خانه » همه » مذهبی » اهل سنت و سادات

اهل سنت و سادات


اهل سنت و سادات

۱۳۹۲/۱۰/۳۰


۱۱۹ بازدید

آیا سادات اهل سنت هم وجود دارد و اگر وجود دارد چگونه است؟

ابتدا باید بدانید که کلمه ى «سید» در اصل به معناى کسى است که صاحب مجد و عظمت است. و به همین اعتبار، نسل پیامبر اکرم را سید مى گویند. وگرنه بسیار دیده می شود که به افرادی که هیچ انتسابی به پیامبر اعظم ندارند هم سید اطلاق شده است مثلا در قسطنطنیه عموم مردم را سید مى گویند و در آنجا کلمه سید دلالت بر هاشمى بودن ندارد. (جامع الأنساب، آیت الله روضاتى، ج 1، ص 32). آنان جهت احترام به هم این کلمه را بکار می برند.
حال که روشن شد این کلمه اطلاق دارد و در بعضی مناطق این لفظ برای عموم مردم استفاده می شود باید گفت که اهل سنت که به مولوی هایشان سید می گویند ظاهرا از باب احترام به آنهاست چرا که با توجه به معنای سید، آنان برای احترام به مولویها و علمایشان این کلمه را درباره آنان به کار می برند. اما درباره این موضوع که آیا از اهل سنت هم سید به معنای نسل پیامبر اکرم(ص) وجود دارد یا نه باید گفت بله، ما سادات سنی داریم گرچه تعداد آنان مشخص نیست ولی وجود دارند. هم اکنون بعضی از آنها در کشورهای افغانستان و اندونزی و یمن و سودان و چند کشور دیگر زندگی می کنند که متأسفانه می توان گفت تمام آنان از اینکه چرا سنی هستند درک درستی ندارند.
در این زمینه گفتگوی جالبی بین یکی از سادات سودانی که سنی بوده و شیعه شده در سایت اهل البیت علیهم السلام وجود دارد که می توانید برای مطالعه آن به این آدرس مراجعه فرمایید: http://www.abna.ir/data.asp?lang=1&Id=168369 و نیز در مورد سادات اندونزی که اکثرا شافعی مذهب هستند می توانید به سفرنامه ای که استاد رسول جعفریان به اندونزی داشته و در سایت ذیل آمده مراجعه بفرمایید: http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=khabar&id=267

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد