طلسمات

خانه » همه » مذهبی » سوگند دروغ

سوگند دروغ


سوگند دروغ

۱۳۹۲/۰۶/۰۲


۱۱۷۰ بازدید

با سلام .سوگند دروغ برای فرد قسم خورده و خانواده او چه عاقبتی (منظورم در زندگی فردی انها میباشد )دارد؟


در پاسخ به مطالب زیر توجه کنید .
1.در روایات نیز برای قسم دروغ ، آثار و عواقبی ذکر شده است که به تعدادی از انها اشاره می کنیم .

الف. آثار دنیوی
امام باقر علیه السلام فرمودند :  إِنَّ فِی کِتَابِ عَلِیٍّ ع أَنَّ الْیَمِینَ الْکَاذِبَةَ وَ قَطِیعَةَ الرَّحِمِ تَذَرَانِ الدِّیَارَ بَلَاقِعَ مِنْ أَهْلِهَا وَ تُثْقِلُ الرَّحِمَ یَعْنِی انْقِطَاعَ النَّسْلِ  ( وسائل الشیعه ، ج 23 ، ص 202 -203 .)
در کتاب علی علیه السلام آمده است :  قسم دروغ و قطع رحم موجب می شود که خانه ها از اهلش خالی شوند (کنایه از ویرانی خانه ها یا فقر و تنگدستی صاحبان آنها است؛ یعنی خانه ها خالی از رزق و برکت می شوند) و موجب سنگینی رحم می شود؛ یعنی انقطاع نسل .
و در روایتی دیگر از این امام بزرگوار نقل شده است :  فِی کِتَابِ عَلِیٍّ ع ثَلاثُ خِصَالٍ لا یَمُوتُ صَاحِبُهُنَّ أَبَداً حَتَّى یَرَى وَبَالَهُنَّ الْبَغْیُ وَ قَطِیعَةُ الرَّحِمِ وَ الْیَمِینُ الْکَاذِبَة یُبارِزُ اللّهَ بِها ….( وسائل الشیعة، ج23 ،ص 207 .)
در کتاب امام علی علیه السلام آمده است :  سه خصلت است که صاحبان انها نمی میرند مگر اینکه وبالشان را بیند: ستمکارى و از خویشان بریدن و قسم دروغ که نبرد با خداست .
امام صادق علیه السلام :  مَنْ حَلَفَ عَلَى یَمِینٍ وَ هُوَ یَعْلَمُ أَنَّهُ کَاذِبٌ فَقَدْ بَارَزَ اللَّهَ  ( وسائل الشیعه ، ج 23 ، ص203 .)
هر کس سوگند یاد کند در حالی که می داند دروغ است با خدا مبارزه کرده است .
امام صادق علیه السلام :  الْیَمِینُ الْغَمُوسُ یُنْتَظَرُ بِهَا أَرْبَعِینَ لَیْلَةً  ( الکافی، ج 7 ،ص 436 .)
کسى که قسم دروغ مى خورد تا چهل شب نتیجه شر آن را خواهد دید .
امام صادق علیه السلام :  الْیَمِینُ الصَّبْرُ الْکَاذِبَةُ تُورِثُ الْعَقِبَ الْفَقْر . ( الکافی ،ج7 ،ص436 .)
سوگند دروغ براى بازماندگان فقر به بار مى آورد .
ب. آثار اخروی
امام صادق علیه السلام :  الْیَمِینُ عَلَى وَجْهَیْنِ إِلَى أَنْ قَالَ وَ أَمَّا الَّتِی عُقُوبَتُهَا دُخُولُ النَّارِ فَهُوَ أَنْ یَحْلِفَ الرَّجُلُ عَلَى مَالِ امْرِئٍ مُسْلِمٍ أَوْ عَلَى حَقِّهِ ظُلْماً فَهَذِهِ یَمِینٌ غَمُوسٌ تُوجِبُ النَّارَ وَ لا کَفَّارَةَ عَلَیْهِ فِی الدُّنْیَا . ( وسائل الشیعه ، ج 23 ، ص215 .)
سوگند بر دو نوع است : … .نوعى که عقوبتش ورود در آتش دوزخ است ، آن که انسان به ستم بر ضد فرد مسلمان ، از جهت مالى یا حق (غیر مالى ) او سوگند خورد. این ، سوگند دروغ است که مایه آتش است و هیچ کفاره اى در دنیا ندارد .
پیامبر صلی الله علیه و آله :  ثَلاثَةٌ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ الْمَنَّانُ الَّذِی لا یُعْطِی شَیْئاً إِلا بِمِنَّةٍ وَ الْمُسْبِلُ إِزَارَهُ وَ الْمُنَفِّقُ سِلْعَتَهُ بِالْحَلْفِ الْفَاجِرِ ( وسائل الشیعة ،ج9 ،ص454 .)
سه گروه هستند که خداوند با ایشان سخن نمى گوید:خداوند با سه کس سخن نمى گوید: کسى که منت گذارنده است و چیزى را نمى دهد مگر با منت، و کسى که لباس خود را در زمین مى کشد (تکبر مى کند) و کسى که متاع خود را با سوگند دروغ مى دهد .
پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند :  مَنْ حَلَفَ عَلَى یَمِینٍ کَاذِباً یَقْتَطِعُ بِهَا مَالَ أَخِیهِ لَقِیَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ عَلَیْهِ غَضْبَانُ إِلا أَنْ یَتُوبَ وَ یَرْجِعَ  ( وسائل الشیعة، ج23 ،ص 207 .)
کسی که به واسطه سوگند دروغ مال برادرش ر ا قطع کند ، خداوند را ملاقات می کند در حالی که غضبناک است مگر اینکه توبه کند و برگردد .
ِ2. انَّ الَّذِینَ یَشْترَُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ أَیْمَانهِِمْ ثَمَنًا قَلِیلاً أُوْلَئکَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فىِ الاَْخِرَةِ وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا یَنظُرُ إِلَیهِْمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ  ( آل عمران/77 )
کسانى که پیمان الهى و سوگندهاى خود (به نام مقدس او) را به بهاى ناچیزى مى فروشند، آنها بهره اى در آخرت نخواهند داشت و خداوند با آنها سخن نمى گوید و به آنان در قیامت نمى نگرد و آنها را (از گناه) پاک نمى سازد و عذاب دردناکى براى آنهاست .

در این آیه مبارکه برای کسانی که قسم و سوگند دروغ می خورند 5 مجازات اخروی بیان شده است :
1. از نعمت های الهی در آخرت بی بهره می شوند .
2. در قیامت خداوند با آنها سخن نمی گوید .
3. در قیامت خداوند به انها نظر نمی کند .
4. از گناه پاک نمی شوند .
5. گرفتار عذاب دردناک می شوند .
تذکر :   برخی از مفسرین منظور از   أَیْمانِهِمْ   را شکستن   قسم می دانند اما برخی از مفسرین منظور از   أَیْمانِهِمْ   را قسم هاى دروغ می دانند . ( ر.ک: تفسیر نمونه،ج2،ص628 ؛ ترجمه مجمع البیان ، ج4،ص133؛ تفسیر اثنی عشر،ج2،ص155 ؛ تفسیر جامع الجوامع،ج1،ص445 .) 
در تفسیر کلینى از ابن مسعود است که از پیغمبر اکرم (ص) شنیدم که میفرماید:هر که قسم دروغ خورد که بوسیله آن مال برادر مسلمانش را بخورد خداوند را با خشم و غضب ملاقات خواهد کرد و این آیه را خواند .( به نقل از ترجمه مجمع البیان ، ج4،ص134 .)
askdin.com

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد