خانه » همه » مذهبی » تفاوت لهو ولعب

تفاوت لهو ولعب


تفاوت لهو ولعب

۱۳۹۳/۰۷/۰۹


۴۵۹ بازدید

با سلام فرق لهو و لعب چیست

پرسشگر گرامی با سلام و ادب و سپاس از ارتباط با این مرکز
1.معنای این دو کلمه بسیار به هم نزدیک است؛ بلکه از بعضی منابع لغوی استفاده می شود که این دو به یک معنا هستند. با این وجود گاه بین این دو فرق هایی برمی شمرند:
یکی این که لعب قول یا عملی است که منظور مفید و عقلائی از آن قصد نشده است، و عاقل به آن رغبتی نمی کند. و لهو هر آن چیزی است که نفس به آن تمایل دارد و از آن لذت می برد، بدون آن که از آن نتیجه مفیدی حاصل آید.
با مقایسه این دو تعریف درمی یابیم که فرق لهو با لعب در این است که لهو به خودی خود کشش و جاذبه ای دارد، و بر خلاف لعب، که چنین نیست، یا لزوما چنین نیست.
(ر.ک. به التحقیق فی کلمات القران کریم، تألیف حسن مصطفوی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
در بعض کتابهای لغوی نیز فرق دیگری بین این دو واژه بیان می کنند؛ و آن این که نسبت این دو کلمه عموم و خصوص من مطلق است. یعنی هر لهوی لعب هست، ولی هر لعبی لهو نیست.
توضیح مطلب آن که لهو عملی است که هیچ فائده و مقصودی در پی ندارد؛ ولی لعب می تواند مقصود باشد، مثل آنجایی که برای تعلیم یک فن عمل می شود، ولو آن فن فن بیهوده ای باشد. مثلا کسی که به قصد فراگیری یک قماری بازی می کند لعب کرده است، ولی لهو بدان اطلاق نمی شود. به عبارت دیگری در لعب غایتی هست یا می تواند باشد، ولو این غایت غایتی خیالی و بی اساس بوده باشد، ولی در لهو این غایت هم نیست.(ر.ک. به الفروق اللغویة، ط.فدیم، ص219 و تفسیر المیزان، ج8، ص134، ذیل سوره اعراف آیه 51)
تبیان نت .
2. در تفسیر نمونه آمده است که لعب (بازى) به کارهایى گفته مى شود که داراى یک نوع نظم خیالى براى وصول به یک هدف خیالى است، و لهو (سرگرمى) به هر کارى گفته مى شود که انسان را به خود مشغول داشته و از مسائل اصولى منحرف سازد.
تفسیر نمونه، ج 21، ص: 494

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد