خانه » همه » مذهبی » تهران در احادیث

تهران در احادیث


تهران در احادیث

۱۳۹۲/۱۱/۲۰


۷۵۲ بازدید

آیا روایتی که از امام صادق در خصوص تهران وجود دارد، صحیح است؟

اگر مقصودتان روایت ذیل است : عن المفضل بن عمر عن الامام الصادق(ع) قال: یا مفضل! أتدری أینما وقعت الزوراء؟ قال: قلت: الله و حجته اعلم.
فقال: إعلم یا مفضل أن فی حوالی الری جبلا أسود یبتنی فی ذیله بلدة تسمی بالطهران و هی دار الزوراء التی تکون قصورها کقصور الجنة و نسوانها کحور العین.
و اعلم یا مفضل، أنهن یتلبسن بلباس الکفار و یتزین بزی الجبابرة، و یرکبن السروج، و لایتمکن لأزواجهن، و لاتفی مکاسب(مساکن- خ ل) أزواجهن لهن فیطلبهن الطلاق منهم، و یکتفی الرجال بالرجال و النساء بالنساء، و تشبه الرجال بالنساء و النساء بالرجال.
فإنک إن ترید حفظ دینک فلاتسکن فی هذه البلدة، و لاتتخذها مسکنا، لأنها محل الفتنة، و فر منها إلی قلة الجبال … .

 اینروایت در  مستدرک سفینه البحار به نقل از منتخب التواریخ نقل شده و منتخب آنرا نسبت به مرحوم مجلسی میدهد ولی این روایت را در بحار مرحوم مجلسی و دیگر کتب طبع شده معروف ایشان نیافتیم وبه طور معمول اگر چنین روایتی در کتابی از کتاب های مرحوم مجلسی وجود داشت در بحار نیز مرحوم مجلسی این روایت را باید نقل میکرد چون در بحار بابی برای علائم ظهور عناون شده و به صورت مبسوط روایات مربوط به علائم ظهور در آن جمع آوری شده واثری از این روایت در این باب نیست بنا بر این این روایت اعتبار چندانی ندارد ضمن آنکه روایت سلسه سند هم ندارد و از این جهت نیز دارای ضعف است البته با توجه به اینکه تهران شهری است که قدمت تاریخی ندارد واز زمان قاجاریه به بعد به عنوان شهری با این نام معروف شده اگر واقعا ثابت شود در کتابی قبل از این تاریخ چنین نقلی آمده خود مضمون حدیث که اخبار از امری است غیبی میتواند ضعف سندی آنرا جبران کند ولی با جستجویی که انجام شد ما بر چنین متنی دست نیافتیم در پایان نیز متذکر می شویم در برخی روایات علایم ظهور خراب شدن ویکسان شدن «زوراء» آمده است که بسیاری آن را همان بغداد دانسته اند و در برخی روایات به خراب شدن بغداد نیز تصریح شده است که موید همین مطلب است ممکن است برخی زوراءرا تهران دانسته وخراب زوراءرا که در روایات امده بر تهران تطبیق کرده باشند که این صرف تطبیق است و شاهدی  بر آن وجود ندارد  .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد