۱۳۹۷/۰۶/۲۰
–
۱۴۵۴ بازدید
بعضی از علمای بزرگ را میبینیم که در ایام محرم،یا کلاً سیاه نمی پوشند یا فقط روز های اول را میپوشند.آیا ما هم باید از رفتار آن ها تبعیت کنیم یا باید به عنوان تعظیم شعائر، سیاه بپوشیم؟
هرمقداراحترام کنید خوب است ،سبک ها ورسومات فرق داردتا حدود 20محرم یا دوسه روزبعد عاشورا خوب است.روایتی که در آن تاکید بر پوشیدن لباس سیاه به جهت عزاداری و یا خصوص عزاداری امام حسین علیه السلام شده باشد وارد نشده در برخی روایات اشاراتی به این موضوع شده ضمن آن که پوشیدن لباس سیاه در عزاداری سالار شهیدان از باب تعظیم شعایر می تواند امری پسندیده باشد که ذیلا به روایات یاد شده می پردازیم : عَنِ الْحَسَنِ بْنِ ظَرِیفِ بْنِ نَاصِحٍ(امامی ثقه) عَنْ أَبِیهِ(امامی ثقه) عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ زَیْدٍ (ثقه علی التحقیق)عَنْ عُمْرَ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ(ثقه عند المفید) قَالَ لَمَّا قُتِلَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ع لَبِسَ نِسَاءُ بَنِی هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ کُنَّ لَا یَشْتَکِینَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع یَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَمِ.(وسائل الشیعة، ج 3، ص: 238): « حسن بن ظریف بن ناصح از پدرش از حسین بن یزید از عمر بن علی بن الحسین نقل می کند: « وقتی حسین بن علی(ع) کشته شد ، زنان بنی هاشم جامه ها وعباهای سیاه به تن کردند وازسرما وگرما شکایتی ننمودند ودراین حال علی بن حسین (ع) برای مراسم عزاداری آنان غذا آماده می کرد.»روایت یاد شده را صاحب وسائل از محاسن برقی نقل می کند و روایت معتبر است .صاحب حدائق که یکی از فقهای بزرگ شیعه است در کتاب خود حدائق الناضره وقتی بحث کراهت پوشیدن لباس مشکی را مطرح می کند مواردی را استثنا می کند از جمله در مورد پوشیدن لباس مشکی در عزاداری سالار شهیدان می گوید :[استثناء لبس السواد فی مأتم الحسین (ع)]ثم أقول: لا یبعد استثناء لبس السواد فی مأتم الحسین (علیه السلام) من هذه الاخبار لما استفاضت به الاخبار من الأمر بإظهار شعائر الأحزان، و یؤیده…. بعید نیست پوشیدن لباس مشکی در ماتم امام حسین علیه السلام از روایات کراهت پوشیدن لباس مشکی استثنا شود به جهت اخبار فراوانی که امر به اظهار شعائر حزن می کند و تایید می کند آنرا روایت … که در ادمه ایشان روایت فوق را از امام زین العابدین نقل می کند .
دو نقل ذیل نیز در منتخب طریحی آمده است که به صورت غیر مسند به امام معصوم است و اشاره به منبعی معروف که از آن نقل شده باشد نیز نشده است نقل های یاد شده در بحار و مستدرک الوسائل به نقل از منتخب آمده است .
فخر الدین الطریحی فی المنتخب، وغیره فی غیره، مرسلا: ان یزید لعنه الله استدعى بحرم رسول الله (صلى الله علیه وآله)، فقال لهن: ایما احب الیکن المقام عندی أو الرجوع إلى المدینة، ولکم الجائزة السنیة ؟ قالوا: نحب اولا ان ننوح على الحسین (علیه السلام) قال: افعلوا ما بدا لکم، ثم اخلیت لهن الحجر والبیوت فی دمشق، فلم تبق هاشمیة ولا قرشیة، إلا ولبست السواد على الحسین (علیه السلام)، وندبوه على ما نقل سبعة أیام، الخبر.(بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج 45، ص: 196مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 3، ص: 327)
در روایت دیگری در ارتباط با دلجویی یزید از خاندان امام حسین (ع) پس از واقعه عاشورا آمده است که یزید ازاهل حرم رسول خدا (ص)سوال کرد که کدام یک از دو راه را انتخاب می کنید ؟آیامایلید در شام بمانید وازمقام وموقعیت مناسب برخوردار باشید یابه مدینه بازگردید واز هدایای ارزشمند بهره مند گردید ؟ آنان در پاسخ گفتند : مایلیم ابتدا برای حسین (ع) عزاداری کنیم . یزید گفت : آنچه می خواهید انجام دهید پس خانه ای در اختیا رآنان قرار داده شد وهیچ زن هاشمی وقریشی نماند مگر این که برای عزای حسین (ع) لباس سیاه به تن کرد. براساس آنچه گفته شد آنان به مدت هفت روز به عزاداری پرداختند… .
وفیه: ونقل ان سکینة بنت الحسین (علیه السلام)، قالت: یا یزید رأیت البارحة رؤیا – وذکرت الرؤیا إلى ان قالت -: فإذا بخمس نسوة قد عظم الله خلقتهن، وزاد فی نورهن، وبینهن امرأة عظیمة الخلقة ناشرة شعرها، وعلیها ثیاب سود، وبیدها قمیص مضمخ بالدم – إلى ان ذکرت انها کانت فاطمة الزهراء (علیها السلام) -(مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 3، ص: 327)
همچنین در منتخب طریحی خوابی از حضرت سکینه خاتون نقل شده که می گوید پنج زن جلیل القدر را در خواب دیدم که در بین آنان زنی والامقام بود که موهاهایش را پریشان کرده بود و جامه سیاه پوشیده بود و در دستش جامه ای به خون آغشته بود … و آن زن فاطمه زهرا سلام الله علیها بود .
بنا بر این حد اکثر از روایات یاد شده جواز را می توان استفاده کرد لکن به نظر می رسد اگر این عمل عنوان تعظیم شعایر حسینی به خود بگیرد که امروزه نیز چنین است از باب تعظیم شعایر عملی پسندیده است و از روایات متعدد اهمیت تعظیم شعائر حسینی استفاده می شود آن گونه که در کلام صاحب حدائق نیز آمده بود .
دو نقل ذیل نیز در منتخب طریحی آمده است که به صورت غیر مسند به امام معصوم است و اشاره به منبعی معروف که از آن نقل شده باشد نیز نشده است نقل های یاد شده در بحار و مستدرک الوسائل به نقل از منتخب آمده است .
فخر الدین الطریحی فی المنتخب، وغیره فی غیره، مرسلا: ان یزید لعنه الله استدعى بحرم رسول الله (صلى الله علیه وآله)، فقال لهن: ایما احب الیکن المقام عندی أو الرجوع إلى المدینة، ولکم الجائزة السنیة ؟ قالوا: نحب اولا ان ننوح على الحسین (علیه السلام) قال: افعلوا ما بدا لکم، ثم اخلیت لهن الحجر والبیوت فی دمشق، فلم تبق هاشمیة ولا قرشیة، إلا ولبست السواد على الحسین (علیه السلام)، وندبوه على ما نقل سبعة أیام، الخبر.(بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج 45، ص: 196مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 3، ص: 327)
در روایت دیگری در ارتباط با دلجویی یزید از خاندان امام حسین (ع) پس از واقعه عاشورا آمده است که یزید ازاهل حرم رسول خدا (ص)سوال کرد که کدام یک از دو راه را انتخاب می کنید ؟آیامایلید در شام بمانید وازمقام وموقعیت مناسب برخوردار باشید یابه مدینه بازگردید واز هدایای ارزشمند بهره مند گردید ؟ آنان در پاسخ گفتند : مایلیم ابتدا برای حسین (ع) عزاداری کنیم . یزید گفت : آنچه می خواهید انجام دهید پس خانه ای در اختیا رآنان قرار داده شد وهیچ زن هاشمی وقریشی نماند مگر این که برای عزای حسین (ع) لباس سیاه به تن کرد. براساس آنچه گفته شد آنان به مدت هفت روز به عزاداری پرداختند… .
وفیه: ونقل ان سکینة بنت الحسین (علیه السلام)، قالت: یا یزید رأیت البارحة رؤیا – وذکرت الرؤیا إلى ان قالت -: فإذا بخمس نسوة قد عظم الله خلقتهن، وزاد فی نورهن، وبینهن امرأة عظیمة الخلقة ناشرة شعرها، وعلیها ثیاب سود، وبیدها قمیص مضمخ بالدم – إلى ان ذکرت انها کانت فاطمة الزهراء (علیها السلام) -(مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 3، ص: 327)
همچنین در منتخب طریحی خوابی از حضرت سکینه خاتون نقل شده که می گوید پنج زن جلیل القدر را در خواب دیدم که در بین آنان زنی والامقام بود که موهاهایش را پریشان کرده بود و جامه سیاه پوشیده بود و در دستش جامه ای به خون آغشته بود … و آن زن فاطمه زهرا سلام الله علیها بود .
بنا بر این حد اکثر از روایات یاد شده جواز را می توان استفاده کرد لکن به نظر می رسد اگر این عمل عنوان تعظیم شعایر حسینی به خود بگیرد که امروزه نیز چنین است از باب تعظیم شعایر عملی پسندیده است و از روایات متعدد اهمیت تعظیم شعائر حسینی استفاده می شود آن گونه که در کلام صاحب حدائق نیز آمده بود .