طلسمات

خانه » همه » مذهبی » رسانه در ارائه ترجمان کامل و موفق از ابعاد دین ناتوان است

رسانه در ارائه ترجمان کامل و موفق از ابعاد دین ناتوان است


رسانه در ارائه ترجمان کامل و موفق از ابعاد دین ناتوان است

۱۳۹۲/۱۲/۲۰


۴۷ بازدید

رسانه در ارائه ترجمان کامل و موفق از ابعاد دین ناتوان است

پژوهشگر مهدوی بااشاره به اینکه تحقق نظام فکری کارآمد در تحقق رسانه زمینه ساز نیازمند جهاد علمی و هنری در این عرصه است، گفت: رسانه توان ارائه ترجمان موفق و کامل از ابعاد دین را ندارد.

حجت الاسلام امیرمحسن عرفان، استاد مرکز تخصصی مهدویت در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان بااشاره به الزامات مهندسی رسانه زمینه ساز ظهور گفت: برای مهندسی رسانه زمینه ساز باید به سه نکته کلیدی توجه داشت. نخست اینکه باید میان تلقی از رسانه دینی با دین رسانه ای تفاوت قائل شد.

رسانه در ارائه ترجمان کامل و موفق از ابعاد دین ناتوان است

پژوهشگر مهدوی بااشاره به اینکه تحقق نظام فکری کارآمد در تحقق رسانه زمینه ساز نیازمند جهاد علمی و هنری در این عرصه است، گفت: رسانه توان ارائه ترجمان موفق و کامل از ابعاد دین را ندارد.

حجت الاسلام امیرمحسن عرفان، استاد مرکز تخصصی مهدویت در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان بااشاره به الزامات مهندسی رسانه زمینه ساز ظهور گفت: برای مهندسی رسانه زمینه ساز باید به سه نکته کلیدی توجه داشت. نخست اینکه باید میان تلقی از رسانه دینی با دین رسانه ای تفاوت قائل شد.

وی با بیان اینکه رسانه دینی تنها دنبال کننده مسائل دینی است، خاطرنشان کرد: این مسائل از جهت گیری های عامه پسند مانند سرگرمی و برنامه های اوقات فراغت و سیاسی جداست. درحالی که در رسانه دینی، دین حاکم بر تولید برنامه های رسانه ای از جمله سرگرمی ها می شود.

حجت الاسلام عرفان بااشاره به ضرورت بحث از امکان دینی شدن رسانه به عنوان دومین نکته الزامات مهندسی رسانه زمینه ساز، اظهارداشت: سومین نکته اینکه نه همه آموزه های دینی به مفهوم عام کلمه قابل انتقال به زبان رسانه است و نه رسانه می تواند ترجمان بسیار موفقی برای همه ابعاد دین باشد.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: البته منطقا لازم نیست در تبلیغ دین تنها از رسانه بهره گرفت. باید توجه داشت که رسانه های مدرن در فرهنگ غربی زاده شده اند و متناسب با عناصر و ساختارهای متناسب فرهنگ غربی رشد یافته اند. از این رو هرگونه بکارگیری آنها در فرهنگ و جغرافیای دیگر مانند ایران یا هرگونه تلاش برای ارائه مفاهیم دینی نیازمند بازشناسی ماهوی رسانه است.

وی نخستین اصل در الزامات مهندسی رسانه زمینه ساز را توجه به جامعیت دین در عرصه بشری دانست و بیان داشت: صاحبان ایده رسانه زمینه ساز معتقدند که اسلام دارای اصول و ارزش های جهان شمولی است که ظرفیت سرپرستی تمامی جوامع را دارا است.

حجت الاسلام عرفان افزود: براین اساس دین اسلام نه دین حداقلی است و نه اینگونه است که تنها به جهت گیری کلی بسنده کند و به ماشین امضای محصولات غیرالهی بدل شود.

پژوهشگر برتر حوزه مهدویت با بیان اینکه برای تحقق احکام نورانی اسلام باید علاوه بر نظام معارف، برای اندیشه علوم و دانش های اسلامی جهت تبدیل کمیت به کیفیت برنامه ریزی شود، اظهارداشت: دومین اصل در الزامات مهندسی رسانه توجه به تحقیقات بنیادین در عرصه گفتمان مهدویت است.

وی تصریح کرد: تحقق نظام فکری کارآمد در حوزه تحقق رسانه زمینه ساز نیازمند جهاد علمی و هنری در این عرصه است. بر این اساس ما نیازمند حرکتی فراگیر جامع و انقلابی در راستای تولید اطلاعات و نرم افزارهای مناسب جهت اداره و توسعه رسانه زمینه ساز هستیم.

حجت الاسلام عرفان ادامه داد: پر واضح است که تحقق این حرکت عظیم به نحوه برنامه ریزی و سازماندهی فعالیت های علمی و هنری در عرصه معارف مهدوی بازگشت می کند.

این نویسنده مهدوی سومین اصل در الزامات مهندسی رسانه زمینه ساز را رویکرد برون نگر و اندیشه نجات گرایانه مهدویت دانست و بیان داشت: به این معنا که بدون توجه به اتفاقات جهان و تحمیل الگوی غرب در عرصه موعود باوری نمی توان برنامه ریزی دقیق و جامعی برای طراحی رسانه زمینه ساز داشت.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت رسالت رسانه زمینه ساز در مرحله نخست تحقق امت واحده اسلامی و در مرحله دوم برانگیختن نجات باوری فکری در میان تمامی بشریت است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد