۱۳۹۵/۰۲/۱۴
–
۸۹ بازدید
اهدای اعضای بدن شخص زنده مانند کلیه چه حکمی دارد؟
امام: اگر حیات دیگری منوط به آن باشد و خطر جانی متوجه اعطاء کننده نشود، اشکال ندارد و تا از بدن غیرمسلمان ممکن است، عضو مورد نیاز برداشته شود، از مسلمان جایز نیست.[ استفتاآت، ج 2، ص 44، س 120 و 121.]
آیتالله خامنه ای: اگر ضرر قابل توجهی برای شخص نداشته باشد اشکال ندارد و در جایی که نجات جان نفس محترمی متوقف بر آن باشد و هیچ گونه ضرر و یا حرجی برای او نداشته باشد واجب می شود.[ خامنه اى، اجوبةالاستفتاآت، س 1290.]
آیتالله بهجت: اگر تنها راه نجات جان مسلمانی متوقف بر آن عضو باشد و تهیه آن از غیر مسلمان هم ممکن نباشد اشکال ندارد.[ بهجت، توضیح المسائل، متفرقه، م 24.]
آیتالله فاضل: اگر تنها راه نجات جان مسلمانی متوقف بر آن عضو باشد و تهیه آن از غیر مسلمان هم ممکن نباشد اشکال ندارد و خطر و ضرر غیر قابل تحمل برای شخص نداشته باشد اشکال ندارد و بهتر است گرفتن پول در برابر اجازه برداشتن عضو باشد.[ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 2130.]
آیتالله مکارم: اگر خطر و ضرر قابل توجهی برای شخص نداشته باشد اشکال ندارد و بهتر است گرفتن پول در برابر اجازه برداشتن عضو باشد.[ مکارم، استفتاآت، ج 1، س 1448.]
آیات عظام سیستانی، نوری، وحید: اگر از اعضایی باشد که قطع آن زیان مهمی به شخص وارد می کند جایز نیست مانند برداشتن چشم، دست، پا و مانند آن ولی اگر زیان فراوانی به او وارد نمی کند و باعث نقص و عیبی در او نمی شود مانند بریدن مقداری از پوست یا گوشت ران بدن، اشکال ندارد.[ سیستانى، توضیح المسائل، احکام پیوند، م 64؛ نورى، استفتاآت، ج 1، س 997؛ وحید، توضیح المسائل، م 2895.]
آیتالله تبریزی: جایز نیست.[ تبریزى، صراط النجاة، ج 5، س 1000 و 1001.]
آیتالله خامنه ای: اگر ضرر قابل توجهی برای شخص نداشته باشد اشکال ندارد و در جایی که نجات جان نفس محترمی متوقف بر آن باشد و هیچ گونه ضرر و یا حرجی برای او نداشته باشد واجب می شود.[ خامنه اى، اجوبةالاستفتاآت، س 1290.]
آیتالله بهجت: اگر تنها راه نجات جان مسلمانی متوقف بر آن عضو باشد و تهیه آن از غیر مسلمان هم ممکن نباشد اشکال ندارد.[ بهجت، توضیح المسائل، متفرقه، م 24.]
آیتالله فاضل: اگر تنها راه نجات جان مسلمانی متوقف بر آن عضو باشد و تهیه آن از غیر مسلمان هم ممکن نباشد اشکال ندارد و خطر و ضرر غیر قابل تحمل برای شخص نداشته باشد اشکال ندارد و بهتر است گرفتن پول در برابر اجازه برداشتن عضو باشد.[ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 2130.]
آیتالله مکارم: اگر خطر و ضرر قابل توجهی برای شخص نداشته باشد اشکال ندارد و بهتر است گرفتن پول در برابر اجازه برداشتن عضو باشد.[ مکارم، استفتاآت، ج 1، س 1448.]
آیات عظام سیستانی، نوری، وحید: اگر از اعضایی باشد که قطع آن زیان مهمی به شخص وارد می کند جایز نیست مانند برداشتن چشم، دست، پا و مانند آن ولی اگر زیان فراوانی به او وارد نمی کند و باعث نقص و عیبی در او نمی شود مانند بریدن مقداری از پوست یا گوشت ران بدن، اشکال ندارد.[ سیستانى، توضیح المسائل، احکام پیوند، م 64؛ نورى، استفتاآت، ج 1، س 997؛ وحید، توضیح المسائل، م 2895.]
آیتالله تبریزی: جایز نیست.[ تبریزى، صراط النجاة، ج 5، س 1000 و 1001.]