شادی وغم فرشتگان-گریه وخنده ملائکه -ابدیت وازلیت فرشتگان
۱۳۹۲/۰۷/۱۸
–
۹۳۸ بازدید
آیأملأئکه شأدی ،خنده،غم وگریه دأرند؟ آیأملأئکه موجودأت أبدی هستند؟
ب:گریه وخنده ملائکه
1- حالاتی مانند گریه و خنده و سایر انفعالات و دگرگونی هایی که مختص موجود مادی است و در موجودات مجرد مانند فرشتگان وجود ندارد .
2- فرشتگان دارای تمثل هستند و گاه لباس انسانی به خود می پوشند و در شکل و شمایل انسان ظاهر می شوند مانند تمثل جبرئیل به شکل انسان برای حضرت مریم –ع- و در این صورت خصوصیات خاص انسان مانند تکلم و گریه و خنده داشتن طبیعی است ولی این تمثل فرشته است نه حقیقت آن که موجودی مجرد و غیر مادی است .
3-ملائک موجوداتى هستند مجرّد (غیر مادى) ؛ لذا از آثار خاصّ موجودات مادی ، مثل قابلیت و استعداد وحرکت و تغییر و تکامل و زمانداری و مکانداری منزّهند . از این رو نه تکلیف وضعی و تشریعی دارند و نه شهوت و نه غضب و نه قوه وهم و خیال و حسّ ؛ چرا که تکلیف لازمه حرکت و تکامل است ؛ و شهوت ــ به معنی خاص آن در موجود مادی ــ یعنی میل به چیزی که کمال یکی از قوای وجودی انسان را ارضاء می کند ؛ و غضب ــ به معنی خاص آن در موجود مادی ــ یعنی دفع آنچه سدّ راه کمال یکی از قوای وجودی انسان است ؛ و لازمه ی هر دوی اینها ، داشتن حرکت تکاملی ، و به تبع آن مادّیت است. همچنین به علت مادی نبودن ملائک ، خوردن و خوابیدن نیز برای آنها معنی ندارد ؛ چون خواب ، نتیجه خستگی ، و خستگی ناشی از کار و حرکت اجزاء و اعضاء بدن است ؛ و حرکت از آثار موجود مادّی است ؛ بنا بر این ، ملائک که موجوداتی مجرّدند خواب ندارند. خوردن نیز برای تامین انرژی از دست رفته بدن است ؛ و از دست رفتن انرژی نتیجه حرکت اجزاء بدن است ؛ و ملائک نه حرکت دارند و نه انرژی ، چون انرژی نیز از نظر فلسفی ، موجود مادّی است. ــ توجه: ماده در اصطلاح فلسفه غیر از ماده در اصطلاح فیزیک است. ــ امّا حیات ملائک عین وجود آنهاست ؛ ملائک موجوداتی بسیط(غیرمرکّب ) هستند ؛ لذا اجزاء ندارند ؛ چون لازمه اجزاء داشتن ، قابلیت ترکیب است ؛ و لازمه قابلیّت ، مادّی بودن است. بنا بر این ، اوصاف ملائک ، مثل حیات ، علم ، قدرت ، عصمت ، عبادت ، عاقل بودن و … همه عین ذات آنهاست . در ملائک مذکر و مؤنث بودن یا خوشحالی وناراحتی نیز معنی ندارد ؛ چون اینها در جایی معنی دارد که ترکیب ، شهوت ، انفعال ، حرکت و تغییر و حالت بالقوّه داشتن و امثال آنها موجود باشد ؛ و در ملائک هیچکدام اینها وجود ندارد.
اصناف ملائک.
ملائک از نظر مرتبه وجودی دارای اقسام فراوانی هستند ؛ برخی از آنها موجوداتی شبه مادی هستند که دارای شکل و رنگ و امثال آن می باشند ؛ ولی مادی نیستند ؛ لذا از حرکت و زمان و ترکیب و … منزّهند ؛ اینها هر کدام بسته به کاری که انجام می دهند اشکال گوناگونی دارند ؛ فلاسفه این گروه از ملائک را ملائک مثالی می نامند ؛ و عالم آنها را هم عالم مثال می گویند ؛ ملائک عالم برزخ از همین سنخند ؛ البته خود اینها نیز دارای مراتب متفاوتی بوده و همه در یک مرتبه وجودی نیستند ؛ در مرتبه بالاتر از اینها ، ملائکی هستند که نه تنها از ماده که از شکل و رنگ و امثال آنها نیز منزّهند ؛ فلاسفه این گروه از ملائک را عقول مجرّده و عالم آنها را عالم عقل می نامند ؛ ــ توجه: این عقل ، غیر از عقل بشر است ــ خود اینها نیز مراتبی دارند ؛ و جناب جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و حَمَله عرش ، در مراتب بالای این دسته اند ؛ در روایات اهل بیت (ع) لوح و قلم و ن (نون) نیز از ملائک عظام شمرده شده اند ، که مرتبه آنها از جبرئیل و میکائیل و اسرافیل بالاتر است .
کارهای فرشتگان :
قرآن کریم کارهای فراوانی را برای فرشتگان برشمرده است. وساطت در نزول وحی و ابلاغ پیام الهی به پیامبران ، تدبیر امور عالم و وساطت در وصول فیض الهی به مخلوقات ، استغفار و شفاعت برای مؤمنان و امداد آنان ، لعن کافران ، ثبت اعمال بندگان ، قبض روح در هنگام مرگ ، نازل نمودن عذاب بر طاغیان و… از جمله مأموریتهای الهی است که فرشتگان آن ها را اجرا می کنند. فرشتگان در عالم برزخ و آخرت نیز حضور دارند. گروهی از آنان در بهشت مستقرند و گروهی نیز نگاهبان دوزخ و دوزخیان اند. فرشتگان همواره به عبادت و تقدیس و تسبیح خداوند اشتغال داشته و وجود آنها عین عبودیت و بندگی خداست ؛ لذا هیچ گاه از عبادت خدا فراغت نمی یابند ؛ چون جدایی یک موجود از ذات خود محال است.
برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب ملائکه ، تالیف آیةالله محمدشجاعی مراجعه فرمایید.