۱۳۹۴/۰۲/۳۰
–
۱۷۸۵ بازدید
سجده بر تربت امام حسین (ع)
چرا در متون دینى ما بر اهمیت و فضیلت سجده بر تربت امام حسین علیه السلام
تأکید زیادى شده است؟
نماز، یکى از مهم ترین اعمال عبادى و پایه اى محکم براى خیمه شریعت اسلام به شمار
مى آید. این عمل، بر ارکانى استوار مى باشد که یکى از آنها «سجده» است. سجده در هر
نماز واجب و مستحب، باید گزارده شود؛ اما این که سجده کردن بر چه چیزهایى درست است،
باید گفت که همه مذاهب اسلامى سجده کردن بر زمین و خاک را صحیح مى دانند؛ بلکه طبق
روایات رسیده از پیامبر صلى الله علیه وآله سجده بر خاک فضیلت بیشترى دارد.
در روایات اسلامى برگذاشتن پیشانى-/ به هنگامى نماز-/ بر خاک امر شده است و این
امر، اگر واجب بودن این عمل را ثبات نکند، بى شک بر فضیلت و مطلوب بودن آن دلالت
دارد. از شخصى به نام «ابوصالح» چنین نقل شده است: «روزى نزد «ام سلمه» رفتم؛ پس،
یکى از برادرزاده هایش وارد شد و شروع به خواندن نماز کرد؛ چون خواست به سجده رود،
خاک را فوت کرد. ام سلمه گفت: اى فرزند برادر! خاک را فوت نکن؛ من شنیدم رسول خدا
صلى الله علیه وآله به غلامش «یسار» که او نیز هنگام سجده کردن چنین کرد، فرمود:
براى خدا، پیشانى ات را بر خاک گذار».[1]
این تربت مقدس و ممتاز
حال که سجده کردن بر خاک برترى دارد، مى پردازیم به مسئله سجده بر تربت امام حسین
علیه السلام. سرزمین کربلا همچون سرزمین مکه و مدینه، از تقدس و عظمت بالایى
برخوردار است. در این باره، در کتاب هاى اهل سنت، روایات فراوانى نقل شده است؛
مثلًا این حدیث که مى گوید: روزى امیرمؤمنان علیه السلام از سرزمین کربلا عبور کرد
و مقدارى از خاک آن را برداشت؛ بویید و گریست و فرمود: «هفتاد هزار نفر از این مکان
محشور مى شوند و بدون حسابرسى وارد بهشت مى گردند»[2]
یا این روایات که از ام سلمه نقل شده است؛ «یک شب پیامبر صلى الله علیه وآله در
حالى که مضطرب بود، به بستر رفت و خوابید. آن گاه با اضطراب و نگرانى بیدار شد و
دردستش خاک خون آلود بود که آن را مى بوسید. گفتم: این خاک چیست، اى رسول خدا
صلى الله علیه وآله؟ فرمود:
جبرئیل به من خبر داد که این- و به حسین علیه السلام اشاره کرد- در سرزمین عراق
کشته مى شود. من به او گفتم: خاک آن زمین را که قتلگاه اوست، به من نشان بده و این
همان خاک است».[3]
آرى، این سخنان در تقدیس خاک سرزمینى است که نواده معصوم پیامبر صلى الله علیه وآله
و گُل خوشبوى او، یعنى امام حسین علیه السلام، در آن به شهادت رسیده است.
حال اگر کسى این خاک مطهر را مُهر نماز خود قرار دهد و بر آن سجده کند، آیا جاى آن
هست که او را سرزنش کنیم و بر او عیب بگیریم و سجده و نمازش را نادرست بدانیم؟
این همه اصرار براى چیست؟
راستى چرا در متون دینى ما این همه بر اهمیت و ارزش تربت امام حسین علیه السلام و
فضیلت سجده کردن بر آن تأکید شده است؟
تفاوت این خاک با خاک هاى دیگر در چیست و چه رازى در این خاک نهفته ا ست که سجده
کردن بر آن حجاب هاى هفتگانه میان بنده و پروردگارش را مى درد[4]
و شفاى دردهاى جسم و جان انسان است و آن را «دواى بزرگ تر»[5]
گفته اند؟ براى روشن شدن مطلب و پى بردن به سرّ این سفارش مهم دینى، توجه به دو
نکته زیر ضرورى است:
1. هر انسان نمازگزارى مى تواند براى مطمئن بودن از طهارت سجده گاه خود، مقدارى خاک
را که از پاکى آن مطمئن است، با خود بردارد و هنگام نماز از آن استفاده نماید. این
کار، در میان مسلمانان آغاز اسلام نیز انجام مى شده و منعى نداشته است.
مى گویند «مسروق بن اجدع»، از راویان بزرگ اهل سنت، پاره اى خشت به همراه بر
مى داشت و در سفرهایش، به هنگام نماز بر آن سجده مى کرد.[6]
[1]
کنزالعمال، ج 7، ص 465؛ مسنَد احمد، ج 6، ص 301.
[2]
مجمع الزوائد، ج 9، ص 191.
[3]
مستدرک الحاکم، ج 4، ص 398؛ سیر اعلام النبلاء،
ج 3، ص 15.
[4]
امام صادق علیه السلام فرمود:« سجده بر تربت
حسین علیه السلام، حجاب هاى هفتگانه را مى دَرد»؛ بحارالانوار، ج 82، ص 153
و 334.
[5]
همچنین آن حضرت فرمود:« خاک قبر حسین
علیه السلام شفاى هر دردى است و آن بزرگ ترین شفاست»؛ من لایحضره الفقیه، ج
2، ص 599.
[6]
نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاها، ماه
نامه پرسمان، 124جلد، مؤسسه فرهنگى و هنرى ابناء الرسول (ص) – تهران، چاپ:
اول، 1392.