۱۳۹۵/۰۲/۱۴
–
۱۱۰ بازدید
آیا وصیت قبلی مسلمان در زمان حیات، در مورد استفاده از بدن او برای تشریح یا استفاده از بعضی اعضای او مانند کلیه، قلب و چشم، اثری در حکم جواز و رفع دیه دارد یا نه؟
آیتالله خامنهای: در صورت لزوم، تشریح بدن میت اشکال ندارد، لکن استفاده از اعضاء اگر با رضایت و اذن میت قبل از مرگش و یا با اذن اولیاء او بعد از مردنش باشد، اشکال ندارد و موجب دیه نیست.[ خامنهای، سایت، استفتاآت جدید، قسمت تشریح میت.]
آیتالله تبریزی: وصیت میت جهت پیوند اعضائش بعد از مرگ نافذ نیست و قطع عضو میت مسلمان دیه دارد.[ تبریزی، استفتاآت، قسمت پیوند زدن و کالبد شکافی، س 2098 و 2099.]
آیتالله فاضل: اگر حفظ جان مسلمانى بر پیوند عضوى از اعضاى میت مسلمان متوقف باشد، قطع و پیوند آن عضو جایز است و بنابراحتیاط، دیه آن را طبق مسأله 2158 تا براى خود میت در امور خیریه مصرف شود.[ فاضل، استفتاآت، ج1، س 2135 و 2127.]
آیتالله سیستانی: قطع عضو میت مسلمان جایز نیست مگر اینکه حیات مسلمانى بر آن متوقف باشد و در این حال مستلزم دیه نیز مىباشد مگر این که خود وصیت کرده باشد که در این فرض دیه لازم نیست.[ سیستانی، توصیح المسائل، م 2853 و 2855 و سایت.]
آیتالله نوری: اگر خود در حال حیات وصیت کرده باشد بعید نیست که دیه ساقط شود ولی اگر وصیت نکرده است دیه ساقط نمیشود و باید پرداخته شود و در راه خیر برای میت مصرف شود.[ نوری،استفتاآت، ج1، س 975 و 995.]
آیتالله مکارم: در صورتى که حفظ جان مسلمان یا حفظ عضو مهمّى از آن منوط به پیوند باشد، این کار جایز است. و در این صورت اجازه شخص متوفّى، و اولیاى دم او لازم نیست؛ هر چند گرفتن اجازه بهتر است. و احتیاط آن است که دیه را بپردازد.[ مکارم، استفتاآت، ج 3، س 1429 و احکام پزشکی، س 286.]
آیتالله تبریزی: وصیت میت جهت پیوند اعضائش بعد از مرگ نافذ نیست و قطع عضو میت مسلمان دیه دارد.[ تبریزی، استفتاآت، قسمت پیوند زدن و کالبد شکافی، س 2098 و 2099.]
آیتالله فاضل: اگر حفظ جان مسلمانى بر پیوند عضوى از اعضاى میت مسلمان متوقف باشد، قطع و پیوند آن عضو جایز است و بنابراحتیاط، دیه آن را طبق مسأله 2158 تا براى خود میت در امور خیریه مصرف شود.[ فاضل، استفتاآت، ج1، س 2135 و 2127.]
آیتالله سیستانی: قطع عضو میت مسلمان جایز نیست مگر اینکه حیات مسلمانى بر آن متوقف باشد و در این حال مستلزم دیه نیز مىباشد مگر این که خود وصیت کرده باشد که در این فرض دیه لازم نیست.[ سیستانی، توصیح المسائل، م 2853 و 2855 و سایت.]
آیتالله نوری: اگر خود در حال حیات وصیت کرده باشد بعید نیست که دیه ساقط شود ولی اگر وصیت نکرده است دیه ساقط نمیشود و باید پرداخته شود و در راه خیر برای میت مصرف شود.[ نوری،استفتاآت، ج1، س 975 و 995.]
آیتالله مکارم: در صورتى که حفظ جان مسلمان یا حفظ عضو مهمّى از آن منوط به پیوند باشد، این کار جایز است. و در این صورت اجازه شخص متوفّى، و اولیاى دم او لازم نیست؛ هر چند گرفتن اجازه بهتر است. و احتیاط آن است که دیه را بپردازد.[ مکارم، استفتاآت، ج 3، س 1429 و احکام پزشکی، س 286.]