طلسمات

خانه » همه » مذهبی » تحریم اقتصادی آمریکا

تحریم اقتصادی آمریکا


تحریم اقتصادی آمریکا

۱۳۹۸/۰۷/۰۵


۸۲۸ بازدید

سلام علیکم.

چرا امریکا میتواند و این توان را دارد که ایران و کشورهای دیگر را تحریم کند اما با وجود قدرتی که ایران در چند سال اخیر پیدا کرده هنوز نتوانسته متقابلا امریکا را در زمینه های مختلف تحریم کند؟

قدرت اقتصادی و نقش دلار در اقتصاد جهانی و وابستگی کشورها به این کشور این امکان را در اختیار این کشور قرار می دهد که کشورهایی که با سیاست های یکجانبه گرایانه این کشور مخالف هستند از جمله جمهوری اسلامی ایران را مورد تحریم و فشار اقتصادی قرار دهد و سایر کشورها را نیز با خود همراه سازد.
اقتصاد جهانی امروزه برای پیشبرد امورات خود از سیستم مالی آمریکا استفاده می کند و همین مساله به منبعی مهم برای نفوذ آمریکا تبدیل شده است. دلار ارز جهانی است و وال استریت نیز مرکز مهم مالی جهان باقی مانده است و این به رهبران آمریکا این امکان را می دهد تا دوستان خود را تحت فشار بگذارند و رقبای خود را وادار به اجرای خواسته خود کنند.
هر چقدر اقتصاد یک کشور قدرتمند باشد و نقش آن در مناسبات جهانی تاثیرگذارتر باشد، متحدان و طرف های اقتصادی آن ایستادگی بیشتری برای حفظ آن می کنند، هر چقدر این مناسبات ضعیفتر باشند کشورها کمتر حاضرند برای حفظ مناسباتشان هزینه کنند.
نقش مرکزی دلار در بازارهای مالی، تضمینی برای رهبری جهانی آمریکا است. تلاش‌های آمریکا برای ایجاد نظم جهانی مبتنی بر نظام دموکراسی و بازار آزاد بر مبنای همین برتری پولی بوده است.
رابرت موندل، نوبلیست اقتصاد، در یادداشتی می‌نویسد: «قدرت‌های بزرگ، پول قدرتمند دارند و درهم‌تنیدگی اثرگذاری جهانی با پول جهانی غیرقابل انکار است. اگر قدرت اقتصادی و نظامی ایالات‌متحده از نقش جهانی دلار حمایت می‌کند، نفوذ جهانی این کشور نیز نقشی تعیین‌کننده در برتری دلار در تجارت، بازارهای مالی و ذخایر بین‌المللی دارد. فراتر، آمریکایی‌ها در استفاده از قدرت نظامی به‌عنوان اهرمی برای منافع اقتصادی خود شناخته شده‌اند. به‌عنوان مثال، در زمان‌هایی که دلار در بحران بوده است، ضمانت‌های امنیتی آمریکا حمایت مالی کشورهایی نظیر ژاپن، آلمان و عربستان سعودی را تضمین کرده است. به گزارش «نشنال‌اینترست»، عمده وضعیت کنونی دلار به‌طور مستقیم ناشی از نفوذ نهادهای آمریکایی و اطمینان به برنامه‌ها و اهداف آنهاست.
گرچه قدرت اقتصادی و نظامی آمریکا از سهم غالب دلار در تجارت و سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند، اما اعتماد به نهادهای سیاسی آمریکا نقش دلار را به‌عنوان پول ذخایر و امن تضمین کرده است. در جهان انتخاب‌های ناقص، سایر کشورها مجبورند به نهادهای مالی قانون‌محوری که توسط آمریکا ایجاد شده‌اند اعتماد کنند، نهادهایی که چگونگی هماهنگی سیاستی و حرکت به سمت بازارهای آزاد را مشخص می‌کنند.
(donya-e-eqtesad.com/5/3490937)
البته با ورود آمریکا به جنگ تجاری با چین و روسیه و تمایل برخی کشورها برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات و کاهش هژمونی امریکا شاهد افول جایگاه این کشور در زمینه اقتصادی خواهیم بود.
قدرت اقتصادی ایران و حجم مبادلات کشور ما با سایر کشورها به اندازه ای نیست که بتواند ابزار و اهرم های لازم را برای تحریم آمریکا فراهم نماید و یا سایر کشورها را در این زمینه با خود همراه سازد. به نظر می رسد یگانه راه مقابله با تحریم های آمریکا ،مصون سازی اقتصاد کشور با تحقق اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت ها و امکانات داخلی کشور و کاهش وابستگی به سایر کشورهاست امری که با عزم جهادی و روحیه انقلابی دور از دسترس نبوده و آینده کشور را تضمین خواهد نمود.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد