خانه » همه » مذهبی » تحقق آرمان شهر با حکومت جهانی حضرت حجت(ع)

تحقق آرمان شهر با حکومت جهانی حضرت حجت(ع)


تحقق آرمان شهر با حکومت جهانی حضرت حجت(ع)

۱۳۹۲/۱۲/۱۹


۵۱ بازدید

تحقق آرمان شهر با حکومت جهانی حضرت حجت(ع)

جامعه آرمانی تحقق پذیر کارکرد الگویی دارد زیرا جامعه مهدوی تحقق یافته همه کمالات جامعه نبوی علوی و دیگر ائمه است. ازسوی دیگر همه ظرفیت ها در جامعه مهدوی محقق می شود.

خبرگزاری شبستان: “تا جمعه ظهور” یکی از قدیمی‌ترین برنامه رادیو معارف است که در طول دوره‌های مختلف همواره مورد اقبال شنوندگان رادیو و منتظران حضرت حجت‌بن‌الحسن(عج) قرار گرفته است.

تحقق آرمان شهر با حکومت جهانی حضرت حجت(ع)

جامعه آرمانی تحقق پذیر کارکرد الگویی دارد زیرا جامعه مهدوی تحقق یافته همه کمالات جامعه نبوی علوی و دیگر ائمه است. ازسوی دیگر همه ظرفیت ها در جامعه مهدوی محقق می شود.

خبرگزاری شبستان: “تا جمعه ظهور” یکی از قدیمی‌ترین برنامه رادیو معارف است که در طول دوره‌های مختلف همواره مورد اقبال شنوندگان رادیو و منتظران حضرت حجت‌بن‌الحسن(عج) قرار گرفته است.

این برنامه با هدف گسترش، تعمیق و ترویج فرهنگ مهدوی و افزایش سطح آگاهی مخاطبان رادیو در حوزه معارف مهدوی و ارتقاء بینش عمومی نسبت به اساسی‌ترین وظایف منتظران (قواعد ظهور) و مقابله با باورهای سست و خرافی و برداشت‌های غلط از نشانه‌های ظهور یا معارف مهدوی طراحی شده است.

حجت الاسلام دکتر بهروزی لک در این باره سخنانی ایراد کرده که در ادامه می خوانیم:

در ارتباط با حکومت جهانی حضرت مهدی(ع) این سوال مطرح می شود که شناخت حکومت و ابعاد آن چه فواید و کارکردهایی برای جامعه دارد و ما چگونه می توانیم از این ذخیره الهی برای جامعه عصر غیبت بهره بگیریم؟

حکومت جهانی یک آرمان شهر است در این زمینه باید علت پیدایش آرمان شهرها را در طول تاریخ بررسی کنیم، آرمان شهر در زبان لاتین به معنای ناکجا آباد و لامکان است به این علت که در روزگارانی وقتی افراد با موقعیت های تلخ روبرو می شدند دنبال این بودند که یک وضع بهتر و رویایی داشته باشند که فاقد این وضعیت نامطلوب باشد لذا ساخته شدن و شکل گیری آرمان شهرها نتیجه نارضایتی انسان ها از وضع موجود بوده است.

دومین علت پیدایش آرمان شهرها این بوده که انسان ها میل کمال جویی داشتند و این غریضه وجود داشته که به بهترین موقعیت دسترسی داشته باشند، دلیل سوم وجود آرمان شهرها بخشی از تعالیم انبیاء و وعده الهی بوده که انسان ها را به وضع مطلوب برسانند و این وضع را انبیاء از آغاز به انسان ها اعلام کردند.

پس اگر انسان ها ایده های آرمان شهری داشتند که ازجمله حکومت حضرت مهدی(ع) هم مصداق آرمان شهری است به این علت است که انبیاء در تعالیم خود از پیروزی صالحان وعده داده اند که زمینه آرمان گرایی در میان انسان ها می شود.

حکومت جهانی حضرت حجت(ع) به مثابه مصداقی از آرمان شهری است که انسان ها از وضع موجود رضایت نداشته باشند و به سوی یک آرمان شهر در حال حرکت هستند.

آرمان شهرها دو نوع هستند یک نوع آنها صرفا حالت رویایی دارند و یکی دیگر آرمان شهرهایی هستند که تحقق پذیرند و یک آینده قطعی به حساب می آیند به عنوان مثال مصداق آرمان شهرهای رویایی را افلاطون در کتاب “جمهور” خود مطرح کرده است.

افلاطون می گوید: انسان ها در جامعه آرمانی زندگی کنند که تحت ریاست فیلسوف شاه قرار داشته باشد و ویژگی های خاصی برای آن بیان می کند البته بعدا افلاطون پذیرفت که این ایده تحقق پذیر نیست.

در مقابل آرمان شهری وجود دارد که وعده حتمی الهی است و در قرآن به آن وعده قطعی داده شده و خدا به وعده خودش عمل و حکم می کند این آرمان شهر حکومت حضرت حجت(ع) است، آرمان شهر مهدوی تحقق پذیر و یقینی است، حالا باید ببینیم این آرمان شهر در عصر غیبت چه فوایدی دارد؟

حکومت جهانی حضرت در قالب آرمان شهر کارکردهای مختلفی برای جامعه امروز ما دارد اولین آنها این است که شناخت مسیر و راه درست را باعث می شود گاهی انسان ها دچار ابهام می شوند که راه چیست و شیوه درست زندگی چیست از بس فتنه ها و هجوم افکار اتفاق می افتد افراد قدرت تشخیص خود را از دست می دهند که اینها فتنه هستند.

روزی ابابصیر از امام صادق(ع) می پرسد این فرج که شما وعده می دهید کی خواهد آمد؟ امام می فرمایند: نکند تو هم دنبال پست و مقام هستی بعد می گویند هر کس که این راه و امر ظهور را درست بشناسد همین فرج اوست چون انتظار امر حق را دارد.

این شناخت خیلی مهم است به طور مثال در روابط اقتصادی مشخص می شود، راه درست از راه نادرست چیست اگر کسی اعتقاد دارد که حکومت حضرت تحقق می یابد می تواند معیارهای ارزیابی داشته باشد بنابراین شناخت و آگاهی از حکومت جهانی ما را در تشخیص حق و باطل کمک می کند.

کارکرد مهم تر این است که جامعه آرمانی تحقق پذیر کارکرد الگویی دارد ما همه نیاز داریم که کسانی را الگوی خود قرار بدهیم قرآن هم به این مساله اشاره کرده است.

جامعه مهدوی تحقق یافته همه کمالات جامعه نبوی علوی و دیگر ائمه است می توانیم در این جامعه بگوییم الگوی گذشته داریم که در سنت معصومین است و الگوی پیش رو داریم، در این الگو به خاطر شرایطی که فراهم می شود همه ظرفیت ها در جامعه مهدوی محقق می شود.

ما به این خاطر که در جامعه مهدی تمام ظرفیت ها محقق می شود، می توانیم این الگو را در جامعه امروز در بعد اقتصادی، ساختار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قرار بدهیم، ما باید تلاش کنیم این الگوها را در جامعه محقق کنیم تا زمینه سازی ظهور محقق گردد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد