خانه » همه » مذهبی » ترک فیلمها و عکس های نامشروع

ترک فیلمها و عکس های نامشروع


ترک فیلمها و عکس های نامشروع

۱۳۹۳/۰۳/۲۳


۱۲۲ بازدید

با سلام. من در بعضی از مواقع در اثر وسوسه های شیطانی سراغ فیلمها و عکس های نامشروع می روم ولی بعد از دیدن آنها پشیمان می شوم. بارها سعی کردم که با جریمه کردن خود و غیره از این کار جلو گیری کنم ولی باز هم سراغ آن رفته ام ،از شما خواهشمندم که من را در جهت ترک آن راهنمایی فرمایید.

قبل از هر چیز باید خدا را شاکر باشید که متوجه اشتباهتان شده اید و از شر این عادت زشت رهایی یافته اید. همین پشیمانی و پی بردن به اشتباه است که شما را به سمت درمان این مشکل کشانده و این نشان از طینت پاک شما دارد که با وجود این گرفتاری توانسته‌اید این احساس را در خودتان حفظ کنید و با تکیه بر آن ترک عادت نمائید . قدر این روحیه را بدانید و در جهت حفظ و تقویت آن تلاش کنید که حتماً در زندگی آینده تان نیز موفق خواهید بود .
سؤال شما بیانگر آن است که شما از گناهان گذشته خویش پشیمان بوده و دنبال راه حلِی برای جبران هستید. انسانى که گاهى دچار گناه و خطا مى گردد و بعد پشیمان مى گردد و خود را ملامت و سرزنش مى کند، به مرحله اى رسیده که داراى نفس لوّامه و سرزنشگر شده است و یک پله از مرحله نفس اماره، یعنى نفسى که به زشتى و بدى امر مى کند و از انجام آن ملول نمى گردد و بیمى ندارد، بالاتر آمده است و این فرد یک قدم به هدف نزدیک شده است و باید خدا را شاکر بود و از او خواست که توفیق رسیدن به مراحل بالاتر و هر چه بیشتر نزدیکتر شدن به خود را به ما عنایت کند.
دوست خوبم؛ هر کس توبه ی حقیقی کند، خدای رحمان او را می بخشد.
امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «توبه بر چهار پایه استوار است: پشیمانی در دل، آمرزش خواهی به زبان، عمل کردن با اعضای بدن و تصمیم بر بازنگشتن به گناه.» (میزان الحکمه/ ح 2160)
مهمترین شرایط توبه عبارت است از :
1. پشیمانی و ندامت از صمیم قلب و تصمیم بر عدم ارتکاب دوباره
2. استغفار و طلب بخشش
3. تصمیم قاطع بر جبران گذشته و ادای حقوق، خصوصا اگر حق الناس باشد.
شما الحمدلله در سنین جوانی هستید و به راحتی میتوانید خطاهای خود را جبران کنید.خدای رحمان به جوانی که قصد توبه و بازگشت به سمت خودش را دارد، عنایتی ویژه دارد و او را کمکی مضاعف خواهد کرد.
زمانی که انسان پشیمان شد و استغفار نمود و در جهت اصلاح قدم برداشت، جایی برای نگران بودن نیست اتفاقا در آن لحظه در آغوش خداست زیرا خدای سبحان می فرماید: «ان الله یحب التوابین» بنده های توبه کننده ام را دوست دارم.
عوارض زیان بارعکس ها و فیلم های مبتذل:
1. باعث انحراف فکرى و ایجاد تخیلات جنسى و مشغله هاى ذهنى مى شود ودر طول شبانه روز ذهن تأثیرپذیر انسان صحنه هاى مشاهده شده مرور مى کند
2.معمولاً و به خاطر سرکش بودن غریزه جنسى و قدرت آن و تأثیرپذیرى زیاد انسان و بدون این که نیاز فیزیولوژیک (که به طور عادى و طبیعى و از راه صحیح آن ایجاد و سپس ارضاء شود) واقعى در فرد شکل گیرد تحریک شده وباعث فشار روحى شده و چه بسا گاهى اوقات به افراط و زیاده روى در ارضاء آن شود این نوع تحریک جنسى ها خیالى و غیرواقعى است و عدم تعادل در این زمینه براى جسم و روح انسان مضر است، از عقلانیت انسان می کاهد و او را وادار به گناه می کند.
3. مشاهده مکرر و زیاد آن و در دسترس همه بودن این نوع فیلم ها باعث شکستن قبح و زشتى امورى است که اسلام و عقلاء و عرف جامعه آن را زشت و قبیح مى شمارند. حتى انسان هاى مؤدب و با نزاکت از بیان و ذکر برخى الفاظ که مستقیما اشاره به یکى از اعضاء بدن انسان مى کند، اکراه دارند و آن را زشت و ناپسند و قبیح مى دانند چه رسد به این که به مشاهده و تجزیه و تحلیل آن بپردازند. کما این که اسلام نیز به فتواى برخى فقهاء گفتن و ذکر و به زبان آوردن اعضاء تناسلى انسان به طور صریح حرام مى داند. 4.مشاهده، بیان، نقل این گونه مطالب به طور زیاد و صریح و بدون پرده و به طور فراوان در اختیار همگان قرار دادن چنین فیلم ها و… باعث از بین رفتن عفت عمومى و اجتماعى مى شود.
5. به دنبال مشاهده این گونه فیلم ها، افراد به مقایسه آنچه در فیلم دیده اند و آنچه از همسر خود سراغ دارند مى پردازند و در نتیجه نقایص و کمبودها و ضعفهاى احتمالى خود و همسر خویش در ذهن فرد برجسته شده و چه بسا باعث کاهش تمایل و علاقه به همسر انتخاب شده خود مى شود و به تدریج کانون خانواده را دچار اختلال و فروپاشى مى کند.
پرسشگر عزیز؛ خوب است به نکات ذیل توجه داشته باشید:
– بدانید انسان موجودی است دارای اراده و تا زمانی که تصمیم بر حل مشکلتان نداشته و به کار خود اعتقاد نداشته باشید، بهترین راهکارها هم نمی تواند کوچک ترین تغییر وتحولی در شما ایجاد کند.
– خود را دست کم نگیرید و بدانید انسان دارای قدرت فوق العاده ای است و به هر جا که اراده کند می تواند برسد چه بسا افرادی که مشکلات آنها از شما بیشتر بوده ولی با تلاش و مجاهدت به مقامات عالیه رسیده اند.
– انسان نباید زمینه های انحرافات گذشته را فراهم کند و هر آنچه که او را به سمت آن سوق میدهد از خود دور نگه دارد. مثلا اگر در گذشته تصاویرو فیلم های نادرست را در موبایل یا کامپیوتر خود داشتید، آنها را حذف نمایید.
– در محلهایی که آن تصاویر را برایتان یادآوری می کند، تردد نکنید.
– سعی کنید تنها نباشید و محیط خلوت برای خود ایجاد نکنید.
– یادآوری خطاهای گذشته اگر استغفار و توبه را به همراه داشته باشد مفید بوده و حتی به تعبیر بزرگان فضیلت است اما اگر سبب ناامیدی شود از دامهای شیطان است.
– اشتغال به برنامه شبانه روزى: حتما باید شبانه روز خود را با برنامه ریزى صحیح و متناسب با وضع روحى و جسمى خود پر کنید و هیچ ساعت بیکارى نداشته باشید تا نفس شما را مشغول کند. در اوقات بیکارى وسوسه هاى نفس و شیطان به سراغ انسان مى آید و او را به فکر گناه و سپس به خود گناه مى کشاند. امیرالمؤمنین على(علیه السلام) فرمود: «براستى و حقیقت که این نفس (انسانى) پیوسته و مرتب به بدى امر مى کند در نتیجه هر کس آن را به خود واگذارد (و به کارى نگمارد) نفس او را به سمت گناهان مى کشاند».
– استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت:چه خوب است خود را با فعالیت های مثبت مشغول کنید. (مثل ورزش، مطالعه، تفریح سالم و…)
– مجالست و هم نشینى با دوستان و افراد شایسته و صالح و هم چنین دورى گزیدن از افراد ناشایست، و کسانى که براى پروردگار حریمى قائل نمى شوند. با دوستان مؤمن و صالح ارتباط برقرار نمایید چرا که ارتباط با این افراد، انگیزه شما در جهت ترک گناه و جبران گذشته را تقویت خواهد کرد. همچنین خاصیت دوستی و محبت همرنگی است، لذا شما راحتتر میتوانید خطاهای گذشته را جبران نمایید.
– در ابتدای روز با خدای متعال شرط کنید که گناه نکنید و در طول روز مراقب اعمال و رفتار خود باشید و در پایان روز از خویش حساب بکشید. اگر از عملکرد خویش راضی بودید، خدای را شکر گویید و در صورتی که راضی نبودید، بر خویش سخت بگیرید.
– بدانید که همواره در محضر خدای بزرگ هستید، او برسراسر وجود شما اشراف دارد و از ظاهر و باطن شما آگاه است.
-از خداوند با دعا و نیایش استعانت و استمداد بجویید، زیرا که خود فرمود:«لولا فضل الله علیکم و رحمته ما زکی منکم من احد ابدا؛ اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود هیچ کدام به فضیلت و تزکیه روی نمی آوردید.» (سوره نور، آیه21)
– اعمال و عادات نیکو را جایگزین رفتار ناپسند نمایید; «ان الحسنات یذهبن السیئات؛ خوبی ها سرانجام میدان را بر بدی ها تنگ خواهد کرد و آنها را از بین خواهد برد»( سوره هود، آیه114)
– شرکت در محافل مذهبى و معنوى، تا جایى که بر روحیه معنویتان بیفزاید.
– استفاده از موعظه هاى اخلاقى بزرگان دین.
– تفکّر در عقوبت یکایک گناهان و سختى روز جزا.
– توجه به این نکته که نومیدى از رحمت الهى بزرگترین گناه به شمار آمده است و از دامهای شیطان است. شیطان ناامیدی را در دل و جان آدمی رخنه می دهد تا بیش از پیش در لجن زار آلودگی غوطه ور شود.
-بهترین و موثر ترین راه حل ازدواج است .
– بدانید شما تکیه گاهی مانند خداوند را دارید و از همین الان که این سطور را می خوانید از خدا کمک گرفته و خود را آماده اطاعت از دستورات او نمایید.
– اگر چه لذائذ حرام ونامشروع در ابتدا، قدری خوشایند بوده اما اگر دقت کنیم خواهیم دید بعد از مدتی پشیمانی، ندامت وکدورت رابرای انسان به ارمغان می اورد.
– موارد تحریک کننده اعم از شنیدنی ها، خواندنی ها،افکارو…همانند جرقه ای است که کنار مواد محترقه قرار گرفته در این صورت نتیحه ای جز اشتعال وآتش سوزی مورد انتظار نخواهد بود.
– نگاه به چنین عکسها و فیلم هایی جز تشویش خاطر وکدورت قلب هیچ ثمره ای ندارد.
– در مواقع بیکاری به صحنه های مهیج فیلم هایی که دیده اید فکر نکنید وآن ها را به کلی فرا موش کنید تا به مرور زمان از ذهنتان پاک شود.
– این سوال را از خود به صورت جدی بپرسیدنتیجه وثمرات فیلم و عکس هایی که دیده ام چه بوده است؟ اگر جواب قانع کننده ای داشته اید به این کار ادامه دهید.
-در صورتی که انسان متاهل به مشاهده ی این فیلم ها بپردازد در روابط او با همسرش تاثیر منفی خواهد داشت.
– سعی کنید در طول روز با وضو باشید، چرا که وضو نور است و به انسان نور تقوا می دهد و هر گاه فکر گناه به ذهنتان رسید دوباره وضو گرفته، دو رکعت نماز بخوانید و به خدا پناه ببرید.
– با قرآن و روایات انس داشته باشید و احادیثی که در مذمت گناهان مورد نظرتان وارد شده را مطالعه نمایید.
– به اهل بیت (علیهم السلام) بویژه حضرت صدیقه ی طاهره (سلام الله علیها) توسل داشته باشید.
– در سجده های خود، 7 مرتبه ذکر «یا ارحم الراحمین» را بگویید و از خداوند کمک بخواهید.
– با دعا انس داشته باشید؛ بخصوص دعاهای صحیفه ی سجادیه.
خلاصه کلام اینکه:
-بهترین درمان، برای جدا شدن از افکار ناپسند، یاد خدا در تمامی احوال است.
-اگر انسان از افعال ناپسند خویش پشیمان بوده و در صدد اصلاح و جبران است گام هایی اساسی در جهت توبه برداشته است و به هیچ عنوان جایی برای ناامیدی نیست و نه تنها خدای رحمان گناهان گذشته او را می آمرزد بلکه هرچه بنده جدیت و خلوص بیشتری در جهت اصلاح نفس داشته باشد بیشتر بابهای رشد و کمال و سعادت را برای وی خواهد گشود.
برای شما دوست عزیز آرزوی موفقیت دارم.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد