خانه » همه » مذهبی » امتحان بندگان

امتحان بندگان


امتحان بندگان

۱۳۹۳/۰۲/۱۷


۵۷۰ بازدید

در روایات مربوط به فهم احادیث ،مقصود از بندگانی که خداوند دلشان را به ایمان آزموده،بعنوان یکی از گروه هائی که نائل به فهم این دسته احادیث میشوندچیست؟

با سلام و سپاس از ارتباط و اعتماد شما
1. موضوع امتحان دل در قران و روایات عنوان شده است .
2. در ایه 3 سوره مبارکه حجرات موضوع امتحان قلب برای تقوا ذکر شده است :
إِنَّ الَّذِینَ یَغُضُّونَ أَصْواتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولئِکَ الَّذِینَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوى لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِیمٌ (حجرات- 3)
آنها که صداى خود را نزد رسول خدا کوتاه مى کنند کسانى هستند که خداوند قلوبشان را براى تقوى خالص نموده، و براى آنها آمرزش و پاداش عظیمى است.
3. امتحن از ماده امتحان در اصل به معنى ذوب کردن طلا و گرفتن ناخالصى آن است، و گاه به معنى گستردن چرم نیز آمده، ولى بعدا در معنى آزمایش به کار رفته است، مانند آیه مورد بحث، آزمایشى که نتیجه آن خلوص قلب و گستردگى آن براى پذیرش تقوى است.
تفسیر نمونه، ج 22، ص: 140
4. بنا بر این معنای امتحان دل برای تقوا و ایمان همان خالص کردن قلب برای ایمان و تقوا و گسترش و زیاد شدن ظرفیت آن برای قبول کردن و پذیرش ایمان و تقوا است .
5. کسانی که خداوند قلب انها را برای ایمان و تقوا آزموده کسانی هستند که قلب انها برای ایمان و تقوا خالص شده و ظرفیت و وسعت دل و دورن انها برای پذیرش حقایق زیاد و گسترده است .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد