خانه » همه » مذهبی » رهبری و قوای سه گانه

رهبری و قوای سه گانه


رهبری و قوای سه گانه

۱۳۹۳/۰۶/۲۲


۳۴۷ بازدید

خیلی ها میگن اینجا هرچی که رهبر بگه مردان دولت باید انجام بدن واسه همین هر کس که وارد دولت میشه کاملا الکیه و هر کس که بیاد تمام چیزهایی رو که رهبر میگه باید انجام بده و از خودش توانی نداره

حوزه اختیارات و وظایف رهبری و قوای سه گانه نظام به خوبی در قانون اساسی ترسیم شده است و رهبری وظیفه تنظیم و نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلان کشور و پاسداری از حرکت و جهت گیری کلی نظام را بر عهده دارد و این گونه نیست که رهبری در همه مسائل کشور دخالت داشته باشند و اساساً با توجه به گستردگی مسائل کشور امکان چنین مسأله ای وجود ندارد . مسئولان کشور موظف هستند مسئولیت های مشخص شده در قانون اساسی را انجام دهند و رهبری نیز بر عملکرد قوا نظارت دارد . در حوزه مسائل اجرایی رییس جمهور دارای اختیارات کامل بوده و با کمک هیأت وزیران مسایل اجرایی کشور را پیگیری می کند .
البته همه مسئولان کشور باید چارچوب های اصلی نظام و خطوط قرمز آن را رعایت نمایند و این اختصاصی به نظام جمهوری اسلامی نداشته و در همه نظام های سیاسی دنیا مسئولان کشور باید چارچوب های اصلی آن را رعایت نمایند . به عنوان نمونه در زمینه سیاست خارجی هیچ مسئولی نمی تواند رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد یا از دفاع از مردم مظلوم فلسطین سر باز زند و سلطه استکبار جهانی را بپذیرد و یا از منافع و حقوق عمومی مردم کوتاه بیاید زیرا اینها جز چارچوب های اساسی نظام و مبانی دینی حاکم بر نظام و اصول سیاست خارجی کشورمان هستند . مقام معظم رهبری در مورد جایگاه و نقش ولایت فقیه در کشور فرمودند : « عده ای سعی می کنند ولایت فقیه را به معنای حکومت مطلقه فردی معرفی کنند ، این دروغ است . ولایت فقیه طبق قانون اساسی ما نافی مسئولیت های ارکان مسئول کشور نیست . مسئولیت دستگاههای مختلف و ارکان کشور غیر قابل سلب است . ولایت فقیه ، جایگاه مهندسی نظام و حفظ خط و جهت نظام و جلوگیری ازانحراف به چپ و راست است . این اساسی ترین و محوری ترین مفهوم و معنای ولایت فقیه است . بنابر این ولایت فقیه نه یک امر نمادین و تشریفاتی محض و احیاناً نصیحت کننده است – آن طور که بعضی از اول انقلاب این را می خواستند و ترویج می کردند – و نه نقش حاکمیت اجرایی در ارکان حکومت را دارد ؛ چون کشور مسئولیت اجرایی ، قضایی و تقنینی دارد و همه باید بر اساس مسئولیت خود کارهایشان را انجام دهند و پاسخگوی مسئولیت های خود باشند … در این مجموعه پیچیده و درهم تنیده تلاش های گوناگون نباید حرکت نظام انحراف از ارزش ها و هدف ها باشد نباید به چپ و راست انحراف پیدا شود پاسداری و دیده بانی حرکت کلی نظام به سمت هدف های آرمانی و عالی اش مهمترین و اساسی ترین نقش ولایت فقیه است .» ( پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ، بیانات در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام ، 14/3/83)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد