امام عصر(ع) دلیل و راهنمای اراده پروردگار
۱۳۹۴/۰۶/۰۹
–
۶۷ بازدید
حجت الاسلام رمضانعلی زاده در گفتگو با شبستان(۶):
امام عصر(ع) دلیل و راهنمای اراده پروردگار
پژوهشگر مهدوی در تفسیر عبارت “اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللَّهِ وَ دَلیلَ اِرادَتِهِ” گفت: اگر بخواهیم اراده ربّ را در موضوعی بدانیم باید ببینیم امام زمان(ع) چه می خواهد، زیرا اراده امام اراده خداوند است.
حجت الاسلام رمضانعلی زاده در گفتگو با شبستان(۶):
امام عصر(ع) دلیل و راهنمای اراده پروردگار
پژوهشگر مهدوی در تفسیر عبارت “اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللَّهِ وَ دَلیلَ اِرادَتِهِ” گفت: اگر بخواهیم اراده ربّ را در موضوعی بدانیم باید ببینیم امام زمان(ع) چه می خواهد، زیرا اراده امام اراده خداوند است.
حجت الاسلام عباس رمضانعلی زاده در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به فراز “اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللَّهِ وَ دَلیلَ اِرادَتِهِ” سلام بر تو اى حجت خدا و راهنماى ارادهاش، گفت: در این فراز دو صفت حجت خدا بودن و دلیل و راهنمای اراده حق بودن برای امام زمان(ع) مطرح می شود.
وی حجت را برهان و بینه در گفتگو ها و مناظرات دانست و بیان داشت: حجت در دو نوع لغوی و عینی خارجی مطرح می شود. به عبارتی حجت در کلام و حجت در کسان به معنای اشخاص.
حجت الاسلام علیزاده با بیان اینکه حجت در لغت به معنای برهان و بینه است، خاطرنشان کرد: حجت عینی و خارجی دو مرحله دارد. در مرحله نخست حضرات معصوم هستند که مطهر و پاک بوده و خطا در قاموس آنها راه ندارد. آنها حجت الهی هستند، چون معصوم و مصون از گناه هستند.
این پژوهشگر مهدوی با اشاره به مرحله دوم حجت عینی و خارجی، اظهارداشت: مرحله دوم بعد از معصومین کسانی هستند که در حوزه پندار، گفتار و کردار تابع معصوم هستند. اینها نیز حجت الهی هستند، به همین دلیل به علما نیز حجت الاسلام می گویند، بنابراین اگر بخواهیم خدا را مشاهده کنیم باید حجج الهی که حضرات معصومین هستند و انسان های کاملی می باشند را اطاعت کنیم.
وی با اشاره به ضرورت شناخت ویژگی های حجت خدا برای درک حجیت امام زمان(ع)، گفت: حجت خدا را باید در سه حوزه علمی و عقلی، قوه عملی و قوه حسی شناخت، علمی و عقلی به این معنی که حجت خدا باید عالم ترین و عاقل ترین انسان ها باشد، عالم ترین یعنی همه خلق به علم او محتاج است اما او محتاج به کسی نیست.
حجت الاسلام علیزاده با بیان اینکه علمی که امام دارد، علم لدنی و تفویض الهی است نه اکتسابی، ادامه داد: از جهت قوه عملی امام قدرت تصرف در عالم تکوین را دارد، به عبارتی امام در عالم به اذن الهی تصرف می کند.
این پژوهشگر مهدوی افزود: پیامبر اسلام با یک اشاره شق القمر کردند و قدرتی داشتند که می توانستند در عالم تصرف کنند، همچنین قوه حسی را از منظر بینایی، شنوایی و بویایی می توان بررسی کرد، پیامبر اسلام(ص) می فرمودند: زمین در هم پیچیده شد و من مشرق و مغرب عالم را دیدم، این قوه بینایی فقط برای حجت خداست.
وی با اشاره به قوه شنوایی و بویایی، گفت: پیامبر(ص) همچنین می فرمودند؛ آسمان به صدا درآمد و هیچ جای پایی در این آسمان نیست مگر فرشته ای که یا راکع است یا ساجد، این صدای ملکوتی را هر کسی جز حجت خدا نمی تواند بشنود و یا اینکه می فرمودند من بوی بهشت را از طرف یمن استشمام می کنم که اشاره به ماجرای اویس قرنی داشت.
حجت الاسلام علیزاده با اشاره به قلمرو حجت خدا، تاکیدکرد: باید دید امام زمان که حجت الهی هستند، بر چه کسانی و چیزهایی حجیت دارند، امام صادق(ع) می فرمایند حجت بر همه انسان ها، پیامبران، جنیان، فرشتگان، تمام مخلوقات از آسمان و زمین و کوه ها، دریاها و جنگل ها و غیره و فرمودند ولایت ما بر تمام موجودات عرضه شده است ولو اینکه یک عده مومن و یک عده منکر باشند.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه یکی از مشهورترین القاب امام عصر(ع) در روایات و ادعیه حجت است، تصریح کرد: زمانی که امام عصر(ع) متولد شدند، حکیمه خاتون عمه امام عصر(ع)، نوزاد را به خدمت امام حسن عسکری(ع) آورد. امام دستی به صورت حضرت کشیدند و فرمودند ای حجت خدا سخن بگو. همچنین در حدیث قدسی پیامبر(ص) فرمود: حجیت 12 امام را خداوند متعال تایید کرد و فرمود به عزت و جلالم قسم که امام عصر(ع) بر تمام اولیای الهی حجت است.
وی با اشاره به بخش دوم این فراز با عنوان “دلیل ارادته”، گفت: این عبارت به معنای ارتباط میان اراده خدا و اراده بندگان است. به عبارتی ارتباطی بین اراده الهی و اراده بندگان است که سه شاخه تابع، اتحاد و دلیل دارد.
حجت الاسلام علیزاده با بیان اینکه تابع یعنی آنچه خدا می خواهد بنده نیز همان را می خواهد و اراده بنده تابع اراده خداست، خاطرنشان کرد: اراده ولی خدا اراده الهی است همانطور که امام عصر فرمودند دل های ما ظرف مشیت خاص الهی است و آنچه که خدا بخواهد ما نیز می خواهیم.
این پژوهشگر مهدوی اتحاد را اتحاد اراده عبد با اراده رب دانست و بیان داشت: به این معنی که بنده از خود اراده ندارد و تسلیم اراده خداست، در جریان بیماری امام سجاد (ع) امام حسین (ع) از ایشان سوال کردند که چی می خواهی، امام سجاد (ع) جواب دادند: دوست دارم که هیچ خواسته و پیشنهادی نداشته باشم. امام حسین (ع) فرمودند: آفرین شبیه ابراهیم خلیل شدی زمانی که ایشان را در آتش انداختند فرشته باد و باران آمدند تا آتش را خاموش کنند که حضرت نگذاشتند وقتی حضرت جبرئیل آمدند حضرت گفتند با تو کاری ندارم با او کار دارم یعنی هیچ اراده ای از خود ندارم و منتظر اراده او هستم.
وی با بیان اینکه امام عصر دلیل و راهنمای اراده رب هستند، گفت: یعنی اگر بخواهیم اراده و مراد رب را در موضوعی بدانیم باید ببینیم امام زمان چه می خواهد زیرا اراده امام زمان اراده خداست و اگر بخواهیم اراده خدا را در موضوعی ببینیم باید مراجعه کنیم به امام عصر و اراده و خواست امام را ببینیم.
حجت الاسلام علیزاده با بیان اینکه امام زمان(ع) راهنمای ما می شود تا بفهمیم خدا چه چیزی را برای ما اراده کرده است، اظهارداشت: امام عصر(ع) دلیل اراده پروردگار هستند. برای همین سفارش کرده اند که اینطور به من سلام بدهید و بگویید السلام عیلک یا دلیل ارادته.
این پژوهشگر مهدوی اراده تکوینی و تشریعی را دو نوع اراده بیان کرد و گفت: امام زمان(ع) نشانگر اراده الهی هستند. در ولادت، حفاظت و امامت به این معنی که اراده پروردگار تعلق گرفت بر ولادت امام، حفاظت از ایشان و امامت حضرت.
وی افزود: درباره اراده تشریعی باید گفت که امام عصر(ع) نمودار فرمان و اراده الهی بر اطاعت و معصیت هستند. به طوری که در اوامر و نواهی امام نمودار فرمان الهی هستند.