خانه » همه » مذهبی » دروغ و درمان آن

دروغ و درمان آن


دروغ و درمان آن

۱۳۹۲/۱۲/۲۲


۴۳۸ بازدید

سلام و احترام
در محل کار امکانات کامپیوتر و اینترنت برای بعضی امورات در اختیار دارم ، اما تقریبا هر روز همکاران ما ، می آیند و می خواهند از این امکانات استفاده نمایند (امکانات عمومی نیست) ، لذا هم مزاحم وقت ما هستند و هم مزاحم کار .
بنابراین مجبور می شویم به آنها بگوئیم اینترنت قطع می باشد .
آیا این کار ما دروغ محسوب می شود ؟ اگر دروغ است راهکار این مواقع چیست ؟
یا مثلا شما مبلغی پول در اختیار دارید ، و شخص دیگری از شما می پرسد که آیا پولی برای قرض دادن به او دارید ؟
اگر بنا به دلایلی نخواهید به وی پول قرض بدهید ، ایا می توان گفت پولی ندارم ؟ آیا دروغ نیست ؟
آیا می توان در این موارد تقیه کرد؟ چگونه
با تشکر


اگر کارمندی در وقت مشخصی از روز را اجیر شده که کارمباحی را انجام دهد وبرای آن زمان، مزدی دریافت می کند وخلاصه وقتش مال خودش نیست، نباید آن وقت را به کار دیگرویا حالت دیگری حتی مانند حرف زدن با همکاران ویا مشغول شدن به اینترنت درغیر جهت کاری بگذراند. اکنون درپاسخ به پرسش شما: سؤال این است که چرا دروغ بگوید؟! چرا زبانش را به گناه دروغ بیندازد؟! چقدرخوب ونیکو است که شخص در این گونه موارد ،تعارف را با همکارانش کنار بگذارد ویکبار، صریح وبدون پرده ولی مؤدبانه ،مثلا بگوید که به این دلیل از این کار معذورم! شهامت این راستگویی خیلی عالی ومؤثر ونتیجه ساز است .
در سؤال شما فقط اشاره شده که مزاحم وقت وکار است ، حال سؤال این است که اگر علاوه برمزاحمت ، استفاده ازامکان اینترنت برای غیرکاراداره ، جایز نباشد ، وشما خجالت بکشید که این مطلب را بگویید ،چند گناه را مرتکب شده اید ، واگر برای جلوگیری از آن، گناه دیگری مانند دروغ را مرتکب شوید باز هم جایز نیست!
بله دربعضی ازمواردی که ممکن نباشد راست گفت،شایدو ممکن است جایز باشد که توریه کرد! (که البته سعی کنید همیشه راستش را بگویید) درمورد شما مثلا، خودتان اینترنت را قطع کنید وبگویید که قطع است! ویا اینکه در مورد پول قرض دادن، در جایی که نمی خواهید به او پولی قرض بدهید ، اراده کنید که برای قرض دادن به شما پولی ندارم،وسپس به او بگویید که پول ندارم ! و درواقع برای قرض دادن به او پولی نداشته اید!

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد