه¬ای را مورد نقد قرار دهید که چه چیزی در آن حاضر و چه چیزی غایب است. 3- تفکر در مورد مسایل عمیق¬تر نظیر این¬که به عنوان مثال تولیدکنندگان رسانه¬ای چه کسانی هستند؟ چه اهدافی دارند؟ چه کسی از تولیدات آنها و نحوه بازنمایی واقعیت¬های اجتماعی از سوی آنها سود می¬برد؟ و چه کسی ضرر می¬کند؟ به صورت خلاصه نیز گفتنی است که با افزایش آگاهی درباره اهدافتان در بخش¬های مختلف زندگی نظیر سیاست، اقتصاد، دیانت، فرهنگ و … همراه با افزایش مهارت¬های پردازش اطلاعات و پرهیز از پذیرش معنای سطحی که برخی رسانه¬ها عرضه می¬کنند، قادر خواهید بود رسانه قابل اعتماد را تشخیص دهید. دارا بودن شاخصههایی نظیر سرعت در خبررسانی، شفافیت، بیطرفی و داشتن نگرش فراجناحی، جذابیت و صداقت، تطابق با نیازهای مخاطب، هدفمند بودن، پرهیز از مبالغه و اغراق و تحریف و داشتن رابطه دو طرفه با مخاطب و بهره¬گیری از انتقادات و پیشنهادات نیز از جمله مواردی است که می¬تواند رسانه قابل اعتماد را به ما معرفی نماید.
درادامه درمورد عدم تاثیر پذیریاز فیلم ها وسریالها وراهکار مقابله با تهاجم فرهنگی مطالبی را بیان مینماییم.
}راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی: