خانه » همه » مذهبی » بی حوصلگی و راه های درمان آن

بی حوصلگی و راه های درمان آن


بی حوصلگی و راه های درمان آن

۱۳۹۳/۰۲/۲۴


۱۰۹۹ بازدید

باسلام مدتی است کم حوصله وعصبی هستم وصبحها حوصله ندارم برای همسرم صبحانه حاضر کنم واز این مساله سخت ناراحت ونگرانم که این بی حوصلگی به زندگیم لطمه ای نزند چه کنم؟ مرسی

پرسشگر گرامی از اینکه برای حل مشکلات پیش آمده در مسیر زندگیتان ما را همراه خود دانسته اید بسیار سپاسگزاریم. قبل از هر چیز از تاخیر پیش آمده در پاسخگویی که حاصل حجم بسیار بالای سوالات رسیده به این مرکز است از شما پوزش می خواهیم.
خواهرم، در رابطه با مطالبی که در متن ارسالیتان به آنها اشاره کرده اید در ابتدا باید خدمتتان بیان کنیم که با توجه به وضعیتی که مطرح نمودید موضوعاتی هست که برای ما دارای ابهام فراوان است. مثلا سن شما و همسرتان چقدر است؟ چه مدت از ازدواج شما می گذرد؟ آیا فرزندی هم دارید یا خیر؟ روابط شما با همسرتان چگونه است؟ چه مدتی است که این حالت بی حوصلگی را پیدا نموده اید؟ چه موضوعاتی در این امر تاثیر داشته اند؟ چه تلاشهایی برای رفع این موضوع کرده اید که موثر واقع نشده اند؟ و … . به هر حال جهت شناخت بیشتر وضعیتی که در آن هستید مطالبی را خدمتتان عرض میکنیم تا ابتدا از موقعیتی که در آن قرار گرفته اید شناخت پیدا کنید و سپس به ارائه راهکارهایی برای تغییر این وضعیت می پردازیم.
در رابطه با کسالت و بی حوصلگی گفتنی است که انسان از نظر خلقی و عاطفی معمولاً یک حالت یکنواخت ندارد. همه انسان ها کم و بیش دوره هایى از کسالت و غمگینى را تجربه مى کنند و این امر طبیعى است. و علت آن هم گاهى معلوم و شناخته شده است؛ مثل وقتى که انسان عزیزى را از دست بدهد، شکست در بعضى از امورات زندگى، مورد تمسخر و استهزا قرار گرفتن، زندگى کردن در غربت و دور از خانواده و حتی ناموفق بودن در داشتن یک رابطه جنسی خوب و… . و گاهى اوقات علت غمگینى و افسردگى و بى نشاطى معلوم و شناخته شده نیست. چه بسا علت فیزیکی و شیمیایى یا جنبه ارثى و یا عوامل محیطى مبهمی دارد. در هر حال در اکثر مواقع و در موقعیتهای عادی زندگی روزمره آدمهای امروز، اول صبح، دقیقاً خوراک همین حس است؛ حس بی حوصلگی!. ساعت ها و دقایقی از هفته که باید آن را از تقویم پاک کرد و هر روز هفته را از ظهر شروع کرد تا شاید کمی هوای حوصله از ابری بودن بیرون بیاید. گاهی این حس فقط به اول صبح روز شنبه و همان روز و دقایق محدود می شود و بعد از آن می توانید تا آخر هفته را پرانرژی ادامه دهید. گاهی هم همین طوری حوصله ندارید و هر کاری هم بکنید حوصله تان سرجایش نمی آید که نمی آید. شما تنها نیستید؛ خیلی از افراد در خیلی از ساعت های روز یا هفته درگیر این حس می شوند. جالب اینجاست که همه بی حوصلگی ها شبیه هم نیستند. شاید به همین دلیل است که هر از گاهی یکی از انواع آن گریبان مان را می گیرد و ول کن هم نیست تا وقتی همه برنامه های زندگی مان را به هم نریزد. تازه دانشمندان هر روز نوع جدیدی از آن را هم کشف می کنند. تا الان ۵ نوع بی حوصلگی کشف شده. چقدر با آنها آشنایید؟
اول به این سوال جواب بدهید تا بعد وارد بحث شویم. به نظرتان بی حوصلگی یعنی چه؟
حسی شبیه بی حالی، بی خیالی، بی تفاوتی یا… . شاید همه ما برای توصیف حس بی حوصلگی مان از این کلمه ها استفاده کرده ایم. این عبارت ها شاید هر یک به شکلی بی حوصلگی را توصیف کنند اما تعریف و مفهوم خود بی حوصلگی نیستند. بی حوصلگی زمانی اتفاق می افتد که شخص علاقه ای به انجام کاری نداشته و نسبت به اطرافش بی تفاوت می شود. در این حالت فرد می تواند لحظه ای یا برای مدتی نامشخص به اطرافش بی تفاوت شود. این حالت می تواند لحظه ای یا برای مدتی نامشخص شخص را درگیر کند و شاید این دقیقا احساسی است که این روزها گریبانگیر شماست. البته اگر بی حوصلگی طولانی شود، شخص وارد فاز افسردگی می شود چنانچه بعضی از روانشناسان معتقدند که بی حوصلگی خواهر خوانده افسردگی است.
بنابراین اگر این اواخر زیاد بی حوصله می شوید و یا این بی حوصلگی بیش از شش ماه به طول انجامیده برای رفع مشکل سریعا اقدام کنید چرا که این مشکل اگر به موقع برطرف نشود، می تواند به مسئله مزمنی تبدیل شده و بعد از مدتی فرد را دچار افسردگی کند. بنابراین اگر احساس بی حوصلگی سراپای وجودتان را گرفته، دست بجنبانید تا تبدیل به افسردگی نشود. در ضمن اگر دارو می خورید به عوارض آنها دقت کنید زیرا بعضی داروها زمینه ساز ابتلا به بی حوصلگی و افسردگی هستند. بنابراین پیش از مصرف داروها، عوارض آنها را بشناسید.
با همه نکات گفته شده چون ما دقیقا از طول زمانی که شما دچار این حالت هستید بی اطلاعیم، تشخیص اینکه شما نیاز به مراجعه حضوری به یک مشاور دارید یا نه را به خودتان می سپاریم و مجددا توصیه میکنیم که اگر این حالت بیشتر از شش ماه است که شما را می آزارد حتما به یک مشاور مراجعه کنید. ولی اگر مدت زمان زیادی نیست که به این حالت دچارید نگران بی حوصلگی تان نباشید! و ابتدا با شناسایی نوع آن و سپس با استفاده از راهکارهای ما به سوی رفع آن قدم بردارید.
دوست ارجمندم از آنجا که هر اتفاق خوشایند و ناخوشایندی دائماً به روز می شود تا مبادا آدم ها از قافله عقب بمانند بی حوصلگی در انواع جدید هم کشف شده است! پژوهشگران به تازگی اعلام کرده اند بی حوصلگی ۵ نوع مختلف دارد و هر یک از آنها نشانه ها، حالت ها و البته اسم ویژه خودشان را دارند. امیدوارم با خواندن انواع بی حوصلگی نوعی که خود دچار آن هستید را تشخیص دهید و به رفع آن بپردازید.
۱. بی حوصلگی بی تفاوتی:
در این شرایط، فرد بیشتر سکوت می کند. در رفتار او، سکون خاصی دیده شده و حرکات و رفتارش مانند قبل نیست. بیشتر از انجام کارها سر باز زده و رفتار منفعل از خودش نشان می دهد. نمود بیرونی این رفتار، شبیه فردی است که کاملاً آرام بوده و نسبت به مسائل و اطرافش، آرام است اما حقیقت این است که او دچار بی حوصلگی شده و بیشتر درون گرا می شود.
اگر تا همین چند وقت پیش یک لب داشتید و هزار خنده اما حالا دائم گوشه ای می نشینید و سکوت می کنید و در برابر رفتار نامناسب دیگران منفعلانه عمل می کنید، یعنی اینکه واقعا دچار بی حوصلگی هستید و باید از این حالت خارج شوید.
۲. بی حوصلگی واکنشی:
نقطه مقابل گروه اول، همین گروه است. آنها فرار را بر قرار ترجیح می دهند و از صحنه زندگی می گریزند. این افراد بیشتر اوقات پرخاشگر بوده و در رفتارهایشان ناآرامی موج می زند.
در واقع رفتار پرخاشگرانه می تواند نشانه بی حوصلگی افراد باشد. اگر مدتی است به هر حرفی که دوستانتان، همسرتان یا اعضای خانواده می زنند مثل ترقه از جا می پرید، یعنی به احتمال زیاد دچار بی حوصلگی هستید و حتی ممکن است اصلاً حوصله خودتان را هم نداشته باشد. بنابراین به آرامی از دیگران بخواهید که سر به سرتان نگذارند.
3. بی حوصلگی کلاسیک:
احساس ناخوشایند سرگردانی، ناتوانی در تصمیم گیری برای انجام کارها و نوعی بی قیدی در زندگی، مصداق بارز بی حوصلگی کلاسیک است. این گروه همان هایی هستند که اغلب تصویرشان را در نقاشی های کلاسیک هم دیده اید! دختر یا پسری که تنها در گوشه ای نشسته، دستش را زیر چانه اش زده و کلاً در زندگی بلاتکلیف است.
در زندگی مدرن هم اینها همان فردی هستند که روبروی تلویزیون می نشینند و بدون هدف، کانال های تلویزیون را بالا و پایین می کنند و دست آخر هم دکمه خاموش را می زنند و خلاص. ممکن است این افراد همان جا خشک شان بزند و چند ساعتی را هم، همان طور روی مبل بنشینند.
۴. بی حوصلگی ارواح:
اسم عجیبی است، نه؟ اما افرادی که دچار این نوع بی حوصلگی می شوند درست مثل همان ضرب المثل خودمان یعنی مرده متحرک می شوند!
اینها همان هایی هستند که وقتی با آنها صحبت می کنید، انگار حرف تان را نمی شنوند و شما می مانید که الان اصلاً حرف شما را متوجه شده اند یا نه؟ خوشحال هستند یا غمگین؟ درست مثل افرادی که وقتی لطیفه ای را برایشان تعریف می کنید، باید بگویید، خب تمام شد، می توانی بخندی!
این افراد به اصطلاح هیچ گونه انگیختگی احساسی ندارند و هیچ حسی در صورت شان نیست و معلوم نیست همین حالا نسبت به آنچه می بینند یا می شنوند حس شان مثبت است یا منفی؟ در رفتار آنها احساس بی پناهی و افسردگی موج می زند. گاهی ممکن است آنها در گوشه ای خلوت، در حالی که به آرامی اشک می ریزند، دیده شوند .
۵. بی حوصلگی پر کار:
اغلب تصور می کنیم افرادی که بیکار هستند، گروه هدف بوده و آنها بیشتر در معرض درگیری با مشکل بی حوصلگی قرار دارند اما افراد پرکار نیز دچار بی حوصلگی می شوند.
این حالت بیشتر زمانی اتفاق می افتد که فرد از کاری که می کند راضی نبوده یا به دلیل مشغله کاری زیاد، میل به فرار از انجام کار دارد. در این حالت نیز بی حوصلگی سراغ افراد می آید.
با همه چیزهایی که گفته شد نوبت به آن میرسد که بگوییم چطور از بی حوصلگی رها شویم؟
اما قبل از آن باید بدانید تا زمانی که خود شما تصمیم جدی بر حل مشکلاتتان نداشته و به کار خود اعتقاد نداشته باشید و اقدامی عملی برای حل مسئله نکنید، بهترین راهکارها و برترین روانشناسان و مشاوران دنیا هم نمی توانند کوچک ترین تغییر و تحولی در وضعیت شما ایجاد کنند.
شما اگر بهترین و دقیقترین برنامه ها را پیش روی خود داشته باشید اما از درون نیرویی شما را بسمت عملی کردن آن حرکت ندهد ثمره ای برای شما ندارد. این خود شما هستید که می توانید و باید بهترین کمک را به خودتان بکنید پس منتظر معجزه نباشید و برای حل مسئله تلاش کنید و گام های محکم و درستی بردارید .
گام اول:
اولین قدم برای رفع مشکل بی حوصلگی، آگاهی از ابتلا به آن است. اگر دیگران به شما گوشزد می کنند که به نسبت قبل بی حوصله هستید، این قضیه را نادیده نگیرید.
گام دوم:
نوع و دلیل بی حوصلگی تان را بشناسید. با توجه به انواع بی حوصلگی ای که درباره اش صحبت کردیم، نوع بی حوصلگی تان را به درستی شناسایی کرده و در صدد رفع آن برآیید.
گام سوم:
احساسات تان را توی قلب تان نگه ندارید. این احساسات ناخوشایند اول حال و حوصله تان را می برند، بعد به تدریج می توانند زمینه بروز اختلال های جسمی و روانی شوند. اگر از مسئله ای غمگین هستید و احساس می کنید باید گریه کنید، حتماً گریه کنید؛ خوب هم گریه کنید تا دل تان خالی شود.
گام چهارم:
حرف بزنید. با دیگران خصوصا همسرتان صحبت کنید تا دلخوری ها، شک و تردیدها و هر حس ناخوشایندی که دارید، در کمترین زمان ممکن برطرف شود.
گام پنجم:
تغییر ایجاد کنید. آب به آن زلالی، اگر یک جا بماند مرداب می شود. بنابراین هر از گاهی در زندگی تان تغییر محسوسی ایجاد کنید. این تغییر حال و هوای تان را تغییر داده و باعث می شود دچار حس ناخوشایند بی حوصلگی نشوید.
گام ششم:
اراده کنید. اراده شرطی اساسی برای انجام کارها می باشد و این موضوع، یعنی اراده، در واقع رمز موفقیت انسان های بزرگ، در تمام عرصه های زندگی بوده است. هر کس به اندازه نیروی اراده اش پیشرفت می کند و می تواند در مسیر تکامل و سعادت خود گام بردارد. انسان های با اراده هم در زندگی شخصی خود موفق عمل می کنند و هم در جامعه به عنوان یک فرد تاثیرگذار و موفق مطرح می شوند. در حالی که انسان های ضعیف الاراده، افرادی ناتوان، عقب مانده، بی تحرک، شکست خورده، ناامید و ناموفق ظاهر می شوند و عملا نمی توانند در زندگی و محیط اطراف خود تاثیر مثبت بگذارند. (اگر به این نتیجه رسیدید که واقعا مشکل اساسی شما بیشتر از آنکه به بی حوصلگی مرتبط باشد از ضعف اراده است و تصمیم قطعی برای خروج از این وضعیت گرفتید می توانید با ما مکاتبه کنید و راهکارهای عملی برای تقویت اراده را در مکاتبات بعدی از ما بخواهید.)
گام هفتم:
از همین لحظه اولین گام را برای حل مسئله بردارید. مثلا در مورد موضوعی که خودتان به آن اشاره کرده اید مثلا حوصله نداشتن برای درست کردن صبحانه برای همسرتان اولین گام میتواند این باشد که از همین امشب اسباب و وسایل تهیه صبحانه را قبل از خواب آماده کنید تا صبح وقت کمتری را برای آن بگذارید و یا وقتی برای نماز صبح بیدار میشوید صبحانه را آماده کنید و توی یخچال بگذارید و بعد دوباره بخوابید. سعی کنید برای شروع چیزهایی را برای صبحانه ایشان در نظر بگیرید که آماده کردنشان وقت کمتری می گیرد. فراموش نکنید که بیشترین سختی بیدار شدن فقط در فاصله بین رختخواب تا دستشویی است! و شما بعد از چند بار ریختن آب خنک روی صورتتان و چند بار نفس عمیق کشیدن، میتوانید مطمئن باشید که نیمی از خواب آلودگیتان برطرف خواهد شد.
گام هشتم:
تصمیم بگیرید و عمل کنید؛ «حالا، برنامه ریزی مناسبی برای زندگی تان انجام دهید؛ همین الان.» به این طریق است که با مشکلات خود مقابله خواهید کرد. با عمل در «همین لحظه» عمل کنید. تنها چیزی که مانع شما می شود خود شما، و انتخاب های بیمارگونه ای است که به عمل آورده اید زیرا قدرت خودتان را باور نداشته اید. باور کنید که عمل در مورد هرکاری برای شما خیلی ساده است، چه برسد به درست کردن صبحانه! پس فقط عمل کنید.
گام نهم:
مشورت کنید. اگر با وجود تلاش هایی که برای رفع بی حوصلگی تان انجام داده اید، حس کردید نمی توانید مشکل را برطرف کنید از روانپزشک یا روانشناس کمک بگیرید و هر چه زودتر به داد خودتان برسید.
موفق باشید.
چشم به راه مکاتبات بعدی شما هستیم.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد