امام زمان(ع) و پایان مظلومیت اهل بیت(ع)
۱۳۹۳/۰۴/۳۱
–
۸۱ بازدید
امام زمان(ع) و پایان مظلومیت اهل بیت(ع)
خبرگزاری شبستان: براساس آیه ۵۵ سوره قصص حضرت مهدی(ع) و حکومت ایشان در آخرالزمان مصداق اتم این آیه است. حضرت علی(ع) فرمود: اینان که در زمین ضعیف گشته اند، آل پیامبرند که خداوند مهدی آن ها را برمی انگیزد. . .
خبرگزاری شبستان: قرآن کریم چراغی نورانی است که با وجود گذشت ده ها قرن از نزول آن هنوز مسیر حق طلبان را در طول تاریخ روشن کرده و در آینده همچنین خواهد بود، در این کتاب آسمانی آینده ای روشن به بشریت نوید داده شده است که با سیطره دین حق و البته توسط امام حق(عج) و یاران صالحش بر تمام جهان محقق می شود.
امام زمان(ع) و پایان مظلومیت اهل بیت(ع)
خبرگزاری شبستان: براساس آیه ۵۵ سوره قصص حضرت مهدی(ع) و حکومت ایشان در آخرالزمان مصداق اتم این آیه است. حضرت علی(ع) فرمود: اینان که در زمین ضعیف گشته اند، آل پیامبرند که خداوند مهدی آن ها را برمی انگیزد. . .
خبرگزاری شبستان: قرآن کریم چراغی نورانی است که با وجود گذشت ده ها قرن از نزول آن هنوز مسیر حق طلبان را در طول تاریخ روشن کرده و در آینده همچنین خواهد بود، در این کتاب آسمانی آینده ای روشن به بشریت نوید داده شده است که با سیطره دین حق و البته توسط امام حق(عج) و یاران صالحش بر تمام جهان محقق می شود.
در این سلسله مباحث مهمترین آیه های قرآنی که درباره معارف مهدویت است به ترتیب سوره های قرآنی استخراج و به نکته های هر کدام پرداخته شده همچنین در کنار هر آیه یکی از موضوع های خاص معارف مهدوی متناسب با آن آیه نیز مطرح می شود.
سوره قصص آیه 55
وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الوارثین
و ما اراده کرده ایم بر کسانی که در زمین به ضعف و زبونی کشیده شدند منت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.
نکته ها:
1- کلمه “منت” در این جا به معنای نعمت بزرگ و با ارزش است؛ نه منت زبانی به معنی بازگو کردن نعمت به قصد تحقیر دیگران که مسلما کار زشت و ناپسندی است.
2- شکی نیست که هر گاه اراده الهی بر تحقق امری تعلق گیرد آن مساله قطعا عملی خواهد شد و هیچ مانعی نمی تواند سد راه شود. قرآن می فرماید: همانا فرمان اوست که هر گاه چیزی را اراده کند که باشد پس آن چیز خواهد بود و محقق خواهد شد.
3- با اینکه همه نعمت ها از جانب خداوند است و بندگان در هر نعمتی رهین منت او هستند لیکن او در خصوص چند نعمت تعبیر به منت فرموده که طبعا از اهمیت بالای آنها حکایت دارد؛ از جمله: نعمت اسلام، نعمت نبوت، نعمت هدایت و نعمت حاکمیت مومنان.
4- مساله حاکمیت مستضعفان بر زمین با عبارات و بیان های مختلفی در قرآن آمده است:
خداوند به کسانی که ایمان آورده و کار شایسته انجام داده اند وعده خلافت در زمین را داده است، بعد از آنکه اقوام ستمگر پیشین را هلاک کردیم … شما را جانشین زمین قرار دادیم، بندگان صالح وارث زمین می شوند، ما مستضعفان را وارث شرق و غرب زمین گردانیدیم، ما ستمگران را نابود و بعد از آن شما را ساکن زمین می گردانیم.
5- مراد از مستضعفان در این آیه با توجه به مجهول بودن فعل “استضعفوا” کسانی هستند که خود در این امر نقش نداشته اند و استکبار آن ها را به استضعاف کشانده است.
6- مفضل بن عمر گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که فرمود: رسول خدا نظری به علی و حسن و حسین افکند گریست و فرمود: شما مستضعفان بعد از وفات من هستید. من سوال کردم: یابن رسول الله معنی آن چیست؟ فرمود: یعنی شما امامان بعد از من هستید چون خداوند می فرماید و این آیه تا روز قیامت بر ما جاری است.
7- در روایات بسیار حضرت مهدی و حکومت آن بزرگوار در آخر الزمان مصداق اتم این آیه معرفی شده است. حضرت علی(ع) در تفسیر این آیه فرمود: اینان که در زمین ضعیف گشته اند آل پیامبرند که خداوند مهدی آن ها را بر می انگیزد تا آنان را عزیز و دشمنانشان را ذلیل گرداند.
8- حکومت جهانی مستضعفان و حمایت از مظلومان تاریخ اراده و خواست الهی است.
9- در حکومت خود کامه طاغوتی نیروهای کارآمد به ضعف کشانده می شوند.
10- آینده از آن مستضعفان است.
11- امامت هم چون بعثت نعمت ویژه ای است که خداوند بر مردم منت می نهد به طوریکه قرآن در مورد بعثت پیامبر می فرماید: “لقد من الله علی المومنین اذ بعث فیهم رسولا”.