۱۳۹۷/۰۷/۲۶
–
۵۸۱ بازدید
سلام علیکم
من طلبه هستم.خواهشمندم باصبروحوصله ی کافی،به سوالات زیر پاسخ دهید.از لطف شما متشکرم.
۱-هدف از طلبگی چیست؟
۲-جامعه ی امروز اسلام،به مجتهد بیشتر نیاز دارد یا به مبلغ؟
۳-وظیفه ی مجتهد چیست؟
۴-چرا باوجود اینهمه مجتهد و اینهمه رساله های احکام باز هم باید برای اجتهاد درس بخوانیم؟خب احکام همان احکام است.و دیگر مشخص شده است.چرا بازهم باید مجتهد تربیت کنیم تا همان احکام رو استخراج کنند؟
۵-ایا میشود با سیروسلوک و تهذیب نفس،از طریق مکاشفات،احکام را استخراج کنیم؟یعنی اینکه علمی را که مجتهد با درس خواندن بدان میرسد مابا کشف و شهود به ان برسیم؟
۶-اسلام چه نیازهایی دارد امروزه؟و طلبه چگونه می تواند این نیازهارو برطرف کنه؟
جوال سوال اول: ماموریت اصلی طلبه و روحانی همان ماموریت و رسالت انبیای الهی در طول تاریخ است. کار انبیای الهی این بود که مردم را به توحید و بندگی خدا فرا می خواندند و از بندگی غیر خدا برحذر می داشتند.
قرآن کریم برنامه تبلیغی مشترک تمامی انبیای الهی را دعوت مردم به بندگی خدا معرفی می کند. وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ … . (نحل / 36) و همانا در هر امتی رسولی برانگیختیم تا خدا را بپرستید و از طاغوت دوری گزینید … .
در آیه دیگری فرموده: وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِک مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ نُوحِی إِلَیهِ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدُونِ. (انبیاء / 25) و پیش از تو هیچ پیامبری را نفرستادیم؛ مگر آنکه به او وحی کردیم که معبودی جز من نیست، پس تنها مرا بپرستید.
همانگونه که هدف آفرینش انسان، بندگی است، و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون. جن و انس را نیافریدیم مگر برای بندگی، هدف بعثت پیامبران و خواستة فطری هر انسانی نیز باید بندگی باشد؛ چراکه معقول نیست خدای حکیم انسان را به مقصد عبودیت بیافریند؛ اما پیامآوران خود را برای تأمین هدف دیگری برانگیزد یا ساختار فطرت انسانها را متوجه سمت و سوی دیگری کند.
طلبه و روحانی کارش ترویج حق و خوبی ها و مبارزه با باطل و بدی ها است، اما مصداق اتم حق و خوبی، بندگی خدا و ترویج صفات آنها است، همچنان که مصداق کامل مبارزه با باطل و بدی ها، مبارزه با دشمنان خدا و صفات آنها می باشد.
بندگی کلید واژه دین خدا و تبلیغ دین خدا است. طلبه کارش این است که اولا خودش بنده خدا شود و ثانیا مردم را به بندگی خدای متعال دعوت کند، مانند همه انبیاء که این کار را انجام می دادند.
نهادینه کردن فکر بندگی، فرهنگ بندگی، روحیه بندگی، اخلاق و آداب بندگی، احکام بندگی، خدا محوری و آخرت گرایی در مردم و تزکیه نفوس آنها از دنیا پرستی و خودپرستی ریشه ای ترین کار طلبه و روحانی است که باید برای آن آماده باشد.
هدف کلی تبلیغ دین، ترویج روحیه و احساس بندگی در مردم است و این کار اگر نهادینه شود، آثار مثبت آن بسیار ملموس خواهد بود و جامعه به سوی فلاح و رستگاری پیش خواهد رفت، منتهی ابتدا خود طلبه باید به این روحیه و احساس برسد.
راهبرد اصلی اسلام، برای تربیت انسان، توحید و حرکت در صراط مستقیم عبودیت خدای متعال است و طلبه و روحانی کاری جز هدایت مردم در صراط مستقیم بندگی خدا و رسیدن به خوبی ها ندارد.
از بررسی آیات قرآن کریم بر می آید که صراط مستقیم، همان آئین خداپرستی و دین حق و راه بندگی و پایبندی به دستورات خداوند است: قل اِنَّنی هَدانی رَبّی الی صِراطٍ مُستقیم دینا قَیِماً (سوره یس، 61). بگو خداوند مرا به صراط مستقیم هدایت کرده به دین قیم و استوار. و اَنِ اعبدونی هذا صراط مستقیم (آل عمران، 101). مرا پرستش کنید این همان صراط مستقیم است.
علم توحید و بندگی خدا، در راس تمام علوم دینی قرار دارد و طلبه علوم دینی اگر به این حقیقت نرسیده باشد، نمی توان او را عالم واقعی اسلام دانست. شناخت توحید و بندگی، اصل و حقیقت علم، در دین اسلام است.
شیخ بهایی گفته:
علم رسمی سربه سر قیل است و قال.
نه از او کیفیتی حاصل نه حال.
علم نبود غیر علم عاشقی.
ما بقی تلبیس ابلیس شقی.
حضرت عشق، خدای متعال است و علم عاشقی، چیزی جز علم توحید و معرفت خدا و بندگی خداوند نیست. رفتار عاشقانه انسان همان بندگی عاشقانه خدا است و لذا اگر کسی علم بندگی را نداند عالم واقعی دین نیست و دچار غفلت است.
مردم عموما از توحید و بندگی خدا غافل اند و طلبه باید مردم را از این غفلت خارج کند و بیدارشان سازد. غفلت از خدا و یاد خدا که گفته می شود در حقیقت غفلت از بندگی خدا است که عامل اصلی حرمان انسان است.
جواب سوال دوم: جامعه امروز به کسی نیاز دارد که عالم دین باشد و بتواند بیماری های اخلاقی جامعه را درمان و راه سعادت و کمال را به ایشان نشان دهد. این افراد همان استاد اخلاق است که امروزه بسیار کم هستند. مجتهد و مبلغ زیاد داریم اما استاد اخلاق کم داریم و بسیار مورد نیاز.
جواب سوال سوم: وظیفه مجتهد به معنای حقیقی کلمه استنباط احکام عملی و اخلاقی و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ووو از منابع دینی است اما امروزه اجتهاد به احکام عملی محدود شده و سایر حوزه ها به صورت اجتهادی دنبال نمی شود که اشتباه است.
جواب سوال چهارم. اسلام دینی پویا است و زمان در احکام آن دخالت دارد بنابراین همیشه نیاز به مجتهد هست
جواب سوال پنجم. راه تحقیق و استنباط از دین راه عقلانی است که با دلیل طی می شود و با کشف و شهود عرفانی نمی شود مسایل علمی را استنباط نمود.
جواب سوال ششم. اسلام به عالمانی نیاز دارد که جامعیت علمی داشته باشند و بتوانند مردم را در راه توحید و صراط مستقیم چه به صورت فردی و چه اجتماعی راهبری کنند و بیماری های اخلاقی و معنوی آنان را درمان نمایند و تک بعدی به دین نگاه نکنند و ضمن داشتن تخصص نگاه جامعی هم به تمام دین داشته باشند و به علوم مختلف وحیانی و عقلانی و عرفانی مسلط باشند.
قرآن کریم برنامه تبلیغی مشترک تمامی انبیای الهی را دعوت مردم به بندگی خدا معرفی می کند. وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ … . (نحل / 36) و همانا در هر امتی رسولی برانگیختیم تا خدا را بپرستید و از طاغوت دوری گزینید … .
در آیه دیگری فرموده: وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِک مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ نُوحِی إِلَیهِ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدُونِ. (انبیاء / 25) و پیش از تو هیچ پیامبری را نفرستادیم؛ مگر آنکه به او وحی کردیم که معبودی جز من نیست، پس تنها مرا بپرستید.
همانگونه که هدف آفرینش انسان، بندگی است، و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون. جن و انس را نیافریدیم مگر برای بندگی، هدف بعثت پیامبران و خواستة فطری هر انسانی نیز باید بندگی باشد؛ چراکه معقول نیست خدای حکیم انسان را به مقصد عبودیت بیافریند؛ اما پیامآوران خود را برای تأمین هدف دیگری برانگیزد یا ساختار فطرت انسانها را متوجه سمت و سوی دیگری کند.
طلبه و روحانی کارش ترویج حق و خوبی ها و مبارزه با باطل و بدی ها است، اما مصداق اتم حق و خوبی، بندگی خدا و ترویج صفات آنها است، همچنان که مصداق کامل مبارزه با باطل و بدی ها، مبارزه با دشمنان خدا و صفات آنها می باشد.
بندگی کلید واژه دین خدا و تبلیغ دین خدا است. طلبه کارش این است که اولا خودش بنده خدا شود و ثانیا مردم را به بندگی خدای متعال دعوت کند، مانند همه انبیاء که این کار را انجام می دادند.
نهادینه کردن فکر بندگی، فرهنگ بندگی، روحیه بندگی، اخلاق و آداب بندگی، احکام بندگی، خدا محوری و آخرت گرایی در مردم و تزکیه نفوس آنها از دنیا پرستی و خودپرستی ریشه ای ترین کار طلبه و روحانی است که باید برای آن آماده باشد.
هدف کلی تبلیغ دین، ترویج روحیه و احساس بندگی در مردم است و این کار اگر نهادینه شود، آثار مثبت آن بسیار ملموس خواهد بود و جامعه به سوی فلاح و رستگاری پیش خواهد رفت، منتهی ابتدا خود طلبه باید به این روحیه و احساس برسد.
راهبرد اصلی اسلام، برای تربیت انسان، توحید و حرکت در صراط مستقیم عبودیت خدای متعال است و طلبه و روحانی کاری جز هدایت مردم در صراط مستقیم بندگی خدا و رسیدن به خوبی ها ندارد.
از بررسی آیات قرآن کریم بر می آید که صراط مستقیم، همان آئین خداپرستی و دین حق و راه بندگی و پایبندی به دستورات خداوند است: قل اِنَّنی هَدانی رَبّی الی صِراطٍ مُستقیم دینا قَیِماً (سوره یس، 61). بگو خداوند مرا به صراط مستقیم هدایت کرده به دین قیم و استوار. و اَنِ اعبدونی هذا صراط مستقیم (آل عمران، 101). مرا پرستش کنید این همان صراط مستقیم است.
علم توحید و بندگی خدا، در راس تمام علوم دینی قرار دارد و طلبه علوم دینی اگر به این حقیقت نرسیده باشد، نمی توان او را عالم واقعی اسلام دانست. شناخت توحید و بندگی، اصل و حقیقت علم، در دین اسلام است.
شیخ بهایی گفته:
علم رسمی سربه سر قیل است و قال.
نه از او کیفیتی حاصل نه حال.
علم نبود غیر علم عاشقی.
ما بقی تلبیس ابلیس شقی.
حضرت عشق، خدای متعال است و علم عاشقی، چیزی جز علم توحید و معرفت خدا و بندگی خداوند نیست. رفتار عاشقانه انسان همان بندگی عاشقانه خدا است و لذا اگر کسی علم بندگی را نداند عالم واقعی دین نیست و دچار غفلت است.
مردم عموما از توحید و بندگی خدا غافل اند و طلبه باید مردم را از این غفلت خارج کند و بیدارشان سازد. غفلت از خدا و یاد خدا که گفته می شود در حقیقت غفلت از بندگی خدا است که عامل اصلی حرمان انسان است.
جواب سوال دوم: جامعه امروز به کسی نیاز دارد که عالم دین باشد و بتواند بیماری های اخلاقی جامعه را درمان و راه سعادت و کمال را به ایشان نشان دهد. این افراد همان استاد اخلاق است که امروزه بسیار کم هستند. مجتهد و مبلغ زیاد داریم اما استاد اخلاق کم داریم و بسیار مورد نیاز.
جواب سوال سوم: وظیفه مجتهد به معنای حقیقی کلمه استنباط احکام عملی و اخلاقی و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ووو از منابع دینی است اما امروزه اجتهاد به احکام عملی محدود شده و سایر حوزه ها به صورت اجتهادی دنبال نمی شود که اشتباه است.
جواب سوال چهارم. اسلام دینی پویا است و زمان در احکام آن دخالت دارد بنابراین همیشه نیاز به مجتهد هست
جواب سوال پنجم. راه تحقیق و استنباط از دین راه عقلانی است که با دلیل طی می شود و با کشف و شهود عرفانی نمی شود مسایل علمی را استنباط نمود.
جواب سوال ششم. اسلام به عالمانی نیاز دارد که جامعیت علمی داشته باشند و بتوانند مردم را در راه توحید و صراط مستقیم چه به صورت فردی و چه اجتماعی راهبری کنند و بیماری های اخلاقی و معنوی آنان را درمان نمایند و تک بعدی به دین نگاه نکنند و ضمن داشتن تخصص نگاه جامعی هم به تمام دین داشته باشند و به علوم مختلف وحیانی و عقلانی و عرفانی مسلط باشند.