خانه » همه » مذهبی » راز معصومیت

راز معصومیت


راز معصومیت

۱۳۹۳/۱۲/۱۱


۳۴۱ بازدید

میلاد بانوی کرامت

بهار در منظومه زمان، رویش مى گیرد و بار دیگر در سلسله دوار تاریخ، روز میلاد بانوى کرامت از راه مى رسد. دوازده قرن مى گذرد و اینک اهل ولایت، سِرى را در این روز دریافته اند که منتهایش نامیدن روز میلاد دختر ولایت به نام روز دختر بوده است.
دختران شیعه، رو به قبله، گاهى به تماشاى حقیقت خود ایستاده اند که سراپا معنویت است و محجوبیت.
وقتى در برابر این وجودِ الگو به ادراک و تامل، زانوى معرفت بزنى، وقتى خود را در جاذبه حرم دل انگیزش به تعلق وا دارى و در شکوه ضریحش، هدایت جان خویش را به استغاثه نشینى و دل را دخیل بندى، وقتى بدین باور برسى که خدا براى تکامل دخترانه تو در زمین، منشورى تمام بعدى نازل کرده، کاروان سفر به سوى سعادت، به سوى ادراک مقام دخترانه ات، تو را به بطن خود دعوت خواهد کرد و خواهى دید که در ناگهانى، مسافر جاده هاى بلوغ هستى.
در اسرارنامه اى که در دامان باشکوه امام هفتم علیه السلام تقریر یافت و به دستان پرتوان امام رضاعلیه السلام برادرى شد، کلیدهاى تعالى براى دست یابى تو به حقیقت وجودى ات، نهان است؛ یعنى در منشور وجودى کریمه اهل بیت علیهم السلام.
بیا با هم این منشور را به تورق بنشینیم؛ باشد که فتح قله هاى بیدارى، ما را میسر گردد.
زنى به تمام معنا زن فرهنگ معصومى سلام الله علیها، ریشه در اصالت مادر اسلام، حضرت خدیجه کبرى سلام الله علیها دارد.
زنى به تمام معنا زن؛ زنى مصداق کامل عفت و پاک دامنى؛ او که جهان خود را وقف گسترش و حمایت از دین نوپاى اسلام نمود؛ او که به صیانت از حیثیت زن، قیام کرد؛ در آیینى که دختران را بهایى ویژه بخشیده بود؛ بدان مرتبه که پیامبرش صلى الله علیه وآله بر دستان دختر خود بوسه مى زد و او را ام ابیها مى خواند و در تعبیرى عاشقانه، «ریحانه اشمها» را براى هویت دختر تبیین فرمود.
شاگرد مکتب فاطمه در همین تورق، به اصالت بانوى کرامت در مادرى زهراى مرضیه سلام الله علیها مى رسى؛ همان که از نابینا حجاب گرفت تا حدود الهى را به نحو کامل مراعات کرده باشد؛ تا نگاه خود را حتى بر کورى، به تمرد، وانداشته باشد و بدین ترتیب به جهان اعلام دارد که حجب و غض نظر، دو بال یک پروازند که در حصار جنسیت در نمى آیند که نه حجاب و پوشش تن، مخصوص زنان است و نه پاکى چشم، خاص مردان.
معصومه سلام الله علیها شاگرد همین مکتب فرابشرى است؛ همین مکتب که در تار و پودش، نقش ولایت، مجسم است؛ نقش تبعیت از متولیان امر خدا که تاریخ، تصویر بالغ زهراى اطهرسلام الله علیها را در حراست از دین خدا و در حمایت از امام برحق، به تجلى نشانده است.
نقطه عطف این محجوبیت را باید در عمیق ترین وصیت زنانه تاریخ به شهود نشست؛ آن گاه که براى اولین و آخرین بار پس از رحلت رسول خدا صلى الله علیه وآله بر خادمه اش لبخند مى زند و مى فرماید: خدا تو را رحمت کند. برایم از همین تابوتى که گفتى، بساز؛ زیرا من غمناک بودم که پس از مرگم، حجم بدنم در معرض نگاه نامحرم قرار گیرد.
هرچند خود بهتر از دفن شبانه و حضور محرمان حق، خبر دارد. منادى ترین زن تاریخ در مرورى دیگر به وجود منادى ترین زن تاریخ، حضرت زینب کبرى سلام الله علیها دست مى یابى؛ او که پیام هاى روشن عاشورا را بر محمل حجب نشاند و تا فراسوى زمان، رهبرى کرد.
او که الگوى جارى فاطمه معصومه سلام الله علیها در ارسال حقیقت قرار گرفت. بانویى که در فراز و حضیض اسارت، در شب هایى که نماز نافله را نشسته به جا آورد، در ویرانه نشینى شام، در افشاگرى کاخ، در مرثیه سرایى مدینه و در یتیم نوازى قافله،
لحظه اى از اصل پوشش فاصله نگرفت.
رهبر کاروانى که وقتى برخلاف خواسته اش از دروازه اصلى کوفه به شهر وارد شد و زنى از پشت بام خانه اش آنها را دید و از سر ترحم نان و پوشیدنى هایى برایشان آورد، آن بانوى بى نیازى ها کودکان را از گرفتن نان، بازداشت و تاکید کرد که ما اهل بیت، صدقه نمى پذیریم؛ اما پارچه ها را پذیرفت؛ تا بر قداست پوشش در گستره تاریخ، صحه گذاشته باشد. هم نفس کاروان خورشید در صفحه اى دیگر به دخترى از تبار عاشورا مى رسى که هم نفس کاروان خورشید بود و هم قدم پیام هاى روشنایى؛ سکینه بنت حسین علیه السلام را مى یابى که در مجلس یزید بن معاویه، در برابر نگاه هاى شیطانى مرد عرب، به حریم امن زینب صبورى ها پناه مى آورد تا خود را از آن بردگى پیش رو، برهاند و وارث انسانیت زن، رو به امیر ناحق، از
حیثیت دخترانه سکینه، با احتجاج دینى، به حمایت بر مى خیزد. ***
آرى در این تورق، یک نقطه اشتراک درمى یابى و آن راز یگانه، معنا گرفتن مقام زن است که در سایه حجاب و عفت، تحقق مى یابد. در آیینى مترقى که سردمداران آن، دختران و زنان را بلور مى خوانند و در پس این توصیف، توصیه مى کنند که آنها را نشکنید.
فاطمه معصومه سلام الله علیها از مکتبى سر برآورده که در آن، دختران را حسنات و نیکى شمرده اند و پسران را نعمت و سپس گفته اند که بر حسنات، ثواب است و از نعمت، سوال مى شود.
دینى که پیغمبرش در تبیین ارزش و جایگاه دختر مى فرماید: هر کس دو خواهر یا دو دختر داشته باشد و به آنان احسان نماید، من و او در بهشت همانند این دو انگشت [سبابه و وسطى ] در کنار هم خواهیم بود. آرى. از این روست که فاطمه معصومه سلام الله علیها را باید وارث معانى حقیقت دخترانه دانست و در اهتزاز پرچم هاى بارگاهش، به تجلى رازهاى این مقام اندیشید؛ به همان سر مشترکى که تمامى زنان اسطوره عالم را به جاودانگى، پیوند داده است؛ سرّ بالغى به نام حجاب و عفاف؛ راز پویایى تحت کلمه عفت؛ همان که مریم را به رتبه مادرى عیسى روح الله، ارتقا بخشید.
… اگر راز معصومیت بانوى قم را به خوبى دریافته باشى، باید از این پس، وقتى دردهاى عالم را خواهرانه به سوى کریمه اهل بیت مى آورى و در پناه مهربانانه اش تسلى مى جویى، پیش از آن که مویه کنى و زمزمه سازى که یا معصومه! سلام الله علیک، خواهى گفت و باید بگویى: یا حجاب! یا حیا!
و بدانى او در حق تمامى دخترانى که به اصالت ها ایمان دارند و به شاخه هاى پررونق مى اندیشند، از سر عشق، خواهرى خواهد کرد؛ زیرا اوست امتداد زهرا سلام الله علیها و مصداق کامل حجب؛ اوست قبله معارف براى نماز بیدارى هر دختر در سراسر تاریخ بشرى. پس سلام بر او که همانا سلام بر حجب و عفت است!
السلام علیک یا معصومه یا معصومیت و یا محجوبیت! السلام علیک یا حجب یا کریمه اهل
بیت! [1]
محبوبه زارع
[1] نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها (معاونت آموزشى و پژوهشى استادان و دروس معارف اسلامى)، ویژه نامه پرسمان، 23جلد، مؤسسه فرهنگى و هنرى ابناء الرسول (ص) – تهران، چاپ: اول، 1392.
(به نقل از: نرم افزار گلشن فرهنگ و معرفت، ویژه نامه پرسمان، شماره 17)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد