خانه » همه » مذهبی » امام هر عصر؛ کریم ترین و سخاوتمندترین افراد زمان

امام هر عصر؛ کریم ترین و سخاوتمندترین افراد زمان


امام هر عصر؛ کریم ترین و سخاوتمندترین افراد زمان

۱۳۹۲/۰۹/۰۹


۸۲ بازدید

امام هر عصر؛ کریم ترین و سخاوتمندترین افراد زمان

احادیثی که بر کمال این صفت قائم دلالت می کند، بسیار است. ازجمله اینکه امام هر عصر؛ کریم ترین و سخاوتمندترین افراد زمان است و اینکه خلق و خوی اما قائم، خلق و خوی پیامبر است.

“مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم” یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت اللّه سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(۱۳۴۸ ـ ۱۳۰۱ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة اللّه که حقش بر گردن ما افزون تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.

امام هر عصر؛ کریم ترین و سخاوتمندترین افراد زمان

احادیثی که بر کمال این صفت قائم دلالت می کند، بسیار است. ازجمله اینکه امام هر عصر؛ کریم ترین و سخاوتمندترین افراد زمان است و اینکه خلق و خوی اما قائم، خلق و خوی پیامبر است.

“مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم” یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت اللّه سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة اللّه که حقش بر گردن ما افزون تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.

اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى نویسد:

“چون ما نمى توانیم حقوق آن حضرت را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، به جا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى باشد.”

کرم آن حضرت(عج)

دوست داشتن افراد کریم در نهاد انسان ها نهفته و با فطرت آنها آمیخته است و خردمندان بر رجحان بلکه لزوم دعا کردن کریم متفق و متحدند.

فرق بین سخی و کریم این است که سخی بعد از درخواست از او چیزی می بخشد ولی کریم پیش از درخواست می بخشد که در احوالات حضرت امام حسن (ع) آمده است که یکی از اعراب به خدمت آن حضرت آمد هنوز هیچ سخنی بر زبان نیاورده امام مجتبی فرمود: هر چه در خزانه است به او بدهید، بیست هزار دینار یا درهم در آن بود آنها را به آن شخص داد، آن اعرابی عرضه داشت: ای مولای من نگذاشتی حاجت خودم را بگویم و مدح تو را بر زبان آورم.

امام حسن با خواندن ابیاتی با این مضمون فرمودند: ما مردمانی هستیم که بخششمان با خرمی و طراوت است که مردان و آرزوهای افراد از آن برخوردار می باشند. پیش از آنکه از ما درخواست شود می بخشیم تا مبادا آبروی سوال کننده بریزد. اگر دریا بازمانده بخشندگی ما را بداند از پس امواج پر تلاطمش خجالت و شرم جاری می سازد.

و احادیثی که بر کمال این صفت قائم دلالت می کند بسیار است چه احادیثی که به لفظ عام آمده یا در خصوص آن حضرت وارد شده باشد از جمله اینکه امام هر عصر؛ کریم ترین و سخاوتمندترین افارد زمان است و اینکه خلق و خوی اما قائم خلق و خوی پیامبر است و اینکه آن حضرت خمس چیزهایی که در دست مخالفان است از غنایم و امثال اینها در صورتی که از مخالفین خریداری شود برای مومنین حلال و مباح گردانیده است تا ولادت و اموالشان پاکیزه گردد.

و در بحار از امام ابوجعفر باقر(ع) آمده است که: چون حضرن قائم بپاخیزد و به کوفه وارد شود خداوند متعال از پشت کوفه هفتاد هزار صدیق برانگیزد که از یاران آن حضرت باشند و سرزمین های فتح شده عراق را به اهلش که آنها هستند بازگرداند و در سال دوبار به مردم عطایایی می دهد و هر ماه دو نوع روزی به آنان می بخشد میان مردم به مساوات عطا می کند تا اینکه نیازمندان به زکات نخواهی یافت کسانی که زکات بر عهده دارند زکات خود را نزد نیازمندان شیعیانش می آورند ولی آنها نمی پذیرند پس زکات ها را در کیسه ها قرار داده و به در خانه های آنان می برند ولی آنها از خانه خارج شده می گویند ما را نیازی به درهم های شما نیست.

…امام فرمود: و اموال اهل دنیا نزدش جمع می شود تمام اموال از درون و برون زمین پس به مردم می فرماید بیایید به سوی آنچه به خاطرش رجم ها را قطع کردید و خون های حرام ریختید و محرمات را مرتکب شدید پس عطا و بخششی می نماید که هیچ کس پیش از او انجام نداده باشد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد