خانه » همه » مذهبی » رابطه دخترم با جنس مخالف

رابطه دخترم با جنس مخالف


رابطه دخترم با جنس مخالف

۱۳۹۲/۱۰/۱۰


۳۸۳ بازدید

با عرض سلام
چنان چه پدری متوجه شود دختر نوجوانش (در سنین راهنمایی) تلفنی با پسری در ارتباط است، بهترین شیوه برخورد با این مسئله چیست؟
متاسفانه این خانواده فاقد مادر است. این دختر تنها ۲برادر بزرگتر دارد که به مقتضی سنشان از ظرایف ارتباط مناسب با یک دختر نوجوان بی اطلاع هستند. پیش از این دختر بارها از بی توجهی اعضای خانواده نسبت به خود شکایت کرده اما علی رغم ارتباط خوب بین دختر و پدر، پدر به دلیل مسائل مالی و نبود مادر وقت زیادی در روز ندارد.
دختر هرارتباطی را نفی کرده و از نظر او پدر به او اعتماد دارد اما این اعتماد متزلزل شده است. (پدر برای بررسی ۲ روز از تلفن همراه دخترش استفاده کرده اما از آنجا که پسر تماسی نگرفته و پدر (ازنظر دختر) اهل تجسس نیست و پرمشغله است، دختر همچنان نمی داند آیا پدر متوجه قضیه شده یا خیر.)
درضمن متاسفانه فرزندان تقید چندانی به احکام دینی ندارند.

پرسشگر گرامی ای کاش در متن نامه نسبت به خود را با دختر مورد نظر بیان کرده بودید؛ به حال بنده این نامه را در پاسخ به پدر دختر تنظیم می کنم.برادر گرامی همانطورکه خود شما هم اشاره کرده اید دختر شما وضعیت خاصی دارد.دخترانی که بدون مادر بزرگ میشوند، از لحاظ اینکه رفتارهای پر خظر مرتکب شوند دارای آمادگی هستند وباید مراقب باشید. به نظر می رسد نیازهای عاطفی دخترتان در خانواده پاسخ داده نمی شود، علاوه بر اینکه خدو شما نیازهای عاطفی اورا پاسخ می دهید، باید جای خالی مادر را برای  اوپر کنید.البته این مطلب کار شما نیست، باید از میان زنان اقوام خود(عمه، خاله…) فردی را با دخترتان ارتباط خوبی دارد را انتخاب کنید و از او بخواهید در روزهای معینی از هفته به خانه شما بیاید و ارتباط خوب و سازنده ای ر ابا دخترتان تنظیم کند. این تکنیک یکی از مهم ترین تکنیک های مقابله با رفتار دخترتان است.
از سوی دیگر باید ارتباط خود را با اوتقویت کنید کنید باید در کنار اوباشید و این احساس را به او منتقل کنید که مهم ترین فرد برای شما او است و سرنوشت او برای شما مهم است.در مرحله بعدی باید فعالیت های لذت بخش را همراه با دخترتان انجام دهید.باید در طول هفته یک یا دو روز را انتخاب کنید و در کنار اوباشید وکارهایی که او علاقه دارد را انجام دهید به عنوان مثال رفتن به پارک، سینما پیاده روی…زمانی که با او به مکان های مورد علاقه اومی روید باید با اوارتباط کلامی خوبی بر قرار کنید و از با صحبت های جذاب داشته باشید. از خاطرات گذشته خود بگوئید و از تمام نکاتی که میتواند برای اوجذاب باشد.
با توجه به مطالب بالا به بررسی راهکارهای حل مشکل میپردازم:
برادر گرامی سوال شما خاطره ای را در ذهن من زنده کرد:در سال های ابتدایی تحصیل یکی از اقوام اینجانب برای یادگیری برخی از دروس که در آن ضعیف بود پیش من می آمد؛ گرچه حجاب او از لحاظ اسلامی کامل بود اما مادرم اصرار داشت اکنون که او برای یادگیری درس پیش تو می آید به او تذکر بده که چادر سر کند اما بنده با توجه به شرایط فرد مقابل در برابر این خواسته مقاومت می کردم و تذکر به او را بی فایده می دانستم چراکه بر این باور بودم تا زمانی که او خودش چادر را انتخاب نکند تذکر من فایده ای نخواهد داشت. تا اینکه پس از گذشت مدتی او خودش چادر به سر کرد و زمانی که از او سوال شده بود؛ آیا به دلیل شرایط محیطی چادر به سر کرده ای؟  در جواب گفته بود من خودم چادر را انتخاب کرده ام و اکنون که سالیان سال از آن موضوع می گذارد؛ او هنوز چادر بر سر دارد چرا که خودش انتخاب کرده است. شما هم اگر می خواهید، دوست شما ارتباط خود را با دوست دخترش قطع کند، باید به گونه ای برنامه ریزی کنید که او خودش به این باور برسد که ارتباط با دوست دختر نمی تواند برای او مفید باشد.
باید به گونه ای برنامه ریزی کنید که او به جای اینکه از ارتباط با نامحرم لذت ببرد، از ارتباط با خدا لذت ببرد. صحبت های او در زمینه ارتباط با نامحرم نشان می دهد او لذت یاد خدا را هنوز در اعماق وجود خود احساس نکرده و گرنه به سمت چنین ارتباطی نمی رفت. به یاد داشته باشید تا زمانی که او به اشتباه خود پی نبرده است نمیتوانید به او کمک کنید. باید به گونه ای رفتار کنید که احساس نکند، شما قصد دارید به اجبار او را از چنین رابطه ای بیرون بکشید و او خودش باید در مورد روابطش با دیگران تصمیم بگیرد. باید با رفتار خود به او بفهمانید که برای تغییر دادن اوضاع باید خودش تلاش کند و این تلاش را تنها برای خودش انجام می دهد. در واقع تا زمانی که او خودش تصمیم به ترک چنین ارتباطی نگیرد کسی نمی تواند به او کمک کند.  
در زیر به بررسی راهکارهای تغییر رفتار او اشاره میشود:
1. برای اینکه تلاش های تربیتی شما به نتیجه برسد باید در زمینه ویژگی های دوران جوانی اطلاعات کاملی را داشته باشید از اینرو لازم است با دقت کتابهایی که در رابطه با روان شناسی جوانی چاپ شده است را مطالعه کنید.
2. در تربیت دینی افراد جامعه توجه داشته باشید که دین و مذهب در کودکی احساس ، در نوجوانی دانش و در جوانی بینش و نگرش است . یعنی کودک از راه تقلید و احساس نیاز درونی به سوی دین و نماز و عبادت گرایش پیدا می کند و در نوجوانی نوعی جستجو گری نسبت به دین و مذهب در وجود ش پدیدار می گردد و از خود سؤال می کند از کجا آمده است ، چرا آمده است و به کجا می رود ، فلسفه دین و مذهب و نماز و عبادت چیست ؟ در این مرحله والدین و مربیان علاوه بر نقش الگویی، باید به سؤالات اساسی نوجوانان در مورد مسائل دینی و مذهبی آنان به نحو شایسته پاسخگو بوده باشند و یا فرزندان را به سوی منابع و مراجع جهت کسب اطلاعات راهنمایی کنند . در مرحله جوانی که دیگر دین با وجودش عجین گشته و جزئی از وجود او شده است ، او از دریچه دین به پدیده ها می نگرد و روابط خود با دیگران و اجتماع را براین اساس پایه ریزی می کند.
3. به عقیده روان شناسان، دوران جوانی، دوره بروز احساسات مذهبی و شکفته شدن تمایلات ایمانی و اخلاقی است. همه جوانان فطرتا کنجکاو و خداجو هستند، اما باید به خاطر داشت که همیشه با زبان منطق و استدلال نمی توان این استعداد فطری را بیدار نگاهداشته و پرورش داد؛ بلکه از علاوه بر زبان منطق می توان آنان را با تجربه دورنی دین آشنا کرد تا لذت یاد خدا را با تمام وجود درک کنند.
4. امر تربیت به صورت تدریجی شکل می گیرد، بنابراین توقع نداشته باشید که با بکارگیری شیوه های مختلف تربیتی فرد مورد یک شبه تغییر اساسی پیدا کند؛ بلکه باید این امر با صبر و حوصله انجام پذیرد و باید از هرگونه عجله و برخوردهای تند و غیر تربیتی پرهیز شود.
5.در اولین گام لازم است تا ارتباط عاطفی خود را دخترتانتقویت کنید، زیرا تا زمانی که ارتباط عاطفی بین شما و دخترتان بر قرار نشود، به کارگیری شیوه های تربیتی نمی تواند تاثیر چندانی داشته باشد. اگر ذهن و قلب نوجوان را به صندوقچه ای تشبیه کنیم که در آن قفل می باشد تنها راه باز کردن در این صندوقچه ارتباط عاطفی با نوجوان است؛ پس تمام همت خود را بکارگیرید تا ارتباط عاطفی خود را با او بیشتر کنید؛ هر چقدر شما در این مرحله موفق شوید، موفقیت شما در رسیدن به هدفتان بیشتر خواهد شد.
6.از شیوه های تربیتی غیر مستقیم استفاده کنید. در این شیوه به جای اینکه محتوای تربیتی به صورت مستقیم به مخاطب انتقال داده شود؛ به صورت غیر مستقیم مخاطب در معرض پیام های تربیتی قرار می گیرد. تهیه و اهدا کتبی که درباره مسائل دینی می باشد؛ نوشتن روایاتی که درباره ارتباط بانامحرم است و قرار دادن آن در جایی که مخاطب با آن روبرو شود و یا هر چیزی که احتمال می دهید در تشویق او برای ترک اینگونه رفتارها مفید است.
7.دوست در شکل گیری شخصیت جوان نقش مهمی دارد، تاثیر دوست بر رفتارهای جوان نا محسوس است بگونه ای که حتی خود جوان هم از این تاثیر آگاه نمی شود؛ بنابراین در برنامه تربیتی خود سعی کنید، دخترتانبا افراد متدین معاشرت داشته باشد.
8.در صورت همکاری با شما و لو یک گام و یا انجام دادن کوچک ترین رفتار مثبت از طرف او را ، مورد تشویق قرار دهید.
9.سعی کنید او را با لذت یاد خدا آشنا کنید، زمانی که فردی با لذت یاد خدا آشنا شد؛ محال
است از یاد خدا غافل شود. شرکت در مراسمات مذهبی، مسافرت های مذهبی مانند زیارت امام رضا علیه السلام و… می تواند در این راه مفید باشد، بنابراین او را تشویق کنید تا در مراسمات مذهبی شرکت کند و از این طریق نسبت به مسایل مذهبی آگاهی پیدا کند.
10.از لحن آمرانه، توهین و تحقیر به شدت پرهیز کنید.
11. شناختن تمایلات طبیعی و تمنیات فطری جوانان و ارضای صحیح هر یک از آنها، اساسی ترین پایه تربیت دینی نسل نوجوان جامعه است، بنابراین در گام اول باید این تمایلات و خواسته های درونی را شناسایی کنید و برنامه تربیتی خود را بر اساس آن قرار دهید.
12. هر شخصى یک نقطه پذیرش و به قول معروف «رگ خوابى» دارد، سعى کنید این رگ خواب و نقطه پذیرش را به دست آورید و از این کانال وارد شوید و هدف خود را تعقیب کنید و لذا به صرف این که باید شخصى را هدایت کرد بسنده نکنید بلکه با مطالعه بر روى خصوصیات وى ؛ راه نفوذ در او و جلب نظر او را به دست آورید سپس زیر بناهاى فکرى وی را مورد بررسى قرار داده و در اصلاح آن بکوشید. دیدگاه فرد در مورد خداوند، جهان هستى، انسان، معاد و امورى است که داراى نتیجه مستقیم بر عملکرد افراد می باشد. پس باید به تقویت و اصلاح این مبانى کوشید.
13. سعى کنید نقطه نظرات و دیدگاههاى خویش را بر او تحمیل نکنید زیرا نوجوانان سخن کسى را که بخواهد عقیده اش را بر آنان تحمیل کند نمى پذیرند و با کسى که همچون یک سرپرست با ایشان رفتار کند دوستى نمى ورزند و به او اعتماد نمى کنند.
14. به صورت غیر مستقیم آسیب های ارتباط با نامحرم را برایش بیان کنید.
از صمیم قلب برای موفقیت خودتان و برای هدایت او دعا کنید و بدانید که اگر در کارتان جدیت و اخلاص داشته باشید ، حتما موفق می شوید.امیدوارم با بکارگیری دقیق راه های بالا بتوانید گام موثری در علاقمند کردن دخترتان به مسائل دینی بردارید و ما را در ثواب این کار بزرگ سهیم کنید.
 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد